Jump to content

Träningstråden

Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Får man 'gain' trots att man inte känner av träningsvärk? Jag kör situps typ varannan kväll, och trots att jag gör som jag orkar, plus en extra, så uteblir träningsvärken.

All träning är bra träning I say. Beror dock på vad du vill ha för resultat; starkare magmusker eller uthålligare. Istället för att göra varje kväll är det bättre enligt mig att träna magen två-tre gånger i veckan men att göra det intensivare. Pröva att göra så många du kan på en gång tills du verkligen inte orkar mer, sedan vila drygt fyra sekunder och gör 10 till direkt efter. Orkar du fler, gör fler tills du inte orkar mer. Vila fyra sekunder och gör 10 till och fortsätt så. Vill du bygga ren styrka är det effektivare att använda någon form av vikt då du tränar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du drar ut på pressen längre anstränger du ju musklerna under en längre tid. Jag har alltid lärt mig att man ska ta tid på sig med olika övningar, just för att det ger bättre muskler och minskar skaderisken. Chansen finns ju faktiskt att du gör sönder någonting om du trycker på snabbt som tusan, speciellt om du kör på lite tyngre vikter än vad du egentligen borde.

Jag får väl ta och börja vila lite. Jag har blivit lite av en träningsnarkoman nu senaste tiden.

Tycker det är så jävla skönt att antingen börja dagen eller sluta dagen med ett hårt gympass.

Hur fungerar allt det här med proteinpulver egentligen?

En del säger att det är bullshit för du får i dig rätt mängd protein genom vanlig mat, medans (?) vissa säger att man inte får det.

Har funderat på att testa lite med proteinpulver och skulle vilja ha lite tips av folk med kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl ta och börja vila lite. Jag har blivit lite av en träningsnarkoman nu senaste tiden.

Tycker det är så jävla skönt att antingen börja dagen eller sluta dagen med ett hårt gympass.

En del säger att det är bullshit för du får i dig rätt mängd protein genom vanlig mat, medans (?) vissa säger att man inte får det.

Har funderat på att testa lite med proteinpulver och skulle vilja ha lite tips av folk med kunskap.

Hm. Ja, vila måste du ju göra.

Protein! Jag körde på det ett tag, och jag vet inte om det fungerade eller inte. Kreatin heter väl det som lägger vatten runt musklerna så de känns och ser lite större ut, och jobbar även med uppbyggnaden av musklerna. Det har jag hört ska fungera, men vad skillnaden är mellan det och vanligt proteinpulver vet jag inte. Föreslår att du går ner till någon hälsokostbutik och frågar vad de rekommenderar efter dina önskemål!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur din kost i övrigt ser ut. Du bör satsa på 1.5-2gram protein per kg kroppsvikt. Du kan ju se över din kost om du får i dig tillräckligt med protein, annars är proteinpulver ett smidigt tillskott.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

All träning är bra träning I say. Beror dock på vad du vill ha för resultat; starkare magmusker eller uthålligare. Istället för att göra varje kväll är det bättre enligt mig att träna magen två-tre gånger i veckan men att göra det intensivare. Pröva att göra så många du kan på en gång tills du verkligen inte orkar mer, sedan vila drygt fyra sekunder och gör 10 till direkt efter. Orkar du fler, gör fler tills du inte orkar mer. Vila fyra sekunder och gör 10 till och fortsätt så. Vill du bygga ren styrka är det effektivare att använda någon form av vikt då du tränar.

Bra råd, tack!

Ett tekniskt problem när jag gör mina crunches är att nacken snabbare får värk än magen, trots att det känns som att jag nitiskt försökt använda rätt teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Jag behöver lite tips på axelövningar. De jag kör nu är axelpress med hantlar (vilken jag älskar), en när man står upp med hantlar i händerna och höjer armarna rakt ut åt sidorna (á la jag kan flyga, jag är inte rädd) och håller emot på tillbakavägen och en där jag med raka armar lyfter upp en av de stora (bänk- och benpress-)vikterna framför mig och sänker sakta.

Har ni någon övning där ni verkligen känner att "fan vad det tar på axlarna det här"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver lite tips på axelövningar. De jag kör nu är axelpress med hantlar (vilken jag älskar), en när man står upp med hantlar i händerna och höjer armarna rakt ut åt sidorna (á la jag kan flyga, jag är inte rädd) och håller emot på tillbakavägen och en där jag med raka armar lyfter upp en av de stora (bänk- och benpress-)vikterna framför mig och sänker sakta.

Har ni någon övning där ni verkligen känner att "fan vad det tar på axlarna det här"?

Jag har en skön. Använd lätta hantlar - jag klarade mig bra på tre kg.

Sju reps från midjan och lyft rakt upp framför dig,

Sju reps från sidan och lyft upp tills du står i Jesus on the cross-position fast lite högre

Sju reps där du står med hantlarna i höjd med - och bara en liten bit från hakan, och pressar axlarna uppåt. Just den här är klurig att förklara, men det finns en maskin som gör motsvarigheten när du lägger underarmarna mot kuddar och pressar uppåt, liksom

Sedan sju reps när du lyfter hantlarna rakt upp.

Jag körde igenom den här övningen tre gånger, och de sista repsen när du ska upp i taket med hantlarna känns nästan alltid omöjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

En allround bra kost är alltid bra. Men om vi ska ta det steget längre och fråga oss vad man ska undvika samt rikta in sig på om man vill bränna fett? Jag har tänkt gå till gymmet varannan dag och där köra en ganska allround träning tillsammans med en bra kost då jag inte vill bygga några bjässemuskler.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En allround bra kost är alltid bra. Men om vi ska ta det steget längre och fråga oss vad man ska undvika samt rikta in sig på om man vill bränna fett? Jag har tänkt gå till gymmet varannan dag och där köra en ganska allround träning tillsammans med en bra kost då jag inte vill bygga några bjässemuskler.

Undvik socker. Läsk, godis, kakor - you name it. Även andra onödiga fetter. Äter du rätt och nyttigt (få i dig rikligt med proteiner, annars bryter du även ned muskler, samt att protein faktiskt hjälper vid fettförbränning) och rör på dig i gymmet och även i löparspåret kommer du märka resultat. Att enbart gymma är inte det optimala om du helhjärtat vill satsa på att bränna fett.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Undvik socker. Läsk, godis, kakor - you name it. Även andra onödiga fetter. Äter du rätt och nyttigt (få i dig rätt med proteiner, annars bryter du även ned muskler) och rör på dig i gymmet och även i löparspåret kommer du märka resultat. Att enbart gymma är inte det optimala om du helhjärtat vill satsa på att bränna fett.

Allround träning på gymmet inkluderar löpning! :) Jag var lite otydlig.

Joo, ja, det är väl inte så himla mycket mer man kan göra. :D Lite tråkigt att det är så förbaskat kallt ute nu. Gief VÅR! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allround träning på gymmet inkluderar löpning! :) Jag var lite otydlig.

Joo, ja, det är väl inte så himla mycket mer man kan göra. :D Lite tråkigt att det är så förbaskat kallt ute nu. Gief VÅR! :P

Perfekt. :P Jo, det suger att man bränner sönder strupen om man löper nu när det är - 15 och dessvärre är löpbandet på gymmet är (imo) urtråkigt...

Men som sagt - ät rätt, och kom ihåg att det aldrig är dåligt med ett rikligt intag av proteiner om du tränar samtidigt, då de faktiskt hjälper till med fettförbränningen! Kör hårt och lycka till!

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst att folk väljer bort att t.ex. att äta bröd helt och hållet, hur fungerar det och vad för upplägg har man då? Vitt bröd är väl inte superb men annars?

Tack! :D

Du behöver inte undvika bröd helt, dock är fiberrika livsmedel (grovt bröd) helt klart mycket bättre och bör prioriteras. Vitt bröd är inte vidare bra. Ät lagom mängd kolhydrater vid lunchen istället via potatis/ris/pasta och undvik vitt bröd.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 5 weeks later...

Nu har jag dragit igång med träningen ordentligt.

Följer Tux's träningsschema där jag kör:

Måndag: bröst och mage (ska lägga till ben nu på måndag)

Tisdag: rygg

Onsdag: axlar och mage

Torsdag: bicep och tricep

Fredag: 1 timmes kondition. Idag blev det 5 km löpning och 4 km cykling. Och magträning.

Lördag och söndag: vila

Ska fortsätta i tre veckor till sen byta till ett nytt schema.

Ska även på måndag börja med ett protein och kolhydrater pulver som jag kommer öka väldigt i vikt och muskler med.

Ska tydligen vara väldigt bra.

Här finns info.

Mätte precis bröstet, rätt över bröstvårtorna och mätte 86 cm

Höger överarm: 28.5 cm och vänster överarm: 29.2

Jag mätte mig "slak". Borde jag spänna musklerna när jag mäter eller vad tycker ni?

Nu jävlar ska jag bygga.

Redigerad av Karatemorfar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag dragit igång med träningen ordentligt.

Följer Tux's träningsschema där jag kör:

Måndag: bröst och mage (ska lägga till ben nu på måndag)

Tisdag: rygg

Onsdag: axlar och mage

Torsdag: bicep och tricep

Fredag: 1 timmes kondition. Idag blev det 5 km löpning och 4 km cykling. Och magträning.

Lördag och söndag: vila

Ska fortsätta i tre veckor till sen byta till ett nytt schema.

Ska även på måndag börja med ett protein och kolhydrater pulver som jag kommer öka väldigt i vikt och muskler med.

Ska tydligen vara väldigt bra.

Här finns info.

Mätte precis bröstet, rätt över bröstvårtorna och mätte 86 cm

Höger överarm: 28.5 cm och vänster överarm: 29.2

Jag mätte mig "slak". Borde jag spänna musklerna när jag mäter eller vad tycker ni?

Nu jävlar ska jag bygga.

Du är näääääära 30 cm slak! Eheh, eheh, eheh... :D

Tycker att du borde spänna musklerna innan du mäter, inbillar mig att det borde visa resultatet bättre.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 4 weeks later...
Någon som vet hur man kan träna handleden på ett bra sätt? Mina hantlar är på fem kilo och det är lite väl tungt att börja med kände jag.

Sitt och lägg underarmen på låret eller sängkanten, men låt handen med hantel hänga ut över kanten. Lyft upp och släpp ner. Det är främst en underarmsövning, men jag antar att handleden också blir starkare.

Annars när jag är på gymmet brukar jag sitta på en bänk och låta armarna vila på bänken mellan benen, med händerna ut över kanten och lyfta en skivstång. Samma övning, men lite mer stabil.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ni kewlingar säga några bra övningar för en liten pojke som mig? Grejen är den att jag inte vågar göra armhävningar längre efter några mindre trevliga händelser. Så det jag söker är någon (några) bra grejer som kan ersätta armhävningarna.

Tack på förhand.

Bit ihop, sluta gnäll och börja göra armhävningar på knogarna, eller med klapp mellan hävningarna, precis som en riktig karl gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor