Jump to content

Träningstråden

Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Skillnaden mellan just whey-80 oh whey-100 är väl, om jag inte minns fel, att 80:an innehåller 80% protein och 100:an (näst intill) 100%. När det gäller gainer skulle jag vilja påstå att den bäst lämpas direkt efter träning för att snabbt tillsätta förlorade kolhydrater och proteiner men jag vet att många använder dem för att lättare gå upp i vikt. Min åsikt är att det är ett slöseri. Att hälla i sig en dryck med hög kolhydratshalt dagligen kommer ge insulinchockar och hjälper inte till att bygga kvalitativ massa. Kreatin (inte keratin) fungerar också som en buffert för ATP (energi) i musklerna vilket gör att man presterar mer. Annars täckte gta_player det hela väldigt bra.

Förbannade stavfel, ber naturligtvis om ursäkt för det missödet :P Editerar förra posten.

Alla kosttillskott debatteras fram och tillbaka om de verkligen gör någon skillnad. Jag kan bara utgå från mig själv, och jag har använt mig av gainer för att öka i vikt, vilket fungerade fin fint för mig. Vet att andra inte svarar lika bra, och framför allt kanske det inte är optimalt för en nybörjare att börja med kosttillskott då du bygger bra i början i alla fall. Snarare när du känner att du inte kan komma längre, eller vill ha en skjuts i din viktutveckling som gainer kommer in i bilden.

Men självklart lagad mat kommer alltid vara bättre än alla andra kosttillskott på marknaden. Lite bökigt att ha med sig kycklingen till gymmet bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gainomax, är det nånting bra att ta innan eller efter träningen?

Det är ju en återhämtningsdryck som du ska ta direkt efter träningen, den innehåller den mängd kolhydrater och protein du behöver efter träning. Jag tar själv en efter varje träning, gillar dom väldigt mycket.

Dom har ju även börjat göra en Energy Bar med massa fibrer i man kan ta innan och under träningen, jag gillade den inte, men den är säkert effektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en återhämtningsdryck som du ska ta direkt efter träningen, den innehåller den mängd kolhydrater och protein du behöver efter träning. Jag tar själv en efter varje träning, gillar dom väldigt mycket.

Dom har ju även börjat göra en Energy Bar med massa fibrer i man kan ta innan och under träningen, jag gillade den inte, men den är säkert effektiv.

Blir inte det väldigt dyrt? -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aj uj oj! Gjorde bröstövning idag och har precis varit jätte sjuk så jag var svagare än vanligt,. Körde den där maskinen ni vet där man håller händerna rakt upp och pressar två handtag mot varandra så att händerna och armbågarna möts.

Hade antagligen för mycket vikt för jag kände hur ryggen lämnade sittsen och det bara sa knak i ryggen. Har så j********vla ont i ryggen just nu. Hoppas jag inte skadat mig för mycket. =/

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Körde litet pass hemma på "gymmet" i tisdags, kände inte av det så mycket, hade vansinnig träningsverk i magen dagen efter, men tänkte inte mer på det, men det värsta var att jag hade ännu ondare på torsdagen.

Någon som har en ordentlig stretching för just magmusklerna (övre/undre/sidan). Det jag gjorde räckte visst inte, för jag kunde knabbt andas, en nysning eller hostning krampade ihop magen totalt så jag hade det förjävligt svårt på jobbet. När jag kom hem och la mig i sängen så skulle jag ta mig upp igen och böjde mig upp som en vanlig sit-up och höll fan på att svimma. Låg halvt gråtfärdig i sängen och kunde inte röra mig.

Så snälla, ge mig "da ultimate" stretching för magmuskeln/erna. Armar/Ben var inga problem med så jag fattar inte varför just magen fick ta all stryk.. :s

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till att börja med så finns det ingen övre och nedre magmuskel som många tror, det är en och samma muskel.

Det enda alternativet på streching för magen är vad jag alltid fått höra "sälen", men se till att ta det försiktigt i början då det finns en risk att du istället skadar ryggen om du går för långt upp.

Själv brukar jag aldrig strecha magen, men då har jag aldrig haft de svåra problemen som du beskriver. Men det är klart att magen är en av de värsta muskeln att ha träningsvärk i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till att börja med så finns det ingen övre och nedre magmuskel som många tror, det är en och samma muskel.

Det enda alternativet på streching för magen är vad jag alltid fått höra "sälen", men se till att ta det försiktigt i början då det finns en risk att du istället skadar ryggen om du går för långt upp.

Själv brukar jag aldrig strecha magen, men då har jag aldrig haft de svåra problemen som du beskriver. Men det är klart att magen är en av de värsta muskeln att ha träningsvärk i.

Det är väl ändå 2 st som går lodrätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står gärna över energidrycker för att de innehåller taurin. Idag fick jag reda på att kreatinet, som jag ätit i princip varje dag under en lång tid, också innehåller taurin. Jag började rentav må lite illa, värdelöst att det inte stod med på den förra förpackningen att det innehöll taurin också.

På senare tid har några fallrapporter väckt misstankar om att taurin i kombination med alkohol kan vara orsak till plötsliga dödsfall hos unga människor [1]. Det finns ännu inga vetenskapligt acceptabla bevis för att så skulle vara fallet men energidrycker innehållande taurin är ändå förbjudna i flera länder, tex. Frankrike, Danmark och Norge. Bör tilläggas att taurin också har en effekt som verkar sänkande på blodsockernivån, vilket kan ses som något motsägande.

För hög mängd av taurin i kroppen orsakar takykardi (hjärtklappning).

Är jag löjlig som bryr mig om detta, bör jag fortsätta mitt intag av kreatin (och taurin, alltså)? Hur ser ni på saken?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är jag löjlig som bryr mig om detta, bör jag fortsätta mitt intag av kreatin (och taurin, alltså)? Hur ser ni på saken?

Det är fruktansvärt många som inmundigar kreatin och jag har inte hört ett enda fall där någon fått en reaktion utav taurinet i det, och har många vänner som använt det och ändå festat/druckit alkohol relativt frekvent, och dom lever. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag läste någonstans att 3 eller 4 stycken redbull är okej att dricka om dagen. Mer än så rekommenderas ej.

Det tar bort spritsmaken, så man dricker gärna mycket. Sockret gör att det snabbt går ut i blodet. Redbull i sig är farligt i för stor mängd (dödligt).

Men å andra sidan är ju allt farligt nu för tiden. Drick och var glad!

Dricker du fler Red Bull än rekommenderat (fyra) under ett dygn kommer du med stor sannolikhet att drabbas av rastlöshet, svårigheter att somna och förmodligen fler negativa saker jag inte känner till. Behöver jag ens förklara varför Vodka är farligt att dricka mycket av? >_<

hjärtat pumpar snabbare samtidigt som alkoholen slöar ner verksamheten..

grov jämförelse: att springa ett maraton när man inte sovit på 2 dagar ungefär.

har du inte dåligt hjärta eller tänkt dricka extremt mycket så är det ingen större fara..

Om du inte dricker 5 liter red bull varvat med 2 liter vodka så är det lugnt.

Redbull har ju koffein och taurin i sig som ökar koncentrationsförmågan och gör så att du tänker klarare.

Alkohol fördummar och gör dig segare.

Denna kombinationen borde väl resultera i någon form av kortslutning antar jag?

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står gärna över energidrycker för att de innehåller taurin. Idag fick jag reda på att kreatinet, som jag ätit i princip varje dag under en lång tid, också innehåller taurin. Jag började rentav må lite illa, värdelöst att det inte stod med på den förra förpackningen att det innehöll taurin också.

Du kanske inte behöver supa direkt efter intag av kreatin. Fast antagligen säljs det tusentals redbull/vodka i Sverige varje helg och jag har aldrig hört talas om några olycksfall, så det är nog inte jättefarligt trots allt.

--

Och imorgon ska jag börja träna hoppas jag. Känner mig frisk!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor