Jump to content

Träningstråden

Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Fick ett schema som personalen ansåg vara bra för att "nå mina mål". Då bör jag låta det gå någon dag?

Du bör ge varje muskelgrupp minst en dags vila innan du tränar den igen, ja. :confused:

Edit: Jag tränar väl i snitt ~ 4 gånger per vecka på gym, så vissa dagar tränar jag två dagar i rad. Men det går som sagt bra bara man inte tränar samma muskelgrupper.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör ge varje muskelgrupp minst en dags vila innan du tränar den igen, ja. :confused:

Edit: Jag tränar väl i snitt ~ 4 gånger per vecka på gym, så vissa dagar tränar jag två dagar i rad. Men det går som sagt bra bara man inte tränar samma muskelgrupper.

man bör ge varje muskelgrupp minst 4 dagarns uppvilan beroende på vilken muskel det är. Om man alltså kör skiten ur muskeln

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår kände jag en konstig smärta (ej stark smärta, men obehaglig) i armhålan, typ som om jag hade sträckt en muskel där på något sätt. Det gjorde ont om jag sträckte på armen till exempel. Idag har jag känt samma smärta, men även liknande i vänstersidan av biceps och litegrann i armvecket. Vet någon vad detta kan vara, en inflammation av något slag? Är detta något jag bör vara orolig för? Jag hade träning igår, men det var först senare på kvällen jag kände av smärtan.

Hoppas att det blir bättre av sig själv, annars får jag nog besöka nån sjukgymnast/läkare.

*Hade för mig att det fanns någon slags sjukvårdstråd, men kunde inte hitta någon.

Har fått en förklaring till detta, det hela berodde på överträning. Var inne i en tung träningsperiod (barmark) och fick helt enkelt för lite återhämtningstid. Har tagit det lugnare nu, så allt är bra igen.

Har dessutom börjat hålla koll på vikten. De senaste veckorna har jag haft en ständig ökning, vilket känns riktigt bra då jag vill bli lite kraftigare. Började mäta för fem veckor sedan och har sedan dess ökat några hekto per vecka, nu uppe i 69.6 kg (från 66.7 kg).

Älskar inte gym, men behöver inte det heller då jag uppenbarligen klarar mig utan det. Har aldrig känt mig så här frisk eller varit i så här bra form. :confused:

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Älskar inte gym, men behöver inte det heller då jag uppenbarligen klarar mig utan det. Har aldrig känt mig så här frisk eller varit i så här bra form. :confused:

Den känslan är underbar.

Kände så för ungefär 1½-2 år sedan då vi fått en ny tränare i fotbollen, jag kände hela tiden hur min kropp blev snyggare då jag blev av med lilla magen jag hade och jag orkade ge mer och mer för varje träning. Lyckades hålla mig fri från sjukdom också, så allt var bara frid o fröjd med kroppen.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga. Är det skadligt, eller på något vis "inte bra" att springa varje dag? Altså jogga en joggingrunda på ca 5 km varje dag?

Ifall det är samma sak som styrketräning, man kan inte träna bröst i (hur lång tid tar det att jogga 5km? 30min?) 30 minuter per dag, för då överbelastar du musklerna & låter dem inte vila samt återuppbygga sig.

De bryts ned.

Försök helst vila någon dag.

Men kan bli bra, ifall du äter helt rätt.

& konditionen blir definitivt bättre.

Redigerad av Perlan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en effektiv träning att motionera med vikter (hantlar, skivstång, tunga kläder), eller bör man undvika detta?

Ja visst. Det blir en inensivare träning. Sen hur praktiskt det är att springa med en skivstång är frågan, skaderisken ökar även om man bär vikterna fel.

Jag har en fråga. Är det skadligt, eller på något vis "inte bra" att springa varje dag? Altså jogga en joggingrunda på ca 5 km varje dag?

Knän, korsrygg och behinnor tar rätt mycket stryk av att springa på hårt underlag så om du springer på asfalt är det väl inte toppen.

Är dock väldigt individuellt, finns ju folk som springer 100+km i veckan, men skulle rekomendera dig att minst ha 1 vilodag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja visst. Det blir en inensivare träning. Sen hur praktiskt det är att springa med en skivstång är frågan, skaderisken ökar även om man bär vikterna fel.

Knän, korsrygg och behinnor tar rätt mycket stryk av att springa på hårt underlag så om du springer på asfalt är det väl inte toppen.

Är dock väldigt individuellt, finns ju folk som springer 100+km i veckan, men skulle rekomendera dig att minst ha 1 vilodag.

Jag brukade springa 5km/dag, i skogen förut, innan det blev kallt.

Jag tyckte det gick bra. Men man borde nog vila någon dag lite då och då...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär. Nu har jag gått ner 10 kg på en månad. Ja, jag är stolt. Gratis gym i skolan istheshit!

:confused:

Anyway: Vi har också gratis gym på skolan, men det öppnar kl 16.00, och jag åker buss 6 mil till och från skolan. Kvällsbussarna ser ut såhär:

15.45 (Vanligaste bussen)

16.20

18.15

19.20

Skulle jag börja där så blir dagarna långa och dryga för mig.

Dock så har skolan ett samarbete med ett gym här i stan, där vi får träna för 330kr/månad. Är det ett rimligt pris?

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:confused:

Anyway: Vi har också gratis gym på skolan, men det öppnar kl 16.00, och jag åker buss 6 mil till och från skolan. Kvällsbussarna ser ut såhär:

15.45 (Vanligaste bussen)

16.20

18.15

19.20

Skulle jag börja där så blir dagarna långa och dryga för mig.

Dock så har skolan ett samarbete med ett gym här i stan, där vi får träna för 330kr/månad. Är det ett rimligt pris?

Svindyrt tycker jag :naughty: Jag tränar, utan samarbete med skolan, för 700. I ett halvår.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har orienterare i släkten och dom springer nog nästan varje dag. Jag tycker dock du bör ha någon dag utan, i alla fall utan just löpträning. Varierar du träningen kan du ju köra oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor