Jump to content

Träningstråden

Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Har börjat kört riktigt hårt nu. :>

Kör 4-5ggr i veckan och har gjort det i 2 månader och det har faktist gett resultat. :P

Men jag har fokusera ganska mycket på armar och bröst så att jag skulle bli lika stark som jag var i 9:an (har uppnåt och gått om det nu :D) men något som jag istället skulle vilja träna upp nu är så att jag klarar av och kör chins (tror det heter så, det som Will Smith kör i I am Legend när man drar upp sig med ett ganska brett grepp.)

Så om någon har något tips på hur man ska bli starkare i den övningen så skriv. :P Kan vara värt att skriva att jag klarar inte en enda nu. -.-'

Så som han kör det så är det mestadels ryggt. Kör du som mrtobbe sa så blir det mer biceps.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat kört riktigt hårt nu. :>

Kör 4-5ggr i veckan och har gjort det i 2 månader och det har faktist gett resultat. :P

Men jag har fokusera ganska mycket på armar och bröst så att jag skulle bli lika stark som jag var i 9:an (har uppnåt och gått om det nu :D) men något som jag istället skulle vilja träna upp nu är så att jag klarar av och kör chins (tror det heter så, det som Will Smith kör i I am Legend när man drar upp sig med ett ganska brett grepp.)

Så om någon har något tips på hur man ska bli starkare i den övningen så skriv. :P Kan vara värt att skriva att jag klarar inte en enda nu. -.-'

Om du inte klarar att göra en enda just nu så skulle mitt råd vara att köra latsdrag för att öva upp styrkan i de muskler som krävs i chinsövningar. Men det bästa tipset är annars att köra just chins för att bli bra på chins (obviously). Om du har en träningskompis så kan han/hon hjälpa dig när du kör dina chins genom att lyfta dig lite lätt i midjan. Ett annat alternativ är att enbart köra negativ träning d v s att du får hjälp upp i läget då du har stången i brösthöjd för att sedan hålla emot på vägen ner. Detta kommer garanterat att resultera i träningsverk om du gör rätt och att du inom en snar framtid kommer att klara att göra ett antal chins.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon mer som har lite "ticks" för sig på gymmet? Jag märker det mest när jag ska köra hantelpress. Jag lyfter upp hantlarna och "ställer" dem på varsitt ben medan jag håller i dem. Sedan torkar jag en hand åt gången på baksidan av shortsen, den andra handen använder jag till att balansera de två hantlarna. Detta gör jag vare sig jag är svettig om händerna eller inte.

Sedan börjar jag tagga och tar djupa andetag medan jag sitter och snurrar runt, runt på handtagen tills jag får ett grepp jag är nöjd med ( :D:( ). Ofta torkar jag händerna varsin gång igen, vilket gör att jag måste snurra på handtagen några gånger till innan jag är nöjd.

Har liknande grejer jag gör med andra maskiner med. Jag känner mig dum samtidigt som det känns jävligt skönt att göra så. :cry:

När jag ska köra hantelpress, och sitter med hantlarna i knät, börjar det alltid klia så då måste jag försöka hålla dem med en hand medans jag kliar med den andra. Sitter också och vrider handtagen medans jag peppar mig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Joggar några gånger i veckan - kör inte överdrivet hårt, men jag har en sträcka som jag förlänger med några hundra meter varje gång. Sprang drygt två kilometer i morse, (men för protokollet hade jag mer att ge!), och är väl uppe i min högstadieform, konditionsmässigt sett. Alltid något! (:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är typ dödligt förkyld och har inte kunnat lyfta vikter på mer än en vecka. :(

Jag har varit förkyld flera gånger med återkommande halsont. Till råga på allt fick jag min vänstra stortå uppsvullen och infekterad för att sedan gå på pencelin i tio dagar. Nu är jag förkyld igen och har inte kunnat träna på tre veckor. Är måttligt less på alla bussresor dryga sex mil varje dag med folk som hela tiden smittar varann. You're not alone in the dark. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pust!

Blev inget gym idag med klasskompisarna, så jag tog en joggingrunda istället. Första rundan utomhus, har bara sprungit löpband hittills för att se hur konditionen ligger till. :D

Så jag sprang ett varv runt Lillsjön, en sträcka på ungefär 2.5 km. Det gick bra! Lite blodsmak i munnen när jag kom hem, men annars var det lugnt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh! Det är så himla kul! Jag har bara tränat regelbundet i vad är det nu igen, 2,5-3 månader (cirka) och jag ser redan grymma resultat. Om man håller i det här tempot så lär det gå undan!

De första månaderna brukar ge mest, eftersom man använder kroppen på ett nytt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång tid tar att bygga upp en hyfsad grundkondition? :D

Har börjat springa ca 2km (+/- 1km lite olika från gång till gång) och gjort det i 1-2 veckor. om jag kör så här 4-5ggr i veckan kmr jag då märka skillnad ganska snart? :D

Alltså jag vet inte riktigt, men jag har kört 3km varannan dag och så ett par somrar, och den största skillnaden är väl att man kommer in i löpningen efter ett tag. Det blir inte lika jobbigt att vara trött. Den känslan tar inte så många gånger att uppnå. Jag har märkt att min kondition ökat varje sommar, och jag har kunnat springa längre/snabbare än förut.

Sedan beror det väl på vad du har för kondition nu osv, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som har bra tränings tips till mig? Jag har precis slutat röka nu ska iallafall första då ja lyckades vara rök fri nästan två månader. Ska ändå börja spela fotboll nästa år men vad är en bra början för mig som har nyss slutat röka? Jogga tror ja inge idé då på idrotten vart ja redan skit trött efter 2-3min. Så ja vill ha förslag av er :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som har bra tränings tips till mig? Jag har precis slutat röka nu ska iallafall första då ja lyckades vara rök fri nästan två månader. Ska ändå börja spela fotboll nästa år men vad är en bra början för mig som har nyss slutat röka? Jogga tror ja inge idé då på idrotten vart ja redan skit trött efter 2-3min. Så ja vill ha förslag av er :D

Jag vet inte mycket om träning. Men jag tror inte att det är en dum idé att springträna, och bara för att du blir trött efter 2-3 min betyder det inte att du inte kan träna upp dig. :D

Sen är det kanske en annan femma när man har slutat röka, men det vet inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte mycket om träning. Men jag tror inte att det är en dum idé att springträna, och bara för att du blir trött efter 2-3 min betyder det inte att du inte kan träna upp dig. :D

Sen är det kanske en annan femma när man har slutat röka, men det vet inte jag.

Men ja tycker kanske lite onödigt att börja små jogga då ja har precis slutat med rökandet. För ja brukar kunna springa längre än 2-3 min. Hur mycke hjälper cyklande för konditionen? Då ja cyklar nästan varje dag förutom de dagar då ja kanske går till stan som tar ca 20min med mina steg ja tar. Sen kanske det blir bussen hem eller går eller så kanske det blir att ja tar cykeln både till stan och hem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor