Siana Skrivet 13 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 13 december, 2006 Hmm, tänkte på en sak när ni skrev att han mår dåligt av att ha ihjäl gubben, han som körde är ju troligen millitär vagnsförare, tränad för att döda, troligen motvilligt, så vad gör den här gubbens liv så mera speciellt än dom han dödar i krig? Öh. Eftersom du dödat någon på din sida? För övrigt mår de flesta dåligt av att ha dödat någon, krig eller ej, även soldater. Att du sedan kört över en 87-åring är nog steget värre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stora_tomtefar Skrivet 15 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2006 Hmm, tänkte på en sak när ni skrev att han mår dåligt av att ha ihjäl gubben, han som körde är ju troligen millitär vagnsförare, tränad för att döda, troligen motvilligt, så vad gör den här gubbens liv så mera speciellt än dom han dödar i krig? Måste, som så många andra, kontra detta otroligt ogenomtänkta utlåtande. Antag att du t.ex är tränad för att veta hur du skall ta dig ur ett brinnande hus. Visst fasen är du inte fullkomligt oberörd när detta scenario inträffar!? Bara för att man vet hur man skall utföra något innebär det inte att man inte blir påverkad av det, eller hur? Dessutom... Den person som kan döda utan att känna någon ånger eller empati skulle jag vilja klassa som psykopatisk. Titta bara på James Bond - världens mest renrasiga fullblodspsykopat! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 17 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 december, 2006 Hmm, tänkte på en sak när ni skrev att han mår dåligt av att ha ihjäl gubben, han som körde är ju troligen millitär vagnsförare, tränad för att döda, troligen motvilligt, så vad gör den här gubbens liv så mera speciellt än dom han dödar i krig? En militär dödar för att förhindra att en större orättvisa inträffar. Jag vet inte vad för inriktning den finska militärmakten har, men jag gissar på att det liksom sverige rör sig om en grov betoning på försvarande av eget territorium. Jag skulle inte må illa av att döda en eller till och med tio invaderande soldater, däremot skulle jag få självmordstankar av att döda en enda svensk civil. Därför att jag vet att om han och hans kamrater får som dom vill kommer många svenska soldater att dö, den svenska nationalstaten upphävs och vår befolkning förlorar många av de rättigheter och friheter som har tagit hundra års demokrati för att upprätta, plus att befolkningen möjligtvis kommer fara illa och diskrimineras. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 17 december, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 december, 2006 En militär dödar för att förhindra att en större orättvisa inträffar. Jag vet inte vad för inriktning den finska militärmakten har, men jag gissar på att det liksom sverige rör sig om en grov betoning på försvarande av eget territorium. Jag skulle inte må illa av att döda en eller till och med tio invaderande soldater, däremot skulle jag få självmordstankar av att döda en enda svensk civil. Därför att jag vet att om han och hans kamrater får som dom vill kommer många svenska soldater att dö, den svenska nationalstaten upphävs och vår befolkning förlorar många av de rättigheter och friheter som har tagit hundra års demokrati för att upprätta, plus att befolkningen möjligtvis kommer fara illa och diskrimineras. Mycket bra sagt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts