Jump to content

Träningstråden

Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Buump !

Har börjat tränat igen på Nautilus, kör 3ggr i veckan men har funderat på att varva träningen med att gymma 2ggr och simma 1 gång iveckan.

Precis som alltid vill man ju ha den där schygga magen och läste lite i tråden och såg att nån rekomenderade att springa, jag själv är väl inget fan av springning om det finns nån annan träningsmetod som även gör lite på magen men också kondition? (fan det blev en låång mening :lol:)

Ställ dig 1 timme två dagar i veckan och kanske 15-30 min den andra dagen på crosstrainern.

Den tränar rygg, ben, mage på ett "snällt sätt" samtidigt som du får bättre kondis, vill inte säga att det är en "supermaskin" men den är väldigt effektiv, och varvar du rätt mat med bra träning så ger den snabba resultat, kan du få mitt ord på.

Vad är en crosstrainer?

P03469_BILD1GROSS_970364_0.jpg

*edit* Bor du i Sthlm? tränar du på Eriksdalsbadet?

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att få den snygga magen som du eftersträvar är det mer eller mindre nödvändigt att minska i kroppsfett. Detta uppnås genom att du gör över med mer energi än vad du tar in.

All typ av förbräningsträning gör att ditt önskade resultat kommer snabbare. Springa är ett utmärkt sätt att förbränna kalorier som annars lätt sätter sig över dina framtida magrutor. Men simma är även det ett bra, om en inte lika bra sätt att förbränna energi. Annars så funkar cykel eller längdskidor wathever bra som förbränningsträning.

Ett annat tips är att köra intervallträning vilket gör att kroppen kommer att förbränna mer energi under träningspasset. Detta ger i alla fall bästa resultatet för min del.

Så för att sammanfantta, det krävs inte enbart styrketräning för att få den efterlänktade kroppen utan det är även mer eller mindre nödvändigt att äta bra och börja med förbränningsträning. Så ut i löpspåret nu och lycka till med träningen :blink:

Ställ dig 1 timme två dagar i veckan och kanske 15-30 min den andra dagen på crosstrainern.

Den tränar rygg, ben, mage på ett "snällt sätt" samtidigt som du får bättre kondis, vill inte säga att det är en "supermaskin" men den är väldigt effektiv, och varvar du rätt mat med bra träning så ger den snabba resultat, kan du få mitt ord på.

Vad är en crosstrainer?

*bilD*

*edit* Bor du i Sthlm? tränar du på Eriksdalsbadet?

Tackar tackar för båda inläggen, ska prova på en crosstrainer då dom har några nere på Nautilus

Bor tyvärr inte i sthlm, bor i Ludvika så jag tränar där på Sporthallen :blink:

Är inget fan av att springa (kanske jag skrev i min förra post?) och det kan bero på att jag har dålig skor och får ont i fötterna, så det blir att damma av cyklen :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej grabbar, jag kom precis in från min dagliga löpning och när jag satte mig kände jag en liten verk i knät....eller...strax ovanför knäskålen. Det verker till lite när man ska sätta sig ner eller resa sig upp. Dock varken när jag sitter, står eller går, hoppar eller springer.

Vad fan är detta och kan jag stretcha bort det?

post-791-1201035882_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej grabbar, jag kom precis in från min dagliga löpning och när jag satte mig kände jag en liten verk i knät....eller...strax ovanför knäskålen. Det verker till lite när man ska sätta sig ner eller resa sig upp. Dock varken när jag sitter, står eller går, hoppar eller springer.

Vad fan är detta och kan jag stretcha bort det?

post-791-1201035882_thumb.jpg

Jag är absolut ingen läkare men jag tycker det låter som att du har fått en blödning i ett muskelfäste/alternativt en muskelbristning. Om detta är fallet ska du inte försöka stretcha bort det eftersom att det bara kommer att förvärra skadan.

Ta det lungt någon dag och se vad som händer.

Men för att kunna göra en bättre analys måste vi ha mer information. Är det svullet, varmt, rodnande färg, eller är det blått? Är muskeln i sig stel eller sitter smärtan mer i muskelfästet dvs under muskeln?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är absolut ingen läkare men jag tycker det låter som att du har fått en blödning i ett muskelfäste/alternativt en muskelbristning. Om detta är fallet ska du inte försöka stretcha bort det eftersom att det bara kommer att förvärra skadan.

Ta det lungt någon dag och se vad som händer.

Men för att kunna göra en bättre analys måste vi ha mer information. Är det svullet, varmt, rodnande färg, eller är det blått? Är muskeln i sig stel eller sitter smärtan mer i muskelfästet dvs under muskeln?

Det ser helt normalt ut, känns normalt och blabla, jag orkar inte förklara. :blink:

Jag får hoppas att skiten går bort imorgon så att jag kan springa. Mina vilodagar är inte fören fredag-lördag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser helt normalt ut, känns normalt och blabla, jag orkar inte förklara. :blink:

Jag får hoppas att skiten går bort imorgon så att jag kan springa. Mina vilodagar är inte fören fredag-lördag!

Om du inte orkar förklara känns det inte som att det är allt för alvarligt. Vilodagar fredag-lördag enbart? Där kan du annars ha svaret på vad det är för något. Kan mycket väl vara en blödning/förslitningsskada på muskelfästet om du löper varje dag utom fredag-lördag. Kroppen behöver tid för att återhämta sig. Om du inte ger kroppen tid så kommer du bara att skada dig och nå sämre resultat än om du ger kroppen mer vila.

En snabb fråga, vi säger att jag göra cirka 50 sit-ups varje dag. Hur långt tid tar det innan jag börjar märka nån skillnad i utseendet på mina magmuskler?

Hur långt är ett snöre?

Du kommer till en början kanske känna dig mer vältränad men om det är massa du vill bygga så räcker siy-ups inte speciellt långt. Det är klart att det är bättre än ingenting men för att lägga på dig muskelmassa krävs det tyngre övningar.

Jag skulle även rekomendera att köra flera olika magövningar som t e x fällkniven, benlyft, diagonala sit-ups mm en dag. Trötta verkligen ut musklerna och ge de sedan en eller två vilodagar och repetera sedan igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...

Jag skulle även rekomendera att köra flera olika magövningar som t e x fällkniven, benlyft, diagonala sit-ups mm en dag. Trötta verkligen ut musklerna och ge de sedan en eller två vilodagar och repetera sedan igen.

För det första måste jag tacka dig för att jag behövde ett gott skratt och just fällkniven väckte ett minne som fick mig att minst sagt le.

Har även hört att man kan hålla en vikt bakom huvudet när man gör sit-ups för att på så sätt få bättre resultat. Inget jag prövat själv dock.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte orkar förklara känns det inte som att det är allt för alvarligt. Vilodagar fredag-lördag enbart? Där kan du annars ha svaret på vad det är för något. Kan mycket väl vara en blödning/förslitningsskada på muskelfästet om du löper varje dag utom fredag-lördag. Kroppen behöver tid för att återhämta sig. Om du inte ger kroppen tid så kommer du bara att skada dig och nå sämre resultat än om du ger kroppen mer vila.

Hur många vilodagar bör man ha då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En snabb fråga, vi säger att jag göra cirka 50 sit-ups varje dag. Hur långt tid tar det innan jag börjar märka nån skillnad i utseendet på mina magmuskler?

Gör det i 90 grader så blire nog finnemang..

men snälla träna inte bara mage, för din å alla som kommer se dens skull.

haha, weener

"Vad fan är detta och kan jag stretcha bort det?"

å sen skrev du värk, med v_e_rk..

Så jag typ hoppade över de orden (trodde det betyde verkar)

sen trodde jag du ringat in muskeln, fatta ingenting..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör det i 90 grader så blire nog finnemang..

men snälla träna inte bara mage, för din å alla som kommer se dens skull.

haha, weener

"Vad fan är detta och kan jag stretcha bort det?"

å sen skrev du värk, med v_e_rk..

