Jump to content

Information Om PlayStation 3!

Shady_4_life
 Share

Recommended Posts

Haha, det blir bara bättre, hoppas den aldrig släpps! :wacko:^_^:)

Konkurrens mellan företag gynnar bara kunderna. När Nintendo inte längre kan hänga med i prestanda-kapprustningen skulle Microsoft bli ensamma på marknaden och kunna ta mycket högre priser på allt.

Så PS3 är bra för alla som spelar TV-spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 108
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Mysigt. Sony + Europe = True love!

Angående PS3's prestanda så handlar snyggheten i spel helt på spelet... T.ex kan det släppas superfula spel till PS3/360 och spel som verkligen är vackra till Wii, trots prestadaskillnaderna. Vilken konsol som vinner prestandakriget mellan 360/PS3 beror helt på utvecklarna.

Nja, det beror mer på vad för finesser som konsollerna har och om de är lätta att utveckla än grafiken. Men annars har du helt rätt.

T ex så hade PS2 en massa avanserad teknik som tyvärr aldrig användes för det var aldeles för kompliserat att programera det. Utvecklarna struntade helt enkelt i alla de avanserade finesser den kunde erbjuda. Utöver en förbättrad grafik så använder PS3 rätt mycket samma teknik som PS2 bara mycket lättare för spelutvecklare att använda de olika funktionerna.

T ex både PS3 och XBox 360 har förmågan att använda tusentals botar på skärmen samtidigts (I tex en gigantisk strid) men utöver det så har PS3 förmågan att ge varje bot en hjärna att själv tänka med medan XBox 360 bara kan ge sina botar lite enklarare komandon. Där har PS3 övertaget men det gäller, som du sa, att spelutvecklarna använder sig av det.

Men som du sa, de kan göra fula spel till PS3/XBox 360 också (Call of Duty/GUN som 2 exempel) men det som gör de spelen bra är vad de har att erbjuda innuti.

Wii kan fixa rätt snygga spel också men inget i närheten av vad PS3/XBox 360 kan och om några år så kommer vi nog kunna se några riktiga undervärk. Men nu i början så är det lite snålt med grafiska mästervärk till Next Gen.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

T ex både PS3 och XBox 360 har förmågan att använda tusentals botar på skärmen samtidigts (I tex en gigantisk strid) men utöver det så har PS3 förmågan att ge varje bot en hjärna att själv tänka med medan XBox 360 bara kan ge sina botar lite enklarare komandon. Där har PS3 övertaget men det gäller, som du sa, att spelutvecklarna använder sig av det.

HAHA :shifty:

Fyfan. Det luktar fanboy lång väg. På med näsklämman.

Seriöst, har du ens den minsta aning om det du snackar om?

Varken XBOX 360 eller PS3 har inbyggda funktioner för botar med hjärna eller ens små enkla botar. Det får speltillverkarna tillverka helt själva.

En bot på 360 kan ha precis lika avancerade kommandon som PS3.

Cell-processorn i PS3 är möjligtvis lite snabbare än den i XBOX om man har väloptimerad kod men det finns inga spelutvecklare som har tid att optimera för 7 olika plattformar när dom gör ett spel. Spel gjorda enbart för PS3 kanske har större möjligheter än spel gjorda för enbart 360 men dom magiska saker som du beskriver - dom finns inte.

Sorry grabben, det är lungt att du gillar din kära PS3 men sluta ljug. Snälla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HAHA :shifty:

Fyfan. Det luktar fanboy lång väg. På med näsklämman.

Seriöst, har du ens den minsta aning om det du snackar om?

Varken XBOX 360 eller PS3 har inbyggda funktioner för botar med hjärna eller ens små enkla botar. Det får speltillverkarna tillverka helt själva.

En bot på 360 kan ha precis lika avancerade kommandon som PS3.

Cell-processorn i PS3 är möjligtvis lite snabbare än den i XBOX om man har väloptimerad kod men det finns inga spelutvecklare som har tid att optimera för 7 olika plattformar när dom gör ett spel. Spel gjorda enbart för PS3 kanske har större möjligheter än spel gjorda för enbart 360 men dom magiska saker som du beskriver - dom finns inte.

Sorry grabben, det är lungt att du gillar din kära PS3 men sluta ljug. Snälla.

Nu får du fan ta och skärpa dig och sluta leka "PS3 expert". Du har varit på allt som sägs om PS3 sedan den här tråden startades och bara försökt få PS3 att verka så dålig som möjligt. Det är DU som är ett Troll och inte har en aning om vad du snackar om.

Du verkar tro att en spelkonsoll bara är en box med ett grafikkort och sedan får Spelutvecklarna göra resten, men så är det inte. Där ingår en jäkla massa program också. I det här fallet så gör de bla så att det kan finnas tusentals botar på skärmen samtidigt och PS3 har så att botarna kan, istället för bara enkla scriptade funktioner, ha en unik AI i varje bot som reagerar på olika handlingar av spelaren och själv räkna ut en motattack. Kolla på de videos som vi postade i tråden innan du utalar dig om saker du inte känner till.

Spelutvecklarna kan inte bara hitta på saker som de vill göra utan maskinen måste stödja det med.

Och kalla mig inte en fanboy, jag har ett XBox 360 där hemma och bredvid det står ett XBox, PS2, GameCube, DreamCast, PSOne, NES, Super Nintendo, Sega MegaDrive, Sega Mastersystem, PC... Jag är ingen Playstation fanboy så sluta snacka med mig som om jag var en 10-årig sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får du fan ta och skärpa dig och sluta leka "PS3 expert". Du har varit på allt som sägs om PS3 sedan den här tråden startades och bara försökt få PS3 att verka så dålig som möjligt. Det är DU som är ett Troll och inte har en aning om vad du snackar om.

Du verkar tro att en spelkonsoll bara är en box med ett grafikkort och sedan får Spelutvecklarna göra resten, men så är det inte. Där ingår en jäkla massa program också. I det här fallet så gör de bla så att det kan finnas tusentals botar på skärmen samtidigt och PS3 har så att botarna kan, istället för bara enkla scriptade funktioner, ha en unik AI i varje bot som reagerar på olika handlingar av spelaren och själv räkna ut en motattack. Kolla på de videos som vi postade i tråden innan du utalar dig om saker du inte känner till.

Spelutvecklarna kan inte bara hitta på saker som de vill göra utan maskinen måste stödja det med.

Och kalla mig inte en fanboy, jag har ett XBox 360 där hemma och bredvid det står ett XBox, PS2, GameCube, DreamCast, PSOne, NES, Super Nintendo, Sega MegaDrive, Sega Mastersystem, PC... Jag är ingen Playstation fanboy så sluta snacka med mig som om jag var en 10-årig sådan.

PS3 är bra men att den är så magisk som du försöker att få den att framstå som - är den inte.

Själva PS3 är bara en box med moderkort, processor, grafikkort, du fattar. Deras utvecklarverktyg kanske har inbyggda verktyg för att ordna botar men det är inte något jävla drag and drop eller vad du nu tror. Om man inte hittar det man söker kodar man det själv.

Det är inte så att PS3 har ett inbyggt bot-kort som ger varenda bot en hjäärna medan Microsoft var billiga och tog ett litet botkort som bara kan scripta lite kommandon. Tyvärr. Utvecklarna kan om dom behöver koda till det som saknas.

Det må vara lättare att göra just bots till PS3 men PS3 är överlag svår att programmera till. Om man inte optimerar koden till Cell-processorn blir det som du såg på länken jag postade - lika segt som en långsam Mac G5. (och Wii som en 80-tals-dator JA FAKTIKT111!!!!)

Med ooptimerad kod kan XBOX mycket väl vara lika snabb som en PS3 (förutom att DVD-läsaren inte hänger med och att grafikkortet kanske inte är lika snabbt) men om man optimerar väl (förmodligen bara möjligt på spel gjorda enbart för PS3 eftersom man annars inte alltid hinner), då slår PS3 360 på fingrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är spelutvecklarna som scriptar AL:en inte Konsolen, capiche?

Har jag sagt att konsollen har scriptat AI? Nej. Allt jag har sagt är att med PS3 så KAN man sätta avancerade "självtänkande" hjärnor i varje bot hur många det än är på skärmen för PS3 stöder det. Untevklarna får själva programera det men de KAN programmera det på PS3. Men på XBox 360 så går det bara att programera enkla scriptade komandon till botar om det är tusentals botar på skärmen. Det har med vad de klarar av att göra. Det har med Processorn att göra.

Nu snackar jag altså om stora gigantiska strider med hunsratals eller tusentals fiender.

R2D2: Och jag har inte sagt att det är nåt "drag and drop". Det är du som sätter ord i munnen på mig och tar för givet att jag menar en massa som jag inte gör.

Dessutom, att det skulle vara svårt att programmera till PS3 var ett ryckte som kom när det precenterades att de skulle använda samma teknik som på PS2. Sedan dess har det visat sig att den förnyade versionen av den tekniken faktiskt är lätt att programmera till.

Utvecklarna kan koda och ha sig så mycket de vill men konsollen MÅSTE stödja det de vill göra för annars går det inte hur mycket de än kodar. Ett bra exempel är "Real Time AI". Utvecklarna kan försöka programmera in det hur mycket det vill men konsollen måste stödja det för annars funkar det inte. PS3s Processor stöder "Real Time AI" så i det fallet så går det.

Som sagt, kolla PS3 videos som postades på första sidan innan ni utalar er. ("Real Time" och "Processor")

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

R2D2: Och jag har inte sagt att det är nåt "drag and drop". Det är du som sätter ord i munnen på mig och tar för givet att jag menar en massa som jag inte gör.

Dessutom, att det skulle vara svårt att programmera till PS3 var ett ryckte som kom när det precenterades att de skulle använda samma teknik som på PS2. Sedan dess har det visat sig att den förnyade versionen av den tekniken faktiskt är lätt att programmera till.

Utvecklarna kan koda och ha sig så mycket de vill men konsollen MÅSTE stödja det de vill göra för annars går det inte hur mycket de än kodar.

Som sagt, kolla PS3 videon som postades på första sidan innan ni utalar er.

Ja. Jag antog att du menade drag and drop eftersom du inte verkar förstå kodning. Det är svårt att programmera till PS3. Processorn kräver speciell optimering för att inte vara lika slö som...en Mac G5.

Vad är det du dillar om med MÅSTE STÖDJA. Om du menar något annat än prestandamässigt (isf borde du ha sagt "inte orkar med" eller något) har du fel. Vill dom koda in en bot med hjärna på XBOX kan dom det (även om bottar med hjärna per definition inte finns).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Jag antog att du menade drag and drop eftersom du inte verkar förstå kodning. Det är svårt att programmera till PS3. Processorn kräver speciell optimering för att inte vara lika slö som...en Mac G5.

Vad är det du dillar om med MÅSTE STÖDJA. Om du menar något annat än prestandamässigt (isf borde du ha sagt "inte orkar med" eller något) har du fel. Vill dom koda in en bot med hjärna på XBOX kan dom det (även om bottar med hjärna per definition inte finns).

Visst kan den det. XBox klarar 12 botar på skärmen innan det börjar lagga och ca 3 st med mer avancerade AI.

Men nu snackar jag om hundratals till tusentals botar på skärmen samtidigt. Det har med Processorn att göra. PS3 stödjer att de alla kan ha avancerade Real Time AI.

Men att det ska vara svårt att programmera till PS3 är åter igen ett gammalt ryckte som spelutvecklare själva har erkänt vara falskt. Och att den skulle bli lika slö som en Mac G5, visst om utvecklarna programmerar riktigt uselt och skiter totalt i hur spelet blir så kan den säkert bli så men annars så nej.

Jag tror du litar lite väl mycket på vad den där sidan du hittade säger. :shifty:

Dessutom så snackade den sidan bara om hur PS3 funkar som Persondator när man instalerat Linux. Pollen var dessutom baserat på en anonym Linux beta testare som hade skickat in sitt resultat. Några spel jämförelser gjorde de inte. De kunde inte texta grafikkortet och bara använda 1 SPE.

Dessutom så kollade de bara en del av PS3s kraft.

Geekbench also isn’t able to exploit the eight vector processors on the Cell processor. Any program designed and optimized for the Cell processor should be a lot faster than one designed for a generic processor (like, say, Geekbench). So while the Geekbench results might seem disappointing, keep in mind that Geekbench can’t exercise the PlayStation 3 to its full potential.

Återigen, hela testet handlade om hur PS3 funkar med Linux instalerat.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cell har ny arkitektur, som är "kraftfullare/Ghz". Det har utvecklare som börjat utforska processorn redan listat ut.

Men som Ärrtvå redan sagt så måste utvecklare lära sig att optimera koden. Xbox 360 har gammal arkitektur som utvecklarna redan lärt sig och kan på det sättet lättare optimera.

Detta är precis som när PS2 kom. Emotion Engine, på ~300 mhz är också en helt annan arkitektur än en vanlig PC, och kan prestera så mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan den det. XBox klarar 12 botar på skärmen innan det börjar lagga och ca 3 st med mer avancerade AI.

Men nu snackar jag om hundratals till tusentals botar på skärmen samtidigt. Det har med Processorn att göra. PS3 stödjer att de alla kan ha avancerade Real Time AI.

Men att det ska vara svårt att programmera till PS3 är åter igen ett gammalt ryckte som spelutvecklare själva har erkänt vara falskt. Och att den skulle bli lika slö som en Mac G5, visst om utvecklarna programmerar riktigt uselt och skiter totalt i hur spelet blir så kan den säkert bli så men annars så nej.

Jag tror du litar lite väl mycket på vad den där sidan du hittade säger. :shifty:

Dessutom så snackade den sidan bara om hur PS3 funkar som Persondator när man instalerat Linux. Pollen var dessutom baserat på en anonym Linux beta testare som hade skickat in sitt resultat. Några spel jämförelser gjorde de inte. De kunde inte texta grafikkortet och bara använda 1 SPE.

Dessutom så kollade de bara en del av PS3s kraft.

Återigen, hela testet handlade om hur PS3 funkar med Linux instalerat.

Tror du själv att XBOX 360 klarar 3 botar med avancerad AI samtidigt som PS3 klarar hundratals eller till och med tusentals? Gå och lägg dig. Så stor är skillnaden faktiskt inte. Mycket möjligt att PS3 klarar fler botar, det gör den, men att skillnaden ska vara 3 mot flera hundra - nej, sluta.

Oavsett hur lätt det är att programmera till Cell-processorerna så är det ett nytt sätt att tänka och därför blir det omvägar och nytänkningar hur man än gör. Att ha ytterligare en arkitektur att hålla reda på blir bara jobbigt.

Japp, den sidan testade Linux. Den testade inte grafik eller något utan bara processorkraft. Att testa med Linux är ganska bra eftersom koden då inte är optimerad på något sätt (utan bara en PPC-build), så snabbt blir det om man inte optimerar sin kod.

Att du hela tiden ska betvivla fakta som talar till PS3s nackdel gör mig också lite förvirrad. Dina källor stämmer alltid då...men inte andra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du själv att XBOX 360 klarar 3 botar med avancerad AI samtidigt som PS3 klarar hundratals eller till och med tusentals? Gå och lägg dig. Så stor är skillnaden faktiskt inte. Mycket möjligt att PS3 klarar fler botar, det gör den, men att skillnaden ska vara 3 mot flera hundra - nej, sluta.

Oavsett hur lätt det är att programmera till Cell-processorerna så är det ett nytt sätt att tänka och därför blir det omvägar och nytänkningar hur man än gör. Att ha ytterligare en arkitektur att hålla reda på blir bara jobbigt.

Japp, den sidan testade Linux. Den testade inte grafik eller något utan bara processorkraft. Att testa med Linux är ganska bra eftersom koden då inte är optimerad på något sätt (utan bara en PPC-build), så snabbt blir det om man inte optimerar sin kod.

Att du hela tiden ska betvivla fakta som talar till PS3s nackdel gör mig också lite förvirrad. Dina källor stämmer alltid då...men inte andra?

Jag sa XBox, inte XBox 360. Du skrev

Vill dom koda in en bot med hjärna på XBOX kan dom det
och jag svarade på det.

XBox klarade 12 botar (Varav bara 3 med avancerad AI) på skärm samtidigt utan hack, XBox 360 klarar 4000 botar på skärmen samtidigt utan hack fast utan avacerad AI. Men det betyder inte att de inte kan ha botar med avacerad AI, bara inte lika många som PS3.

Om man inte optimerar sin kod, ja. Men då får man vara rätt klantig som utvecklare med. :shifty: Dessutom textade de bara en del av PS3s processor.

Klart PS3 har sina nackdelar. Jag gillar bara inte när folk försöker ge den fler nackdelar än den har. Och din källa var en sida kallad Geakbench som testade via anonyma Linux beta testare medan min källa var Sony själva samt deras spelutvecklare. Dessutom så är det du har sagt om vad PS3 kan eller inte kan göra inte taget från den sidan utan saker du bara "vet". Var har du annars läst det där om att PS3 inte stödjer att hundratals botar har avancerad AI och att hur många smarta botar man kan ha inte har med konsollen att göra?

För det jag sagt om det var från intervjuer från PS3s skapare samt ett par av de officiella videos från Sony som vi postade på första sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sa XBox, inte XBox 360. Du skrev och jag svarade på det.

XBox klarade 12 botar (Varav bara 3 med avancerad AI) på skärm samtidigt utan hack, XBox 360 klarar 4000 botar på skärmen samtidigt utan hack fast utan avacerad AI. Men det betyder inte att de inte kan ha botar med avacerad AI, bara inte lika många som PS3.

Om man inte optimerar sin kod, ja. Men då får man vara rätt klantig som utvecklare med. :P Dessutom textade de bara en del av PS3s processor.

Klart PS3 har sina nackdelar. Jag gillar bara inte när folk försöker ge den fler nackdelar än den har. Och din källa var en sida kallad Geakbench som testade via anonyma Linux beta testare medan min källa var Sony själva samt deras spelutvecklare. Dessutom så är det du har sagt om vad PS3 kan eller inte kan göra inte taget från den sidan utan saker du bara "vet". Var har du annars läst det där om att PS3 inte stödjer att hundratals botar har avancerad AI och att hur många smarta botar man kan ha inte har med konsollen att göra?

För det jag sagt om det var från intervjuer från PS3s skapare samt ett par av de officiella videos från Sony som vi postade på första sidan.

Då låter det mer troligt.

Sen hur många botar den klarar av är ju väldigt lulligt. Vad är en bot? När är den avancerad?

Även om man vet exakt vad den ska klara av beror det ju helt och hållet på hur bra kod utvecklarna skriver. Dålig kod blir seg.

Skulle inte kalla det klantig, ibland har man inte tid.

Varför skulle anonyma linuxtestare ljuga? Är det att dom är anonyma? Att dom använder linux, usch och fy? Visst, som jag sa så är det inte optimerad kod men att dom skulle ljuga utan anledning har jag svårt att tro.

Att hur smarta bottarna kan vara har jag inte läst, det vet jag bara. Eftersom PS3 inte har något inbyggt bot-kort så beror det helt på processorn och minnet och hur bra och avancerad AI utvecklarna kodar och därför har inte PS3 någon fördel alls vad det gäller hur bra bottarna kan vara förutom att den kan ha fler samtidigt eftersom den är (inte megamycket men ändå märkbart) snabbare än t.ex. XBOX 360.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hej, ser att min tråd har tagit lite fart och det har faktiskt startat en rätt stor debatt här!!

aja, nu ska jag avbryta "R2D2" & "Crusader" lite grann.. B)

nu är det så att ingen har svarat på min egna fråga på första inlägget! så jag frågar igen då antar jag..

ÄR PLAYSTATION 3 REGIONSFRI??? :D

PS. Hoppas nån kan svaret på min fråga.. annars kan R2D2 & Crusader återgå till sin debatt som jag förövrigt tycker är väldigt intressant och informationsfylld.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor