Jump to content

Träningstråden

Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

En svensk hockeyspelare född -91 åkte på en hjärnblödning under en match för ett tag sedan, han fick en fruktansvärd huvudvärk och illamående, dock är det otroligt ovanligt att unga åker på något liknande, så det låter knappast som att du har något att oroa dig över. Troligtvis är din kropp inte van att ta ut sig. Är det bara då du tränar du får huvudvärk? Sitter den inte i konstant efter gårdagens träning behöver du inte oroa dig alls, och din lilla blodförlust har verkligen ingenting med saken att göra.

Men har du konstant huvudvärk och är vidare orolig så kan du besöka skolsyster imorgon så kan hon ge ett mer definitivt svar. Jag tror verkligen inte det är något att oroa sig över iaf.

Ugh, hade fortfarande lite huvudvärk när jag vaknade imorse ;| Äh, ska ta det lite lugnare och inte pressa mig till det yttersta (lol) nu när man går skolan och ligger minus på sömnfronten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker själv det är jättejobbigt med andningen när man gör armhävningar! Man hner inte aandas om man gör dom fort.

Varför ska du göra armhävningar så fort så att du inte hinner andas? Det finns ingen fördel med att göra armhävningar snabbt. Försök istället att hålla ett så långsamt tempo så att tekniken inte blir lidande. Kan lova dig att du kommer att få ett bättre resultat om du utför några få riktiga armhävningar istället för 100 snabba och tekniskt felaktiga armhävningar.

"Man tjänar inget på att träna dagen efter en rejäl fylla"

Sant eller falskt? Låter som en regelrätt myt om du frågar mig

Om man verkligen inte tjänar någonting på att träna dagen efter ska jag låta vara osagt. Men det finns massor med forskning som pekar på att alkoholen påverkar proteinsyntesen i kroppen, som försämras kraftigt i upp till två dar. Detta leder till att kroppen binder mindre muskelprotein än vad den skulle ha gjort om du inte drack.

Kan även påpeka att alkoholen minskar fettförbränningen i kroppen i minst två dagar, och detta måste även ses som en nackdel i träningssammanhang, speciellt om man riktat in träningen på just fettförbränning.

Men att säga att man inte tjänar någonting på det är ju inte säkert. Dock kan man ju dra slutsatsen att man hade tjänat mer på träningspasset om man inte drack. Alkohol är trots allt ett gift som kroppen måste kämpa för att göra sig av med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många redskap/maskiner tränar ni per omgång (per gång i gymmet)? Vad är rekommenderat? Vet att det är rätt så mycket individuellt, men undrar om det finns någon grundstomme eller hur man skulle kunna kalla det.

Tror att jag använde mig av 13-15 maskiner när jag gick på gym. Och då hade jag fått ett schema att träna efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många redskap/maskiner tränar ni per omgång (per gång i gymmet)? Vad är rekommenderat? Vet att det är rätt så mycket individuellt, men undrar om det finns någon grundstomme eller hur man skulle kunna kalla det.

Jag brukar dela upp mina pass efter muskelgrupper för att effektivisera träningen och för att inte behöva vara på gymmet överdrivet länge. Brukar dela upp passen i Bröst/Triceps, Rygg/Biceps, Axlar/Mage och ett ben pass.

Under passen så brukar jag köra fyra olika övningar för de stora muskelgrupperna (Bröst och Rygg) där jag brukar köra 4 sett. Sedan kompliterar jag med två övningar för de mindre musklerna (Biceps och triceps) även här ca 4 sett, detta eftersom att de oftast redan är slutkörda eftersom de används i bröst respektive ryggövningarna.

För axlar och mage som inte är lika stora muskelgrupper brukar jag ligga på ca 3 övningar per muskelgrupp, även här 4 sett.

Benpassen brukar jag sikta på att köra övningar som aktiverar större delen av benens muskulatur samt minst en isolationsövning per muskel.

Detta är det som fungerar bäst för mig, men det finns ingen riktig grundstomme som man kan använda sig av. Alla svarar olika på olika typer av träning. Sedan så varierar också målen från person till person. Men mitt grundtips är att alltid köra så pass tungt att du är helt slut efter dina sett så att du absolut inte skulle kunna klara ett sett till. Detta utan att tekniken blir lidande. Bra teknik ger bättre resultat än tunga vikter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar dela upp mina pass efter muskelgrupper för att effektivisera träningen och för att inte behöva vara på gymmet överdrivet länge. Brukar dela upp passen i Bröst/Triceps, Rygg/Biceps, Axlar/Mage och ett ben pass.

Under passen så brukar jag köra fyra olika övningar för de stora muskelgrupperna (Bröst och Rygg) där jag brukar köra 4 sett. Sedan kompliterar jag med två övningar för de mindre musklerna (Biceps och triceps) även här ca 4 sett, detta eftersom att de oftast redan är slutkörda eftersom de används i bröst respektive ryggövningarna.

För axlar och mage som inte är lika stora muskelgrupper brukar jag ligga på ca 3 övningar per muskelgrupp, även här 4 sett.

Benpassen brukar jag sikta på att köra övningar som aktiverar större delen av benens muskulatur samt minst en isolationsövning per muskel.

Detta är det som fungerar bäst för mig, men det finns ingen riktig grundstomme som man kan använda sig av. Alla svarar olika på olika typer av träning. Sedan så varierar också målen från person till person. Men mitt grundtips är att alltid köra så pass tungt att du är helt slut efter dina sett så att du absolut inte skulle kunna klara ett sett till. Detta utan att tekniken blir lidande. Bra teknik ger bättre resultat än tunga vikter.

Aha. Jo, jag tränar på ett liknande sätt. Jag kör biceps/triceps, mage/rygg samt ben på olika dagar. För mig blir det väl ungefär 4-5 maskiner/gång beroende på vad jag gör. Detta plus stretching. Men ibland kör jag ihop två dagar i en och kör runt 9 maskiner/redskap+stretching. Det beror på om jag orkar och om jag inte tränat något på länge och på diverse annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag och en klasskompis diskuterat lite om varför det inte är någon i vår klass som passar på att använda gymmet som vi elever får använda gratis. Vi kom fram till att det är värt att komma hem runt 19.20 istället för 17.00 om vi stannar kvar och tränar någon timme.

Så nästa vecka drar vi igång. Tips på vad man ska börja med om man är ovan vid gymträning/träning över huvud taget?

Kondition och styrka är väl det jag tänkt hålla på med. Gärna övningar där man tränar ryggen, eftersom jag har lite problem med den (läs: ont ibland).

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så nästa vecka drar vi igång. Tips på vad man ska börja med om man är ovan vid gymträning/träning över huvud taget?

Kondition och styrka är väl det jag tänkt hålla på med. Gärna övningar där man tränar ryggen, eftersom jag har lite problem med den (läs: ont ibland).

Börja lugnt och öka successivt. Följ något träningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon mer som har lite "ticks" för sig på gymmet? Jag märker det mest när jag ska köra hantelpress. Jag lyfter upp hantlarna och "ställer" dem på varsitt ben medan jag håller i dem. Sedan torkar jag en hand åt gången på baksidan av shortsen, den andra handen använder jag till att balansera de två hantlarna. Detta gör jag vare sig jag är svettig om händerna eller inte.

Sedan börjar jag tagga och tar djupa andetag medan jag sitter och snurrar runt, runt på handtagen tills jag får ett grepp jag är nöjd med ( :D;) ). Ofta torkar jag händerna varsin gång igen, vilket gör att jag måste snurra på handtagen några gånger till innan jag är nöjd.

Har liknande grejer jag gör med andra maskiner med. Jag känner mig dum samtidigt som det känns jävligt skönt att göra så. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon mer som har lite "ticks" för sig på gymmet? Jag märker det mest när jag ska köra hantelpress. Jag lyfter upp hantlarna och "ställer" dem på varsitt ben medan jag håller i dem. Sedan torkar jag en hand åt gången på baksidan av shortsen, den andra handen använder jag till att balansera de två hantlarna. Detta gör jag vare sig jag är svettig om händerna eller inte.

Sedan börjar jag tagga och tar djupa andetag medan jag sitter och snurrar runt, runt på handtagen tills jag får ett grepp jag är nöjd med ( :D;) ). Ofta torkar jag händerna varsin gång igen, vilket gör att jag måste snurra på handtagen några gånger till innan jag är nöjd.

Har liknande grejer jag gör med andra maskiner med. Jag känner mig dum samtidigt som det känns jävligt skönt att göra så. :confused:

Först fyller jag vattenflaskan, häller ut hälften, zippar lite, häller ut resten, fyller igen. Annars så sitter man väl och andas lite halvskumt ibland när man tränar, men det är ju bara för att fokusera.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat kört riktigt hårt nu. :>

Kör 4-5ggr i veckan och har gjort det i 2 månader och det har faktist gett resultat. :P

Men jag har fokusera ganska mycket på armar och bröst så att jag skulle bli lika stark som jag var i 9:an (har uppnåt och gått om det nu :D) men något som jag istället skulle vilja träna upp nu är så att jag klarar av och kör chins (tror det heter så, det som Will Smith kör i I am Legend när man drar upp sig med ett ganska brett grepp.)

Så om någon har något tips på hur man ska bli starkare i den övningen så skriv. :P Kan vara värt att skriva att jag klarar inte en enda nu. -.-'

Länk till kommentar
Dela på andra sidor