Så jag typ hoppade över de orden (trodde det betyde verkar)

sen trodde jag du ringat in muskeln, fatta ingenting..

Nä jag vet inte riktigt vad jag sysslar med själv. Jag är ung och förvirrad, thats all! :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pja, kroppen behöver väl minst 24 timmars återhämtning efter ett träningspass om jag inte minns fel?

Till alla er som kör lite efter "Träna varje dag så jag får skitstora muskler"-principen så kan jag väl tillägga att det är under vila som musklerna byggs upp. Så vila är minst lika viktigt, om inte mer, som träningen om man vill bygga muskler.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För det första måste jag tacka dig för att jag behövde ett gott skratt och just fällkniven väckte ett minne som fick mig att minst sagt le.

Har även hört att man kan hålla en vikt bakom huvudet när man gör sit-ups för att på så sätt få bättre resultat. Inget jag prövat själv dock

Jag bjuder på den :blink:

Vikt bakom huvudet fungerar säkerligen bra, själv brukar jag köra med en platt vikt på bröstet känns mycket stabilare. Men det är klart att en vikt bakom huvudet stärker bålmuskelaturen eftersoma att musklerna då även måste balansera mer. Men det känns som att skaderisken ökar om man inte är väldigt exakt med tekniken.

Muskler behöver minst 48 timmar på sig för att återhämta sig totalt. Detta gäller i första hand vid tung styrketräning, men man bör även tänka på det när det gäller löpning. Löpning på främst asfallt sliter något enormt på knän och kräver att man lägger in vilodagar.

Du skulle kunna lägga in annan typ av konditionsträning för att minska trycket på dina knän. B l a cykel och simning är mer snäll konditionsträning om man ser till knäna.

Tränar riktigt, riktigt dåligt nuförtiden. Har dock inte ändrats till det yttre på något vis alls. Helt okej kondition också, men ja, ska ta mig i kragen igen. Det är skolans fel.

Vet hur det känns, jag känner mig riktigt dåligt tränad just nu (tre månaders frånvaro p g a knäskada) men det är bara att ta tag i det. Det gäller bara att bestämma sig. Men jag kan även hålla med dig om att skolan tar mycket tid. Men vad fan, ryck upp dig nu och lycka till med träningen :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Muskler behöver minst 48 timmar på sig för att återhämta sig totalt. Detta gäller i första hand vid tung styrketräning, men man bör även tänka på det när det gäller löpning. Löpning på främst asfallt sliter något enormt på knän och kräver att man lägger in vilodagar.

Du skulle kunna lägga in annan typ av konditionsträning för att minska trycket på dina knän. B l a cykel och simning är mer snäll konditionsträning om man ser till knäna.

Det enda jag vill är att bli smal. Jag är visserligen inte fet eller överviktig, men jag tycker ändå inte att jag är smal. Jag vill bli pinnig. Varken biffig eller muskulös med rutmage. Bara spinkigare, så att mer kläder passar. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag vill är att bli smal. Jag är visserligen inte fet eller överviktig, men jag tycker ändå inte att jag är smal. Jag vill bli pinnig. Varken biffig eller muskulös med rutmage. Bara spinkigare, så att mer kläder passar. :blink:

Då är du helt klart inne på rätt spår med förbränningsträning. Men det gäller som sagt att inte överbelasta sig. Rom byggdes inte på en dag som du kanse har hört. Men för att bli så smal som du beskriver att du vill bli (varför nu någon skulle vilja vara så smal) så gäller det nog att du tänker på vad du äter också. Det är klart att träningen i sig ger resultat men du kan nästan dubblera effekten av ett bra träningspass med rätt kost.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte bättre och köra varannan dag?

Har även hört att man kan hålla en vikt bakom huvudet när man gör sit-ups för att på så sätt få bättre resultat. Inget jag prövat själv dock.

Säker på att man ska ha den bakom huvudet?

Jag vet att min kompis kör med vikt när han kör sit-ups men han har den typ under hakan / övre delen av bröstet

Länk till kommentar
Dela på andra sidor