Jump to content

Träningstråden

Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Det här med proteinpulver/drycker. Vad gör det för skillnad på träningen? Är skillnaden om den finns stor?

Proteinpulver som jag dricker efter träningarna hjälper musklerna att återhämta sig (t.ex. blir träningsvärken mildare) och så ser det till att musklerna inte bryts ner efteråt. Får du inte i dig protein och näring med 2-3 timmars mellanrum börjar kroppen ta energi från där den finns, det vill säga dina muskler. Så man får klunka på och hoppas att musklerna håller sig :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg på en grej idag att om man visualiserar träning, innan och efter så hjälper det till. Med själva byggandet.

Blir också enklare med andra saker om man tänker på det innan, så har hjärnan redan en bild utav det!

Sedan efteråt man gjort något svårt kan man gå igenom det man gjorde, själva processen i huvudet.

Funkar nog väldigt bra ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Proteinpulver som jag dricker efter träningarna hjälper musklerna att återhämta sig (t.ex. blir träningsvärken mildare) och så ser det till att musklerna inte bryts ner efteråt. Får du inte i dig protein och näring med 2-3 timmars mellanrum börjar kroppen ta energi från där den finns, det vill säga dina muskler. Så man får klunka på och hoppas att musklerna håller sig :naughty:

Vart köper man det och hur mycket kostar det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Haha, jag hade visst reply-rutan uppe i 15 minuter. :naughty:

Grejen med proteinpulver är väl att man hindrar att kroppen förbränner ens muskler (eller hur man säger). Rätta mig gärna om jag har fel.

Men folk verkar tro att det är pulvret som gör jobbet, när det egentligen bara är något man tar eftersom det kommer dröja så länge innan man äter vanlig proteinrik mat.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Proteinpulver är helt enkelt ett tillskott av protein som är kroppensbyggsten som b la bygger upp musklerna. Det bör som tidigare nämts intas med 2-3 timmars mellanrum eftersom att kroppen inte kan lagra protein, tillskillnad från kolhydrater och fett som kan lagras i kroppen.

Att proteinpulver skulle minska träningsvärken ska jag låta vara osagt eftersom jag själv inte har upplevt detta. Träningsvärk beror på att kroppen utsätts för övningar den inte är van vid och inte så mycket beroende på matintaget.

Kreatin är ett tillskott som ska öka muskelvolymen och muskelstyrkan. Detta genom att kreatinet hjälper till att binda mer vatten i kroppen. Detta leder till att vloymen kan öka i viss mån, men att stora mängder vatten krävs när du tar tillskottet. Sedan ska det även ha den possitiva effekten att du ska orka de två sista repsen, och på så sätt kunna utveckla din träning.

Kreatin ser jag dock mer som någon tidigare nämde som ett psykiskt tillskott, men om någon kan bevisa motsattsen så visst, jag kommer lyssna.

Till sist så kan jag tipsa om ett tredje tillskott, Gainer. Det är egentligen Proteinpulver som blandats med snabba och medelsnabba kolhydrater. Detta för att ge en maximal återhämtningsdryck som även hjälper kroppen att bygga nya och större muskler. Detta beror på att en gainer innehåller väldigt mycket energi. Och som ni förhoppningsvis redan vet gäller det att ligga på ett överskott av energi om man vill bygga mer och större muskler.

Hoppas att jag lyckats bringa lite klarhet i tillskottsdjungeln. Om någon har några synpunkter så är de välkomna

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till sist så kan jag tipsa om ett tredje tillskott, Gainer. Det är egentligen Proteinpulver som blandats med snabba och medelsnabba kolhydrater. Detta för att ge en maximal återhämtningsdryck som även hjälper kroppen att bygga nya och större muskler. Detta beror på att en gainer innehåller väldigt mycket energi. Och som ni förhoppningsvis redan vet gäller det att ligga på ett överskott av energi om man vill bygga mer och större muskler.

Ska börja med Gainer när proteinet är slut, tycker att det låter bättre! :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gainer ger mer effekt, du kommer att gå upp i vikt, inte bara muskelmassa men den extra vikten kan du senare lätt träna bort.

Jag började själv med protein men tyckte inte att det var någon skillnad, men nu så känner man och ser framför allt på vågen att det händer saker.

Sedan ett litet tillägg till mitt tidigare inlägg. Proteintillskott eller gainer det spelar egentligen ingen roll vilket tillskott det är men en sak måste man komma ihåg. Det är bara tillskott det viktigaste är att man håller en välbalanserad kost i övrigt. Men tillskotten kan vara bra då det inte alltid är så smidigt att ta med sig matlådan till gymet.

Jag köper mina tillskott på http://www.gymgrossisten.com

Redigerad av gta_player
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart köper man det och hur mycket kostar det?

http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibuti...tsida&Avd=1

http://www.farmacia.cc/ <-- billigare

Proteinpulver är helt enkelt ett tillskott av protein som är kroppensbyggsten som b la bygger upp musklerna. Det bör som tidigare nämts intas med 2-3 timmars mellanrum eftersom att beroende på matintaget.

Kreatin är ett tillskott som ska öka muskelvolymen och muskelstyrkan. Detta genom att kreatinet hjälper till att binda mer vatten i kroppen. Detta leder till att vloymen kan öka i viss mån, men att stora mängder vatten krävs när du tar tillskottet. Sedan ska det även ha den possitiva effekten att du ska orka de två sista repsen, och på så sätt kunna utveckla din träning.

Bindandet av vatten är väl snarare en bieffekt. Kreatin finns normalt i kroppen och i vissa livsmedel (kött t.ex.) och fungerar som en energibuffert för ATP i musklerna.

Tydligen så ska man bli "pösig" av kreatinmonohydrat medan Kre-alkyn inte ska ha samma effekt. Jag körde själv på monohydrat men kunde inte märka att jag blev pösig.

Redigerad av GTA3 freak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gainer ger mer effekt, du kommer att gå upp i vikt, inte bara muskelmassa men den extra vikten kan du senare lätt träna bort.

Jag började själv med protein men tyckte inte att det var någon skillnad, men nu så känner man och ser framför allt på vågen att det händer saker.

Sedan ett litet tillägg till mitt tidigare inlägg. Proteintillskott eller gainer det spelar egentligen ingen roll vilket tillskott det är men en sak måste man komma ihåg. Det är bara tillskott det viktigaste är att man håller en välbalanserad kost i övrigt. Men tillskotten kan vara bra då det inte alltid är så smidigt att ta med sig matlådan till gymet.

Jag köper mina tillskott på http://www.gymgrossisten.com

Grejen är den att jag är ingen spinkig kille, jag är numera relativt vältränad med synliga muskler men jag har även en del fett runt mage och bröst jag fortfarande håller på att träna bort. Är det då onödigt att köra med Gainer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är den att jag är ingen spinkig kille, jag är numera relativt vältränad med synliga muskler men jag har även en del fett runt mage och bröst jag fortfarande håller på att träna bort. Är det då onödigt att köra med Gainer?
Du bör använda gainer även under deff för att minska muskelnedbrytning maximalt. Om du har problem med att hamna på kcal-minus så försök istället att dra ner på något annat eller kör mer cardio.
http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibuti...amp;artnr=7035rVill inte lägga ut allt för mycket. Är detta något att rekommendera?Hjälper det att bara ta gainer och hur mycket ska man ta efter ett pass?
Om du köper protein och kolhydrater separat blir det anatagligen billigare, mer kvalitativt och du kan själv välja vilken mängd protein/kolhydrat du vill ha.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör använda gainer även under deff för att minska muskelnedbrytning maximalt. Om du har problem med att hamna på kcal-minus så försök istället att dra ner på något annat eller kör mer cardio.Om du köper protein och kolhydrater separat blir det anatagligen billigare, mer kvalitativt och du kan själv välja vilken mängd protein/kolhydrat du vill ha.

Åh herregud. Jag har aldrig kört med tillskott till träningen så jag kan ingenting.

Kan någon skapa ihop ett 'paket' på gymgrossisten och skicka länkar. Inte alltför dyrt. Skulle vara väldigt tacksam :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh herregud. Jag har aldrig kört med tillskott till träningen så jag kan ingenting.

Kan någon skapa ihop ett 'paket' på gymgrossisten och skicka länkar. Inte alltför dyrt. Skulle vara väldigt tacksam :naughty:

http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibuti...r&Visn=Std2

Om du känner för att snåla på proteinet, större andel fett minskar dock hastigheten protein och kolhydrater upptas i kroppen.

Redigerad av GTA3 freak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gainomax hjälper kanske lite men om du slår ut kostnaderna så ser du ganska snabbt att det blir billigare i längden att köpa stora förpackningar med protein/gainer. Ger framför allt bättre resultat.

Men som jag sa förut det är inte nödvändigt med tillskott, lägg dina pengar på riktig mat istället om du känner att du inte har råd.

Gta3 Freak: Du har säkert rätt angående kreatinet, jag är inte allt för innsatt i det eftersom jag aldrig använt det, anser att det bara är bluff. Bättre att hålla sig till "riktiga" grejer i form av protein och gainer.

Redigerad av gta_player
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du känner för att snåla på proteinet, större andel fett minskar dock hastigheten protein och kolhydrater upptas i kroppen.

Tackar så mycket. Lär bli att köpa den underst vid 19:e då jag får pengar. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gainomax hjälper kanske lite men om du slår ut kostnaderna så ser du ganska snabbt att det blir billigare i längden att köpa stora förpackningar med protein/gainer. Ger framför allt bättre resultat.

Men som jag sa förut det är inte nödvändigt med tillskott, lägg dina pengar på riktig mat istället om du känner att du inte har råd.

Snarare att jag inte vill krångla till det, utan hellre köper något jag kan få tag på enkelt utan att beställa hit och dit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gta3 Freak: Du har säkert rätt angående kreatinet, jag är inte allt för innsatt i det eftersom jag aldrig använt det, anser att det bara är bluff. Bättre att hålla sig till "riktiga" grejer i form av protein och gainer.

Jag läste att kreatin är det enda som har en bevisad effekt. Det kanske är en placeboeffekt, men när jag käkar kreatin känner jag mig verkligen på alerten och mycket starkare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor