Jump to content

Träningstråden

Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Jag är väldigt vältränad, trots att jag är skadad tränar jag fleeera gånger i veckan på gym och känner och "ser" skillnad. Men!

Jag har absolut INGET underhudsfett; jag är totalt deffad och har verkligen precis lika tunn hud som en bodybuilder. Visst, jag ska känna mig priviligerad tänker kanske många, men jag tackar verkligen inte nej till mer fett. Trots att mina muskler är av bra form och relativt schysta, ser jag ändå en skvätt tanig ut just p.g.a. inget fett.

Jag väger runt 66 kg och är runt 178-179 cm lång. Vad ska man äta? Trycka i sig en pizza varje dag, äta nyttig fet mat generellt, nötter, godis, chips, vad? Jag vill ju inte trycka i mig så det sätter sig som en kula på magen. Jag äter mycket och regelbundet nu, grönsaker, frukter och sådant och jag går upp i vikt, men just för att maten "ligger i magen" och inte för att kroppen tar upp maten, och att jag går upp i vikt permanent så att säga.

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket är det bästa sättet att få upp sin kondition? Om ja ska nånstans så tar ja alltid cykeln sen på sommaren blir det alltid att cykla om man har en fungerade cykel. Men har inte märkt nån skillnad på min kondition finns det andra bra sätt att få bättre?

Det tar väl hyfsat lång tid att få upp flåset om du cyklar. Gå ut och spring ett par gånger i veckan istället. Om du känner dig omotiverad i det tråkiga vädret - köp ett gymkort och kör löpband bara, det får mig att börja springa i alla fall ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt vältränad, trots att jag är skadad tränar jag fleeera gånger i veckan på gym och känner och "ser" skillnad. Men!

Jag har absolut INGET underhudsfett; jag är totalt deffad och har verkligen precis lika tunn hud som en bodybuilder. Visst, jag ska känna mig priviligerad tänker kanske många, men jag tackar verkligen inte nej till mer fett. Trots att mina muskler är av bra form och relativt schysta, ser jag ändå en skvätt tanig ut just p.g.a. inget fett.

Jag väger runt 66 kg och är runt 178-179 cm lång. Vad ska man äta? Trycka i sig en pizza varje dag, äta nyttig fet mat generellt, nötter, godis, chips, vad? Jag vill ju inte trycka i mig så det sätter sig som en kula på magen. Jag äter mycket och regelbundet nu, grönsaker, frukter och sådant och jag går upp i vikt, men just för att maten "ligger i magen" och inte för att kroppen tar upp maten, och att jag går upp i vikt permanent så att säga.

Hjälp!

Vad får dig att tro att det skulle lägga sig som "en kula på magen"? Om du får i dig mer energi än du gör av med kommer du också få mer underhudsfett. Var någonstans på kroppen det samlas mest är genetiskt och det spelar ingen roll om det kommer från glass eller morötter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp!

Snabba vägen till fett på kroppen lär ju vara donken varje mål men det vore inte hälsosamt, men eftersom du redan äter mycket och regelbundet finns det in princip 2 vägar att gå.

Dra ned på träningen, vid träning försöker kroppen förse musklerna med näring och energi, men om det sker i den grad att energin inte räcker till för att fylla på energidepåerna i from av fett, får man inget fett. Sen är är det så att kroppen efter en "lång" period av hård/mycket träning prioriterar om ämnesomsättningen så att musklerna kan utvecklas. Det är just det som gör att när bodybuilders slutar med sin intensiva träning blir dem feta.

arnold_schwarzenegger_fat_1080352_0.jpg

Bästa vore väl om du drog ner på passen men kör hårdare så att kroppen dels hinner återhämta sig och bygga upp musklerna men också bygga energidepåer!

Annars är det att bara äta äta och äta, dock nyttig husmanskost om du vill försöka bygga upp ditt underhudsfett.

Rätta mig om jag har fel!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad får dig att tro att det skulle lägga sig som "en kula på magen"? Om du får i dig mer energi än du gör av med kommer du också få mer underhudsfett. Var någonstans på kroppen det samlas mest är genetiskt och det spelar ingen roll om det kommer från glass eller morötter.

Snabba vägen till fett på kroppen lär ju vara donken varje mål men det vore inte hälsosamt, men eftersom du redan äter mycket och regelbundet finns det in princip 2 vägar att gå.
´

Tack guys, jättebra. Tror att ni verkligen har rätt, och jag ska börja äta ännu mer. Vi får se om jag drar ner på träningen vid detta tillfälle, men jag kan ju i alla fall börja med att äta ännu mer, och som GTA3 freak sa, få i mig mer energi än vad jag gör av med- ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar väl hyfsat lång tid att få upp flåset om du cyklar. Gå ut och spring ett par gånger i veckan istället. Om du känner dig omotiverad i det tråkiga vädret - köp ett gymkort och kör löpband bara, det får mig att börja springa i alla fall :)

Jag funderar på att köpa ett gym kort i skolan för 100kr så ja kan träna varje dag. När jag är väl ute och cyklar då kan ja vara ute och cykla flera timmar i sträck så oftast blir det cykla mellan 3-5tim om dagarna när man är ute med kompisar. Och jag kör både upp och ned förs backe. Kan även hända att jag och min kompis cyklar upp till spåret och cyklar det istället för att gå^^. Sen är det väl inte så lyckat heller nu när man har börjat små röka lite då och då som ja försöker sluta med. Sen går det inte så bra att dra ut och jogga nu i detta slask som är.

Får bli att vänta till våren när allt är borta så man kan dra ut och jogga och cykla. Först ska jag bara bli kvitt med rökandet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pheew. Som jag har sagt ett par gånger så ligger min kondition på noll. Trots det, så har jag idag sprungit oavbrutet i en kvart (ca. 2.5 km) och gjort samma övning på cykeln som man får göra på mönstringen (kom bara till nivå sex :confused:), och jag känner att jag har presterat bra. Fortsätter jag så här så borde jag kunna känna resultat om ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Styrketräna först. Om du springer först har du inte lika mycket kraft kvar att styrketräna med.

Tänkte precis det. Körde så i torsdags och det kändes riktigt skönt efteråt. Orkade både med löpningen och styrkan lätt. Ska köra på det ett tag nu och se om jag märker några resultat. :naughty:

Edit: Jag skulle behöva tips på ryggövningar man kan göra hemma. Funderar på att börja gymma, men kör hemma tills vidare. Behöver främst något sätt att träna ryggen bra, men alla tips för alla kroppsdelar är välkomna. För tillfället kör jag armhävningar, crunches, rygglyft och lyfter hantlar (biceps). Har ett par hantlar att tillgå, med vikter som jag kan fördela så att de väger 8kg styck.

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp!

Du har ju en bra vikt. Jag är cirka 170 och väger runt 60kg. Förstår inte vitsen med att du ska dra på dig yttligare några kilon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ich habe eine frage :

Morsan påstår att man MÅSTE äta efter att man har tränat (Jag löper för att gå ner i vikt). Det känns som att det är onödigt att äta en massa efter träningen om jag vill gå ner i vikt.

Har hon rätt eller fel? Bör jag äta efter träning om jag vill gå ner i vikt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ich habe eine frage :

Morsan påstår att man MÅSTE äta efter att man har tränat (Jag löper för att gå ner i vikt). Det känns som att det är onödigt att äta en massa efter träningen om jag vill gå ner i vikt.

Har hon rätt eller fel? Bör jag äta efter träning om jag vill gå ner i vikt?

För att förhindra att förlora muskelmassa så rekommenderar jag att du äter något efter träningen. Det är viktigt att fylla på med både protein och kolhydrater efter ett träningspass eftersom att musklerna befinner sig i ett "nedbrytningsstadie" efter ett genomfört träningspass. För att motverka detta gäller det att tillsätta byggstenar till kroppen genom mat.

Detta betyder dock inte att du måste äta en massa som du beskriver, men att få i sig något efter träning är att föredra. Detta behöver inte heller betyda att du hämmar din viktnedgång, snarare tvärt om. Det viktiga är bara att du istället drar ner på maten vid något annat tillfälle under dagen så att du fortfarande ligger kvar på ett underskott av kalorier för att göra viktnedgången möjlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor