kobbe Skrivet 10 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2008 Usch, efter att ha varit sjuk i hela två dagar känner man verkligen hur usel konditionen blir! Har inte varit på is sedan i söndags och idag lirade vi lite innebandy på gympan, vilket slutade i årets niagrafall och vargflås. Att det verkligen försämras så mycket på endast två dagar? Kondisen alltså, och musklerna tynar liksom bort, jag orkar inte lyfta samma vikter längre. Snor kroppens "återställningsceller" så mycket energi att den börjar ta ifrån muskelvävnaden med?! Hoppas jag inte blir sjuk förrän nästa december igen. Det känns bedrövligt. konditionen och styrkan ska ju inte förändras så snabbt men om du ännu var sjuk så kan det kännas tungt, det tar ett tag för kroppen att återställa sig helt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 10 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2008 (redigerad) Usch, efter att ha varit sjuk i hela två dagar känner man verkligen hur usel konditionen blir! Har inte varit på is sedan i söndags och idag lirade vi lite innebandy på gympan, vilket slutade i årets niagrafall och vargflås. Att det verkligen försämras så mycket på endast två dagar? Kondisen alltså, och musklerna tynar liksom bort, jag orkar inte lyfta samma vikter längre. Snor kroppens "återställningsceller" så mycket energi att den börjar ta ifrån muskelvävnaden med?! Hoppas jag inte blir sjuk förrän nästa december igen. Det känns bedrövligt. Även om konditionen är en färskvara försämras den inte så drastiskt, du är helt enkelt inte fullt frisk än. Om några dagar bör det kännas som vanligt igen. Jag har förresten varit borta från all träning i 4 veckor på grund av körtelfeber. Nu är jag tillbaka och känner mig till och med i bättre form än innan, trots att läkaren sa att jag kunde lida av körtelfebern i flera månader även efter det värsta var över. Det känns riktigt bra, ska försöka få tillbaka den vikt jag tappade också. EDIT: Såg inte kobbes post, han förklarade samma sak. Redigerad 10 december, 2008 av Tackleberry Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
n00dles Skrivet 10 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2008 (redigerad) FEL FEL FEL FEL tråd Redigerad 10 december, 2008 av n00dles Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ma__Cipriani Skrivet 10 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2008 du är helt enkelt inte fullt frisk än. Där tror jag att problemet kanske sitter, jag hade faktiskt aningen mindre ont i halsen i morse än vad jag hade igår, men jag hade ju ändå ont i halsen och gick till skolan. Det slutade göra ont runt 9-10-tiden men det kanske inte betyder att man blivit fullt frisk? Nåväl, lite lätt träning tror jag ändå gör gott om man är halvsjuk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 10 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2008 Nåväl, lite lätt träning tror jag ändå gör gott om man är halvsjuk. haha, verkligen! gogo! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 10 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2008 Där tror jag att problemet kanske sitter, jag hade faktiskt aningen mindre ont i halsen i morse än vad jag hade igår, men jag hade ju ändå ont i halsen och gick till skolan. Det slutade göra ont runt 9-10-tiden men det kanske inte betyder att man blivit fullt frisk? Nåväl, lite lätt träning tror jag ändå gör gott om man är halvsjuk. Sitter det i halsen ska man vara försiktig. Det fick jag lära mig den hårda vägen - var sjuk i 8 månader och fick sedan operera bort halsmandlarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ma__Cipriani Skrivet 10 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2008 (redigerad) Sitter det i halsen ska man vara försiktig. Det fick jag lära mig den hårda vägen - var sjuk i 8 månader och fick sedan operera bort halsmandlarna. Har fått höra många gånger att man inte ska träna med just ont i halsen, men att det kan gå så långt som åtta månader plus operation var helt nytt för mig. Tack för ditt råd, Tweak. Kommer att ha det i bakhuvudet hädanefter. Redigerad 10 december, 2008 av Ma__Cipriani Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 10 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2008 (redigerad) Usch, efter att ha varit sjuk i hela två dagar känner man verkligen hur usel konditionen blir! Har inte varit på is sedan i söndags och idag lirade vi lite innebandy på gympan, vilket slutade i årets niagrafall och vargflås. Att det verkligen försämras så mycket på endast två dagar? Kondisen alltså, och musklerna tynar liksom bort, jag orkar inte lyfta samma vikter längre. Snor kroppens "återställningsceller" så mycket energi att den börjar ta ifrån muskelvävnaden med?! Hoppas jag inte blir sjuk förrän nästa december igen. Det känns bedrövligt. En enkel förkylning kan sitta i och sega ned dig fysiskt och prestationsmässigt mer än ett par dagar efter du själv ansett dig vara "frisk". edit: shitballs, såg att tackleberry svarat i princip likadant på den här sidan. aja. Redigerad 10 december, 2008 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 17 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 december, 2008 Mor min köpte en pilatesboll, perfekta är det när man sitter vid datorn. speciellt vid poker spel, då man inte behöver konstant koncentration på spelet. Eller jo det behöver du, men man behöver inte vara aktiv hela tiden. Så mellan händerna kan man sitta å leka på bollen (som jag använder som stol), sjukt bra träning, speciellt för mage, rygg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 17 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 december, 2008 Byter tråd för att det passar mycket bättre här. Visst kan du få en effekt med proteinpulver, men det absolut viktigaste är att äta rätt och fylla på efter att du tränat. Banan och mjölk etc. direkt efter träning funkar i princip lika bra, och ännu viktigare att komma ihåg är att det snarare är något man lägger på när man redan är hyfsat vältränad men vill öka ännu mer, alltså inte riktigt där du är (~halvt otränad). Som jag ser det är skillnaden i ditt läge mellan bra kosthållning plus proteinpulver gentemot bra kost och inget proteinpulver försumbar efter som du ändå kommer att kunna förbättra din kondition väldigt mycket under de första månaderna. Jag håller inte alls med dig på en punkt där. Att det kanske är onödigt att köra med proteinpulver när man är otränad är nog rätt, men att säga att banan och mjölk ger samma effekt tror jag absolut inte på. Att han ska vänta med proteinpulver ett tag håller jag med om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gta_player Skrivet 17 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 december, 2008 (redigerad) Byter tråd för att det passar mycket bättre här. Jag håller inte alls med dig på en punkt där. Att det kanske är onödigt att köra med proteinpulver när man är otränad är nog rätt, men att säga att banan och mjölk ger samma effekt tror jag absolut inte på. Att han ska vänta med proteinpulver ett tag håller jag med om. Jag vet inte vilken typ av proteinpulver diskussionen handlar om men för att ta ett exempel så väljer jag Whey-80 eftersom att det är ett av de vanligaste proteinpulverna. Whey-80 innehåller 22,4g protein per portion (1,5 skopa=0,75dl, 28g pulver) Banan innehåller enligt livsmedelsverket 1g protein per 100g Mjölk (3%) innehåller enligt livsmedelsverket 3,4g protein per 100g (vilket motsvarar ca 1dl) Detta betyder att du måste äta en banan på 400g (hur mycket väger en banan?) och dricka 5-6 dl mjölk för att komma upp i samma mängd protein. Så i sig är det inte någon större skillnad på en proteindrink och att äta en banan och dricka mjölk. Den stora frågan är istället om det är speciellt smidigt att ta med sig en halv liter mjölk (och förvara den kallt) till gymmet eller om man väljer att ta med sig en proteindrink. Redigerad 17 december, 2008 av gta_player Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 17 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 december, 2008 Byter tråd för att det passar mycket bättre här. Jag håller inte alls med dig på en punkt där. Att det kanske är onödigt att köra med proteinpulver när man är otränad är nog rätt, men att säga att banan och mjölk ger samma effekt tror jag absolut inte på. Att han ska vänta med proteinpulver ett tag håller jag med om. Mjaa, det är ju trots allt själva intaget som är viktigt och då kan proteinet lika gärna komma från mjölken. Däremot är säkerligen proteinpulvret att föredra då, för om man skulle vilja få allt det proteinet från mjölken skulle man behöva häva i sig över en halvliter (som jämförelse är ~15-20g protein som återhämtningsmål rek. för elitidrottare), men det jag nog egentligen menade var att man inte behöver krångla till det utan det viktigaste är att man får i sig något överhuvudtaget. Skillnaden mellan inget > banan + mjölk är nog bra mycket större än banan + mjölk > proteinpulver. Hm, okej. Kolhydrater finns i pasta och protein finns i kött/fisk, right? Vad jag har fattat det som så är det viktigt att fylla på med mycket kolhydrater innan träningen och proteinet efteråt, t.ex. en banan/Gainomax direkt efter träning och en riktig middag med kött inom en timma? Jepp, låter rätt så bra. Bäst nog om du kör intervallträning då. Alltså inte jogga i 60 mins utan verkligen springa i 2 mins och vila i 1. Då tränar du kroppens förmåga att ta upp syre -> ökad kondition. Meen, det får man lära sig i Idrott och hälsa A så antar att du visste det. Det beror ju på vad man är ute efter. Det finns ju olika sorters kondition, kan man säga. Eller, hjärtats förmåga att ta upp syre påverkas likadant, men du använder ju muskler när du springer. Om du joggar långa sträckor så tränar du upp dina långsamma, uthålliga muskelfibrer som används vid sådan typ av träning och vid intervaller med högre intensitet tränas mestadels de korta, explosiva muskelfibrerna. Beroende på vad man är ute efter för resultat så får man balansera det där, om man ska ta extremfallet behöver knappast en maratonlöpare så mycket explosiva muskelfibrer för att prestera maximalt. Det lättaste att börja med borde nog vara att jogga rätt lugnt eftersom du troligen lär dö jävligt snabbt om du går på intervallpass direkt, utan istället testa på det när du känner att du fått upp flåset lite. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 26 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 26 december, 2008 Det går inte att träna på gymmet, när P3 är igång med något program där de diskuterar hur "sprutorgasmer" fungerar och om det är "normalt" att komma i sömnen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flaskan Skrivet 28 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 28 december, 2008 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 11 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 januari, 2009 Follow-up! Fyra månader har gått... Har aldrig gått på gym, jag rör på mig en del ändå och jag har cyklat (fort och tungt! Fick 9/9 på konditionstestet (cykling) på mönstringen när det begav sig.) så gott som varendaste skoldag sen jag gick i sjuan. Alltså är mina ben- o vadmuskler fett nice, mina armar är det inget fel på och ryggen har jag hört är väldigt bra. Men bröstet däremot, det ser för ynkligt ut. Breda armhävningar ska vara bra för bröstmuskler, right? Hur ofta ska man träna då, och vad ska man äta/inte äta? Jag tänkte inte börja på gym utan börja så smått hemma istället. Funderar på vad som är bra då. Dessutom skulle jag behöva tjocka på mig lite. Jag kämpar med att komma över sextikilosgränsen, jag lyckas inte. Vad gör jag fel? Överkroppen är egentligen snygg, för armarna är det inget fel på, jag har stark nacke och IMO tillräckligt magmuskler. Det är bröstet som ser ut som en tolvårings. Jo, egentligen är det fett det handlar om. Bröstbenet täcks av skinn och enbart skinn, jag har varken muskler eller fett där. Satsar ju hellre på muskler än fett, men jag kan inget om träning så det är därför jag frågar. Nånstans omkring 175 cm, det var länge sen jag mätte. Jag väger omkring 58 kilo, 59 som mest och 56 som minst (Vad i helsike är den här tråden låst för? ) ...och jag väger ungefär 58 som minst, 60-61 vanligen och mitt max var 63 för ett tag sen. Ska fortsätta med det jag håller på med, men mer idogt så jag faktiskt når 65 som jag bestämde mig för för länge sen. Jag gick upp kanske fem kilo på två månader och sen dess har det sakta men säkert klivit uppåt. And here's ze roezults. Har fortfarande inte testat allt ni sa om gainers etc, vad är det till för? Kosttillskott som man sen "gör muskler av"? Finns det andra tips för att nå målet/målen? EDIT: Fortfarande inte gått på gym, skaffat hantlar eller nåt sånt. Inte tagit några kosttillskott alls. Allt är bara situps och breda armhävningar, plus lite diverse "bröstövningar" (stå på händer-liknande prylar). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 12 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2009 Har fortfarande inte testat allt ni sa om gainers etc, vad är det till för? Kosttillskott som man sen "gör muskler av"? Finns det andra tips för att nå målet/målen? För att bygga muskler krävs protein. Du kan alltså käka en massa, men om du vill göra det enklare för dig själv kan du käka något som ger dig ett extra tillskott på protein (kosttillskott). Vissa anser att riktig mat är mycket bättre, vilket den troligen också är, men kostillskott är också effektfullt kan jag säga av egna erfarenheter. Gainer är inriktad på viktökning, innehåller mycket kolhydrater. Fettförbränning är svårt om man käkar gainer, men om du tränar hårt och vill gå upp i vikt är den bra. Sedan finns det vassleprotein, som innehåller mer protein och mycket mindre kolhydrader. Det är väl de vanligaste kostillskotten. I alla fall har jag fått för mig att de flesta börjar med Gainer eller Whey-80 (vassleprotein). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gta_player Skrivet 12 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2009 Har fortfarande inte testat allt ni sa om gainers etc, vad är det till för? Kosttillskott som man sen "gör muskler av"? Finns det andra tips för att nå målet/målen? EDIT: Fortfarande inte gått på gym, skaffat hantlar eller nåt sånt. Inte tagit några kosttillskott alls. Allt är bara situps och breda armhävningar, plus lite diverse "bröstövningar" (stå på händer-liknande prylar). Kosttillskott är till för att ge just ett tillskott till din kost. För att kunna bygga muskler gäller det att det finns någonting att bygga av när kroppen efter ett träningspass vill bygga upp musklerna som du under passet har brutit ner. Det handlar om att det måste finnas ett överskott av energi i kroppen som kan användas till att bygga upp musklerna samt ett intag av protein eftersom att protein är kroppens byggstenar. För att uppnå detta överskott väljer många att använda sig av kosttillskott. Självklart går det lika bra att äta mer mat än vad man brukar för att uppnå detta överskott av energi. Men tillskottet kan i många fall ses som smidigare eftersom att det är lättare att ha med sig exempelvis en gainer till gymmet än att ta med sig en matlåda som man stoppar i sig efter passet. För att nå målen som du har satt upp så skulle jag råda dig till att äta mer än vad du gör i dagsläget. Detta i kombination med tyngre styrketräning. Självklart är det bra att köra mängder med armhävningar och liknande. Men om man vill bygga muskler så är det tunga övningar som gäller för att bryta ner muskeln till max. Detta anser i alla fall jag vara svårt utan några vikter eller maskiner, inte omöjligt men svårt. Det du skulle kunna testa för att öka belastningen när det gäller bröstträning utan vikter kan vara små detaljer som att placera fötterna på en mindre pall/låda när du kör armhävningar. Annars är dips en klockren bröstövning som inte kräver några vikter enbart någon typ av räcke (går nog att köra i en smal trappa etc) Hoppas att jag gör mig förstådd trots att jag är trött och jag önskar dig lycka till med din träning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 12 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2009 Okej, det har stått skrivet i stjärnorna (läs. påtvingat nyårslöfte på fyllan) att jag ska skaffa tillbaka mitt sexpack och gå ner 10 kilo (minst) under året, förslagsvis till sommarkvisten då det är störst chans att tröjan åker av. Har inte engagerat mig i det här innan då jag alltid varit en spinkig jävel(2006) fram tills bara något år tillbaka. Det är bara på dom två senaste åren som jag gått upp drygt 20 kilo, vilket inte var vad jag hade tänkt mig. Som man ser på bilden var jag i minsta laget och alla blev glada när dom såg att jag gick över 60 strecket och även över 65, men sen slutade det inte och nu står jag på runt 80 pannor. Pga. mina jobbtider är ett gymkort inget aktuellt, jag har tillgång till ett "gym" här hemma, och även ett elljusspår som lyset inte är fungerade på än. Vad jag vill få fram är att om någon snel hest skulle kunna förklara lite mer ingående vad det är jag har att se fram emot dom kommande månaderna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 12 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2009 (redigerad) Blablabla Jag är inget proffs på det här, men av egen erfarenhet så kan jag försöka tipsa dig lite. Ett tag var jag jävligt stor, vägde typ nästan 90 kg. Jag rasade dock i vikt genom att bara sluta käka godis och all form av snabbmat, ta varje changs jag får att röra på mig. Cykla eller gå till ställen jag annars skulle få skjuts eller åka buss till. Just nu springer jag också varje kväll runt ett eget elljusspår, sen på kvällarna gör jag situps 25 x 4. Jag har gått upp lite det senate och ska också bli lite smärtare till sommaren. Så jag tror att löpträning och äta rätt gör susen, det gjorde det för mig back in the days, och jag hoppas att det kommer göra det nu med. Redigerad 12 januari, 2009 av Weener Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 12 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2009 Idag gör jag comeback på gymmet. Känns bra, faktiskt. Har haft ett uppehåll sen i april, men nu vill jag inte dra ut på det längre. Träning minskar risken för diabetes, right? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts