Jump to content

Träningstråden

Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Det låter snarare som att han vill gå ner i vikt.

Jag är ingen expert, men det finns ju olika dieter som du kan spana in. Inte bantningsdieter, det är väl lite överdrivet men ändå så man har något att följa. Det är väl viktigt att äta en stabil frukost så man står sig och inte småäter och sen är det väl "bara" att lägga av med allt extra fett som man smyger till hela tiden. Man behöver inte äta sig proppmätt heller, det är inte farligt att vara lite småhungrig ibland.

edit: bacon är ju nästan bara fett, så det kan vara bra att sluta med.

Det jag skrev funkar mestadels för löpning med. Det är ju fettet man vill bränna och inte musklerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter snarare som att han vill gå ner i vikt.

Jag är ingen expert, men det finns ju olika dieter som du kan spana in. Inte bantningsdieter, det är väl lite överdrivet men ändå så man har något att följa. Det är väl viktigt att äta en stabil frukost så man står sig och inte småäter och sen är det väl "bara" att lägga av med allt extra fett som man smyger till hela tiden. Man behöver inte äta sig proppmätt heller, det är inte farligt att vara lite småhungrig ibland.

edit: bacon är ju nästan bara fett, så det kan vara bra att sluta med.

Gå ner och gå ner.

Jag ligger stadigt på mina ca 60-62 kg och längden 174 cm, men jag läste nyligen att "ölmage" är genetiskt, och eftersom min kära far har världens största ölkagge vill jag gärna förebygga det.

Det är ren bukfetma vi snackar om här. Han har ingen fetma på resten av kroppen.

Jag har märkt på senare att min mage har börjat puta mer och mer, och ja, det är väl inget man gillar.

Jag saknar mina magmuskler.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gå ner och gå ner.

Jag ligger stadigt på mina ca 60-62 kg och längden 174 cm, men jag läste nyligen att "ölmage" är genetiskt, och eftersom min kära far har världens största ölkagge vill jag gärna förebygga det.

Det är ren bukfetma vi snackar om här. Han har ingen fetma på resten av kroppen.

Jag har märkt på senare att min mage har börjat puta mer och mer, och ja, det är väl inget man gillar.

Jag saknar mina magmuskler.

Det finns bara en sak att göra - försök att bli av med mer kalorier än vad du stoppar i dig! Låt inte kroppen få något överskott att bygga ölmage av så ska det nog gå bra. Men drack inte du öl varje dag btw?? I så fall tror jag att jag har hittat lösningen! :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...
Får man 'gain' trots att man inte känner av träningsvärk? Jag kör situps typ varannan kväll, och trots att jag gör som jag orkar, plus en extra, så uteblir träningsvärken.

Ja, det ger även om du inte får träningsverk. Träningsverk kan man få även om man inte anstränger sig speciellt mycket. >_< (Om musklerna är ovana antar jag...) Jag överlåter resten till någon som vet mer om detta.

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jäklar.. Gjorde ett löfte för mig själv för några månader sen, att bli nyttigare.. Så, jag slutade med det mesta, läsk, chips, godis, tuggummin, extra portion mat (bara för att liksom), dessutom la jag om mina mattider, och äter sallad och andra nyttigheter. Det gav resultat helt skadat snabbt. Nu ska man väl antingen börja gå, eller jogga.. Får se hur det blir, sen så mot vintern blir det till att gymma och fixa upp lite styrka i armarna och andra områden som man använder vardagligt.

Fan vad jag njuter av mitt nya liv!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får man 'gain' trots att man inte känner av träningsvärk? Jag kör situps typ varannan kväll, och trots att jag gör som jag orkar, plus en extra, så uteblir träningsvärken.

Har du benen i 90 grader? Jag säger inte att de inte ger något om man inte har det, men de ger då mer.

jag ska för övrigt börja traska i backar (1 mil) med 20kilo på ryggen, får se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du benen i 90 grader? Jag säger inte att de inte ger något om man inte har det, men de ger då mer.

Nein. Eller, det är väl inte traditionella sit-ups, snarare att jag lyfter överkroppen mot taket än att jag 'curlar' uppåt. Såg någon biff med killer abs på YouTube förut som gjorde sådana, och har kört på hans metod sen dess.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...

Behöver lite hjälp angående olika träningsmetoder.

Säg att jag sitter på en maskin där jag ska göra "bänkpress" fast jag sitter fortfarande upp och gör alltså "bänkpressen" rakt fram. Enligt mitt gym ska man under 2 sekunder pressa framåt och under 4 sekunder gå tillbaka till utgångsläget.

Men jag ser många som verkligen kör stenhårt och kanske gör pressen på 0.5 - 1 sekund och tillbaka lika snabbt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Det jag undrar över är vilken av dessa två metoder som är bäst? Jag vill bygga muskler, bli mer biffig liksom

Den andra funderingen jag hade var hur bra det är att träna varje dag?

Jag brukar träna måndag - fredag och softa under helgen.

Enligt mitt gym ska man vila 24-48 timmar mellan varje pass.

Som sagt, jag vill bygga muskler och för mig känns det som att jag bygger mer muskler om jag tränar varje dag. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säg att jag sitter på en maskin där jag ska göra "bänkpress" fast jag sitter fortfarande upp och gör alltså "bänkpressen" rakt fram. Enligt mitt gym ska man under 2 sekunder pressa framåt och under 4 sekunder gå tillbaka till utgångsläget.

Men jag ser många som verkligen kör stenhårt och kanske gör pressen på 0.5 - 1 sekund och tillbaka lika snabbt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Det jag undrar över är vilken av dessa två metoder som är bäst? Jag vill bygga muskler, bli mer biffig liksom

Som sagt, jag vill bygga muskler och för mig känns det som att jag bygger mer muskler om jag tränar varje dag. Eller?

Nu är jag ingen expert men musklerna behöver vila för att kunna ha tid att bygga på sig. Musklerna växer inte under träningspasset utan under den tiden du vilar. Det är klart att du kan träna varje dag men dela upp dagarna så du tränar olika muskelgrupper varje dag så alla grupper får vila minst 24h. Redigerad av Lajnux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt gym har nog rätt. Bara folk som inte vet hur man ska träna som kör snabbt...För att då inte tala om den ökade skaderisken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du drar ut på pressen längre anstränger du ju musklerna under en längre tid. Jag har alltid lärt mig att man ska ta tid på sig med olika övningar, just för att det ger bättre muskler och minskar skaderisken. Chansen finns ju faktiskt att du gör sönder någonting om du trycker på snabbt som tusan, speciellt om du kör på lite tyngre vikter än vad du egentligen borde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du drar ut på pressen längre anstränger du ju musklerna under en längre tid. Jag har alltid lärt mig att man ska ta tid på sig med olika övningar, just för att det ger bättre muskler och minskar skaderisken. Chansen finns ju faktiskt att du gör sönder någonting om du trycker på snabbt som tusan, speciellt om du kör på lite tyngre vikter än vad du egentligen borde.

Beror väl på vilken typ av muskler man vill bygga också, explosiva eller uthålliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor