Marquis Skrivet 7 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2009 Cykla ger också bra kondition, om du känner att jogga är lite för tungt just nu kan du börja med att cykla eller gå promenader en tid för att få upp flåset. Tänk dock på att pressa dig lite när du cyklar då, om du inte får upp någon puls och ökar andningen ger det inte heller någon träning. Efter ett par veckor kan du testa jogga lite igen, känns det fortfarande tungt, fortsätt cykla/promenera, alternativt smyg in lite jogg i promenaderna så att du kör intervall gång/jogga, och öka successivt. Försök undvika asfalt när du springer, skogen/grusvägar/löparbanor är mycket skönare att springa i och (framförallt) mycket skonsammare mot knän och leder. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gta_player Skrivet 7 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2009 Alltså jag vet inte riktigt, men jag har kört 3km varannan dag och så ett par somrar, och den största skillnaden är väl att man kommer in i löpningen efter ett tag. Det blir inte lika jobbigt att vara trött. Den känslan tar inte så många gånger att uppnå. Jag har märkt att min kondition ökat varje sommar, och jag har kunnat springa längre/snabbare än förut. Kroppen anpassar sig, lär sig helt enkelt att klara en fysisk utmaning. Om du varje gång springer samma runda på 3 km, så kommer det inte att vara speciellt jobbigt att springa just den rundan på 3km. Självklart förbättras konditionen, men bästa sättet att förbättra konditionen är genom att variera träningen. Inte bara genom längd utan genom att variera terrängen eller varför inte intervallträna. Att försöka svara på Ante_freemans fråga, är som att försöka svara på hur långt ett snöre är. Vad du anser vara en bra grundkondition varierar självklart med vad andra tycker. Men självklart kommer du att märka skillnad om du inte motionerat något tidigare jämfört med vad du gör nu. Min rekommendation skulle dock vara att dra ner från 4-5 gånger i veckan till 2-3 max fyra pass i veckan för att låta kroppen vila något som är mycket viktigt. Istället så kan du försöka att förlänga de pass som du kör varje vecka. Nån som har bra tränings tips till mig? Jag har precis slutat röka nu ska iallafall första då ja lyckades vara rök fri nästan två månader. Ska ändå börja spela fotboll nästa år men vad är en bra början för mig som har nyss slutat röka? Jogga tror ja inge idé då på idrotten vart ja redan skit trött efter 2-3min. Det viktigaste när det gäller att komma igång med träningen är att hitta något som man tycker är roligt. Det fungerar inte i längden att försöka sig på att springa, bara för att någon har sagt att det är bästa sättet för att få en bättre kondition. Då kommer du kanske orka med träningen i max några veckor för att sedan ge upp. Som sagt försök hitta något som passar just dig. Cykel, snabb gång, simning, inlines, rullskidor, sparkcyckel.... bara fantasin sätter stopp. För att inte tala om alla de oändliga typerna av idrott som det finns att välja på. De flesta klubbar har någon typ av nybörjargrupp så att känna att du inte har någon utgångskondition är inget att hänga upp sig på. Lycka till med träningen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Nån som har bra tränings tips till mig? Jag har precis slutat röka nu ska iallafall första då ja lyckades vara rök fri nästan två månader. Ska ändå börja spela fotboll nästa år men vad är en bra början för mig som har nyss slutat röka? Jogga tror ja inge idé då på idrotten vart ja redan skit trött efter 2-3min. Så ja vill ha förslag av er Tar du slut efter 2 minuters joggande är det väl en självklarhet att det är det du ska träna på. Hur ska du i övrigt kunna bli bättre på något om du inte tränar på det? Bit i det sura äpplet, dra på dig mockasinerna och spring. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Om du ska börja spela fotboll så spelar ju konditionen in ganska stor roll, och enda sättet för att få bättre kondition är att träna den så ut o spring Jajo det vet ja men efter ja hade börjat röka och så sen slutade så pallar ja typ bara 2 min att springa. Innan det så pallade ja springa dubbelt så mycket. Aja får bli att ut och jogga fort det kan bara sluta blåsa för jävligt här. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 15 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 april, 2009 Ni som tränar på gym, vad är anledningen till att ni gör det? I mitt fall handlar det mer om att jag vill vara stark snarare än att jag vill ha en snygg kropp. Jag är stor i vilket fall, och jag gick hela högstadiet och såg stark ut trots att jag inte var det.. Och så är det ju aldrig en nackdel att vara stark heller, så jag kör bara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Anledningar is the shit! Hålla mig i god formVara aktivBli starkare i både kropp och själ (a.k.a bättre självförtroende)Må bättre Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 För att bli starkare och för att bli bättre i sport (tidigare för att gå upp i vikt, men inte längre)Se till att kroppen är snygg och "i trim"Gillar utmaningen, pressen på sig själv att förbättrasAvkoppling, på gymmet behöver man inte tänka på annat än just träningenAv allt detta mår jag bra, så den simpla anledningen är väl för att må bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Ni som tränar på gym, vad är anledningen till att ni gör det? I mitt fall handlar det mer om att jag vill vara stark snarare än att jag vill ha en snygg kropp. Jag är stor i vilket fall, och jag gick hela högstadiet och såg stark ut trots att jag inte var det.. Och så är det ju aldrig en nackdel att vara stark heller, så jag kör bara. Styrka och att komma i form inför hockeysäsongen. Och att bygga muskler är aldrig fel för utseendet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Ni som tränar på gym, vad är anledningen till att ni gör det? I mitt fall handlar det mer om att jag vill vara stark snarare än att jag vill ha en snygg kropp. Jag är stor i vilket fall, och jag gick hela högstadiet och såg stark ut trots att jag inte var det.. Och så är det ju aldrig en nackdel att vara stark heller, så jag kör bara. Jag började gymma för att jag var så sjukt smal och klen. Så det var väl en grej för att få bättre självförtroende. Nu gymmar jag nog både för att jag vill ha muskler och för att jag mår bättre de perioder jag tränar. Jag känner mig slö när jag inte har tränat på ett tag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 (redigerad) Började för att jag var underviktig och klen. Kunde för allt i världen inte gå upp i vikt. Körde på ordentligt och såg/kände fina resultat (vår-08). Nu ligger jag på en bra vikt, och gymmar väl mest för att hålla mig i form, för att jag mår bra av det (mest psykiskt faktiskt) och för att det funkar som tidsfördriv. Har dock tappat motivationen ordentligt på sistone, fick verkligen slääääääpa mig dit idag, tråkigt var det. Ska börja springa igen när all slask har försvunnit, har inte sprungit seriöst sen oktober! Redigerad 16 april, 2009 av KvaddadPadda Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Sådär rökte fyra sista ciggen idag. Sen var det bara dra till fotbolls plan med kompisar och spela fotboll i nästan 2tim och ja kände ibörjan att ja hade taskig kondis men efter ett tag så kände ja att ja inte vart lika trött som ibörjan. Sen har man nu fixat sin cykel så nu blir det mycke cyklande och spela fotboll Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Hej hej. Finns det några bra tips för en rätt så tanig person att ha chansen till att träna upp lite muskler och kondition utan att behöva slänga ut pengar på gym? Jag brukar köra sit-ups och även armhävningar, fast jag vill ha nått som är lite mer effektivare med saker som man har hemma! Nå tips? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Hej hej. Finns det några bra tips för en rätt så tanig person att ha chansen till att träna upp lite muskler och kondition utan att behöva slänga ut pengar på gym? Jag brukar köra sit-ups och även armhävningar, fast jag vill ha nått som är lite mer effektivare med saker som man har hemma! Nå tips? Så började jag, fick en sjukt bra grund. Sen köpte jag hantlar, skivstång och en bänk på jula, för typ..700-1000 kr. Har haft lite break över vintern, ska börja köra igen nu. Gött att man klarade 18kg per hantel*30*3 dirr. enhantelcurl. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Så började jag, fick en sjukt bra grund. Sen köpte jag hantlar, skivstång och en bänk på jula, för typ..700-1000 kr. Har haft lite break över vintern, ska börja köra igen nu. Gött att man klarade 18kg per hantel*30*3 dirr. enhantelcurl. Finns det inget som jag kanske har hemma redan nu som jag kan använda som nå hjälp eller så? För tillfället har jag inte råd att slänga ut så mycket pengar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Finns det inget som jag kanske har hemma redan nu som jag kan använda som nå hjälp eller så? För tillfället har jag inte råd att slänga ut så mycket pengar. Du kan göra dips med hjälp av någon soff/bordskant, det funkar alltid bra! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Finns det inget som jag kanske har hemma redan nu som jag kan använda som nå hjälp eller så? För tillfället har jag inte råd att slänga ut så mycket pengar. Om du har en trappa så kan du ju göra pullups å sånt. Man kommer väldigt långt på att bara träna med kroppen som vikt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Du kan göra dips med hjälp av någon soff/bordskant, det funkar alltid bra! Om du har en trappa så kan du ju göra pullups å sånt. Man kommer väldigt långt på att bara träna med kroppen som vikt. Ska testas, tackar för svar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 19 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2009 Så började jag, fick en sjukt bra grund. Sen köpte jag hantlar, skivstång och en bänk på jula, för typ..700-1000 kr. Har haft lite break över vintern, ska börja köra igen nu. Gött att man klarade 18kg per hantel*30*3 dirr. enhantelcurl. 30 repetitioner á 3 set? Du borde köra med tyngre vikter. (Starkt jobbat, förresten. Hoppas du inte svingade ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 19 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2009 30 repetitioner á 3 set? Du borde köra med tyngre vikter. (Starkt jobbat, förresten. Hoppas du inte svingade ) Vet inte vad svinga innebär, men antar att det är när man "tar fart" för att få upp hantlen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 19 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2009 Vet inte vad svinga innebär, men antar att det är när man "tar fart" för att få upp hantlen? Mjo, man ser många som använder hela armen som pendel/hävstång när de kör hantelcurls. Det är väl inte dåligt egentligen, men själv föredrar jag att göra dem "bestämt" och lite saktare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts