Jump to content

Träningstråden

Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Tips är väl att ta det lugnt i början, gå runt och känn lite på maskinerna och sånt, och var säker på att du gör rätt. Så att du inte böjer ryggen och sådant fel, för det kan få allvarliga konsekvenser. :wub:

Och kör inte för tungt. Och stretcha, annars kommer du få en sjuhelvetes träningsvärk. :)

Mjo, det är ju som basic-saker att tänka på. :P

Fungerar en motionscykel bra? Funderar på att köpa en och ha här hemma, kan man ju cykla medans man kollar på tv eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

JOo, motionscykel är fina grejor. Inte lika bra som att springa för att få upp konditionen, imo, men dom är inte dåliga. :)

Okej, men dom duger för att få bort lite onödiga saker på kroppen och för att få upp konditionen? :P

Hur länge bör man hålla på varje pass för att det ska ta nånting? På motionscykel då.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men dom duger för att få bort lite onödiga saker på kroppen och för att få upp konditionen? :P

Hur länge bör man hålla på varje pass för att det ska ta nånting? På motionscykel då.

Jo, det gör dom. Men är bra att variera det med annan träning också, så att du inte bara monotomt tränar musklerna som används då du cyklar.

Det beror helt på vilken nivå du kör på på träningscykeln, för det går att ändra. :) Men vanligtvis så brukar det finnas vissa förinställda program på dom som du kan välja att gå efter, t.e.x "Fat Burning", "Endurance" och sånt, och då kan du ju köra enligt tiderna som är angivna på dom.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är lite slöseri med pengar att köpa en motionscykel när man kan ut och gå eller jogga.

Det du behöver tänka på är att du ska göra dig av med mer energi än du får i dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det gör dom. Men är bra att variera det med annan träning också, så att du inte bara monotomt tränar musklerna som används då du cyklar.

Det beror helt på vilken nivå du kör på på träningscykeln, för det går att ändra. :) Men vanligtvis så brukar det finnas vissa förinställda program på dom som du kan välja att gå efter, t.e.x "Fat Burning", "Endurance" och sånt, och då kan du ju köra enligt tiderna som är angivna på dom.

Mjo, så man inte bara tränar tex benen som man använder då man cyklar.

Det du behöver tänka på är att du ska göra dig av med mer energi än du får i dig.

Okej, tips på att hålla reda på sånt? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni för tips till en som aldrig har gått på gym? Vad ska man börja med och tänka på?

Har ju gratis tillgång till gymmet via skolan så.., kan ju vara bra att börja innan sommaren. :P

Prata med en instruktör första gången!

Mjo, det är ju som basic-saker att tänka på. :)

Fungerar en motionscykel bra? Funderar på att köpa en och ha här hemma, kan man ju cykla medans man kollar på tv eller liknande.

Jag har en och det funkar bra och spela tv-spel samtidigt som du cyklar (man kan göra en jävla lång period när du spelar och cyklar. Cyklade ungefär i 35-45 hela tiden i 70min, träningsvärk så inåt helvete dagen efter ^^)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prata med en instruktör första gången!

Jag har en och det funkar bra och spela tv-spel samtidigt som du cyklar (man kan göra en jävla lång period när du spelar och cyklar. Cyklade ungefär i 35-45 hela tiden i 70min, träningsvärk så inåt helvete dagen efter ^^)

Okej, blir nog att jag köper en sådan. Den jag funderar på är tyst i "drift", så det stör ju inte direkt om man kollar på tv/spelar tv-spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, så man inte bara tränar tex benen som man använder då man cyklar.

Okej, tips på att hålla reda på sånt? :rolleyes:

Näe egetligen inte. Men börja inte käka mer nu för att du tränar, om du är lite hungrig så gör det inte så mycket. Om du gör av med mer enerigi än vad du har i magen kommer fettet att gå åt istället.

freeman: Ont i magen låter inte så bra. Om du menar träningsverk, så är det ju bra, för det betyder att du har ansträngt musklerna. Men när man har tränat regelbundet ett tag kommer träningsverken att minska, så var det för mig iafl.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

freeman: Ont i magen låter inte så bra. Om du menar träningsverk, så är det ju bra, för det betyder att du har ansträngt musklerna. Men när man har tränat regelbundet ett tag kommer träningsverken att minska, så var det för mig iafl.

Så är det för mig med, men har haft uppehåll i 2veckor p.g.a sjukdomar så nu krävdes inte många sit-ups för att det skulle kännas. :rolleyes:

Får anta att det är träningsvärk och vila någon dag till...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjaa. Har inte tänkt på det. :rolleyes:

Men.. även om man då börjar lågt, så måste det ju vara pissjobbigt att göra de tio sista?

Själv brukar jag börja med så tunga hantlar som möjligt, och efter att jag kört med dom t.e.x 10 x 2 och inte orkar 10 till med dom, så brukar jag växla till lite lättare hantlar - som jag då klarar av att göra 10 med. Det ska vara så att du tar ut musklerna absolut så mycket som möjligt, du ska inte orka göra en enda till efter att du kört. :ph34r:

--

Idag var jag på gymmet igen. Var grymt härligt, tränade b.la bröst.

Och sen efter att jag gymmat drog jag med en kompis till badhallen - som ligger ca. 50 meter där i från. Grymt skönt att bada efteråt. :shifty:

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv brukar jag börja med så tunga hantlar som möjligt, och efter att jag kört med dom t.e.x 10 x 2 och inte orkar 10 till med dom, så brukar jag växla till lite lättare hantlar - som jag då klarar av att göra 10 med. Det ska vara så att du tar ut musklerna absolut så mycket som möjligt, du ska inte orka göra en enda till efter att du kört. :)

Mjo, och det är ju så jag gör också. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor