Jump to content

Träningstråden

Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Stretcha måste man väl göra för att kunna bygga upp musklerna ordentligt? :ermm:

Det har jag aldrig hört faktiskt. Jag har aldrig sett någon "muskelbyggare" stretcha på gymmet heller, så jag tvivlar.

edit:

AngryAxel: hur menar du att de är värdelösa? :P Dessutom verkar det som att stretching bara drar ut musklerna några timmar.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag aldrig hört faktiskt. Jag har aldrig sett någon "muskelbyggare" stretcha på gymmet heller, så jag tvivlar.

Haha, jag har hört det tusentals gånger, men alla riktiga biffar jag känner ser verkligen ner på stretching. Därför blev jag lite förvånad när min pappa, som är idrottslärare, berättar att han tyckte stretching var överskattat. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag har hört det tusentals gånger, men alla riktiga biffar jag känner ser verkligen ner på stretching. Därför blev jag lite förvånad när min pappa, som är idrottslärare, berättar att han tyckte stretching var överskattat. :P

Min idrottslärare var helt galen i stretching. Uppvärmning ->tänja->idrott->stretcha. Mycket noga var det.

Min starka tro är att stretching är överskattat och det eftersom det känns både bra och rätt när man gör det. Alla hakade på hypen på 80-talet(då det antagligen inte fanns någon seriös forskning på området) och även då idrottslärarna vilket ledde till att man i skolan fick lära sig att det var jätteviktigt att stretcha, annars skulle man skada sig. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AngryAxel: hur menar du att de är värdelösa? :ermm: Dessutom verkar det som att stretching bara drar ut musklerna några timmar.

Haha nej, jag menar ingenting, det var bara något en kompis sade häromdagen. Jag tyckte det lät roligt, och lade det på minnet. Men det här hittade jag nyss efter en rekordsnabb googling.

"Stretching bidrar till en bra hållning och avspända muskler. Det ger bättre balans i kroppen som i sin tur ger bättre träningsresultat. Syftet med stretchingen efter träningen är även följande:

* Prestationshöjande - uppnå normal rörlighet, bibehålla rörligheten och ev. öka den något.

* Skadeförebyggande - undviker stelhet och minskar slaggprodukterna från muskeln (=mindre träningsvärk). Minskar risken för sträckningar och muskelbristningar.

* Snabbare återhämtning."

Och det låter ju bra. Så liksom, varför ska man inte lägga fem minuter efter passet på att stretcha?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha nej, jag menar ingenting, det var bara något en kompis sade häromdagen. Jag tyckte det lät roligt, och lade det på minnet. Men det här hittade jag nyss efter en rekordsnabb googling.

"Stretching bidrar till en bra hållning och avspända muskler. Det ger bättre balans i kroppen som i sin tur ger bättre träningsresultat. Syftet med stretchingen efter träningen är även följande:

* Prestationshöjande - uppnå normal rörlighet, bibehålla rörligheten och ev. öka den något.

* Skadeförebyggande - undviker stelhet och minskar slaggprodukterna från muskeln (=mindre träningsvärk). Minskar risken för sträckningar och muskelbristningar.

* Snabbare återhämtning."

Och det låter ju bra. Så liksom, varför ska man inte lägga fem minuter efter passet på att stretcha?

Det där är ju väldigt omdebatterat. Och personligen känner jag mig t.ex. inte onormalt orörlig eller får mer träningsverk än när jag stretchade. Jag skulle vilja stretcha för att göra mig onormalt vig iofs, men latheten stoppar mig.

Om man vill stretcha ska man så klart göra det, det skadar ju iafl inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...

Tredje sidan? 'Sup, tränar folk inte? Hursomhelst - jag känner mig relativt läkt från muskelbristningen som höll mig borta från all fysisk aktivitet under drygt en och en halv månad, och snörde på mig joggingskorna i förrgår, för första gången det här året. Småstickningar i bakre vadmuskeln påminde mig om att ta det lugnt, så det blev mer en snabb promenad i träningskläder med några sporadiska treminuterslöpningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tredje sidan? 'Sup, tränar folk inte? Hursomhelst - jag känner mig relativt läkt från muskelbristningen som höll mig borta från all fysisk aktivitet under drygt en och en halv månad, och snörde på mig joggingskorna i förrgår, för första gången det här året. Småstickningar i bakre vadmuskeln påminde mig om att ta det lugnt, så det blev mer en snabb promenad i träningskläder med några sporadiska treminuterslöpningar.

Jag tränar fortfarande, bara haft mycket att göra i skolan så det blivit väldigt dåligt på sistone.

Märkte att jag sänkt mig i många övningar så ska försöka ta mig tillbaka till där jag var i samtliga övningar innan skolan är slut. Anyway, jag och en kompis håller på att försöka göra 100 armhävningar så har följt ett schema som finns Här! Är nu på vecka 4 sista dagen (blev och komma ur schemat nu under påsklovet men jaja..) och tkr att det går hyfsat lätt än så länge, klarar av att göra alla samt göra 10-20 extra på setet där man ska maxxa.

Försöker också bli starkare i bänken igen då jag och min kompis var relativt jämstarka i somras, han tog 5kg mer än mig. Men nu när jag inte tränat så mycket har han dragit ifrån så han retar mig lite att jag inte tagit undra än (tog 97.5 i somras men aldrig 100) någon som vet något bra schema att följa när det gäller att öka sig i bänk?

Sen om någon vet några bra ryggövningar som är bra "vingmusklerna, Latsen" förutom chins då jag inte kan göra en enda ordentlig än. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tränar fortfarande, bara haft mycket att göra i skolan så det blivit väldigt dåligt på sistone.

Märkte att jag sänkt mig i många övningar så ska försöka ta mig tillbaka till där jag var i samtliga övningar innan skolan är slut. Anyway, jag och en kompis håller på att försöka göra 100 armhävningar så har följt ett schema som finns Här! Är nu på vecka 4 sista dagen (blev och komma ur schemat nu under påsklovet men jaja..) och tkr att det går hyfsat lätt än så länge, klarar av att göra alla samt göra 10-20 extra på setet där man ska maxxa.

Försöker också bli starkare i bänken igen då jag och min kompis var relativt jämstarka i somras, han tog 5kg mer än mig. Men nu när jag inte tränat så mycket har han dragit ifrån så han retar mig lite att jag inte tagit undra än (tog 97.5 i somras men aldrig 100) någon som vet något bra schema att följa när det gäller att öka sig i bänk?

Sen om någon vet några bra ryggövningar som är bra "vingmusklerna, Latsen" förutom chins då jag inte kan göra en enda ordentlig än. :D

Bra länk, ska titta in den mer noggrant senare :).

Jag har gjort sönder någon led i armvecket efter att ha tränat överarmarna för mycket i förrgår. Jag kan inte sträcka ut armen helt och det gör väldigt ont när jag lyfter någonting tungt. Får lägga träningen åt sidan ett tag och vänta ut smärtan, men jag vill komma igång igen nu ju..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tränar tre - fyra gånger i veckan men det är ingenting man rapporterar direkt.

Jag kan väl säga att stukningen nästan är helt borta, men i och med att jag tränar hela tiden så tar det lite extra tid innan det släpper till 100%. Mitt hälseneproblem jag hade i januari har börjat ge känningar igen fast det känns mest stelt så det är nog ingen fara. Kan kanske vara att det är ovant vid att spela på gräs då det var ett tag sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag tränar 2,5 gånger och spelar någon match i veckan men som eXotic är det väl ingen man skriver en roman om direkt. Haft lite småproblem med en ihärdig förkylning på sistone men jag hoppas ha den under kontroll nu. Seriestart snart!

Edit: Förresten så har jag gått upp typ 7-8 kilo sen jag började träna i november-december. yes_1046272_0.gif

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Förresten så har jag gått upp typ 7-8 kilo sen jag började träna i november-december. yes_1046272_0.gif

Niice! :D

Jag tränar bara en gång i veckan nu, sjukt dåligt! Även fast jag har gratis gym på jobbet. Men det är väl det att man har så lite fritid när man jobbar.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var ner tidigare idag och tränade lite ben och rygg. Märkte hur himla svag jag blivit i ryggen nu och hade tänkt göra något åt det. Men grejen är att jag inte kan så många ryggövningar, kan ingen bra som tränar "lats" förutom Chins. Problemet är att jag inte kan göra en enda chin just nu så någon som vet nån bra övning man kan köra för att bli stark nog att kunna göra några chins? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...
Var ner tidigare idag och tränade lite ben och rygg. Märkte hur himla svag jag blivit i ryggen nu och hade tänkt göra något åt det. Men grejen är att jag inte kan så många ryggövningar, kan ingen bra som tränar "lats" förutom Chins. Problemet är att jag inte kan göra en enda chin just nu så någon som vet nån bra övning man kan köra för att bli stark nog att kunna göra några chins? :)

Framåtböjd skivstångsrodd

Lats-drag

Sittande kabelrodd

Allt är saxat ur träningsprogrammet jag kör efter som ni kan läsa HÄR

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Framåtböjd skivstångsrodd

Lats-drag

Sittande kabelrodd

Allt är saxat ur träningsprogrammet jag kör efter som ni kan läsa HÄR

Riktigt fina länkar, blir att prova det där på fredag! :)

Edit: Såg att det finns olika scheman, vad är det som skiljer dom åt? Är det bara hur man helst vill köra, alltså tyckte och smak eller är det nånting beroende på hur vältränad man är från början? Såg att på det du körde skulle man göra 50 Chins, jag kan fan inte göra en enda riktig om jag ska hålla så brett som möjligt på stången så det var därför jag undrade om det fanns något schema som var mer anpassat för nybörjare?

@Mordos - Motionscykel varje dag än ingenting alls, keep up the good work! : )

Redigerad av Ante_freeman
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fina länkar, blir att prova det där på fredag! :)

Edit: Såg att det finns olika scheman, vad är det som skiljer dom åt? Är det bara hur man helst vill köra, alltså tyckte och smak eller är det nånting beroende på hur vältränad man är från början? Såg att på det du körde skulle man göra 50 Chins, jag kan fan inte göra en enda riktig om jag ska hålla så brett som möjligt på stången så det var därför jag undrade om det fanns något schema som var mer anpassat för nybörjare?

@Mordos - Motionscykel varje dag än ingenting alls, keep up the good work! : )

Jag har faktiskt ingen aning om hur dessa scheman är uppbyggda.

Fick länken i måndags och började då med schemat.

Det enda jag vet är att idag har jag en sån träningsvärk jag aldrig tidigare har haft.

Kan inte gå ordentligt och är tvungen att be om hjälp när jag ska plocka upp saker från låga hyllor (på restaurangen) och golvet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor