Jump to content

Böcker

Frenzy
 Share

Recommended Posts

Nej, men jag har sett filmen.

Okej, kan rekommendera den då! Filmen handlar väl om ett amerikanskt fotbollslag? Boken är ju som du säkert vet skriven av Nick Hornby som är Arsenalfan och beskriver hur det är att vara inbiten supporter utan att man är huligan, såsom han skriver att de flesta supporterböcker är. Mycket historiska matcher och spelare plus allmän rolig läsning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, kan rekommendera den då! Filmen handlar väl om ett amerikanskt fotbollslag? Boken är ju som du säkert vet skriven av Nick Hornby som är Arsenalfan och beskriver hur det är att vara inbiten supporter utan att man är huligan, såsom han skriver att de flesta supporterböcker är. Mycket historiska matcher och spelare plus allmän rolig läsning.

http://www.imdb.com/title/tt0119114/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag läser kierkegaard nu det är ganska svårt faktiskt. Men det är kul också, jag tycker det är bra. han är filosof men skriver ändå som om han inte är det och låtsas att han är andra människor, vad heter det? alltså då man srkiver under någon annans namn och liksom leker en "roll".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste precis ut Slottet av Franz Kafka. Jag vet inte riktigt - jag tror jag är för ointelligent för att riktigt 'fatta' den, inser jag nu när jag nu i efterhand läser tolkningar. Jag får försöka igen om några år, eller så. Den var dock intressant skriven, med oerhört konstig dialog och karaktärssamspel.

På tur står Dave Eggers 'Vad är detta vad', en julklappsbok. Ser fram emot det, Eggers verkar vara en riktigt sympatisk människa. Han höll ett TED talk om hur han med hjälp av ett gäng San Fransisco-baserade författare öppnade en "pirate supply store", som fungerade som extrahjälpcenter för skolungdomar som behövde assistans med engelska. Oerhört inspirerande föredrag. Ta 25 minuter att kolla på det, istället för typ ett Family Guy-avsnitt, någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste precis ut Slottet av Franz Kafka. Jag vet inte riktigt - jag tror jag är för ointelligent för att riktigt 'fatta' den, inser jag nu när jag nu i efterhand läser tolkningar. Jag får försöka igen om några år, eller så. Den var dock intressant skriven, med oerhört konstig dialog och karaktärssamspel.

På tur står Dave Eggers 'Vad är detta vad', en julklappsbok. Ser fram emot det, Eggers verkar vara en riktigt sympatisk människa. Han höll ett TED talk om hur han med hjälp av ett gäng San Fransisco-baserade författare öppnade en "pirate supply store", som fungerade som extrahjälpcenter för skolungdomar som behövde assistans med engelska. Oerhört inspirerande föredrag. Ta 25 minuter att kolla på det, istället för typ ett Family Guy-avsnitt, någon gång.

jag har hört att man inte ska läsa kafka i vår ålder. Det är en för avancerad nivåmen det märks inte på språket så man vet egentligen inte det när man läser det. förstår du vad jag menar? språket är lätt och så men det är jätte svårt innehåll om man tänker djupare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, okej.

Läser nu äntligen Atlas Shrugged av Ayn Rand. Jag har alltid varit av åsikten att man inte ska läsa litteratur med högervridna åsikter men som bok är den faktiskt riktigt bra. Vem kunde tro att en bok på 1000 sidor i typsnitt 6 kan vara såpass spännande?

@Axel: Slottet är känd som boken ingen orkar läsa ut och det av en anledning. Rätt tröttsam faktiskt jämfört med resten av trilogin.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Axel: Slottet är känd som boken ingen orkar läsa ut och det av en anledning. Rätt tröttsam faktiskt jämfört med resten av trilogin.

Mm, du kan ha rätt - Förvandligen, där ploten är att man blir förvandlad till en skalbagge, och skäms över sin sexbenta son, verkar betydligt bättre. Men vadå, 'Slottet' vad bara på ~230 sidor. Visserligen med väldigt kompakt text, och knappt utan någon styckesindelning, men... Ändå.

Har börjat på ovan nämnda bok "Vad är detta vad", och jag gillar den. Påminner om 'A long way gone', men verkar vara mer skönlitterär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, okej.

Läser nu äntligen Atlas Shrugged av Ayn Rand. Jag har alltid varit av åsikten att man inte ska läsa litteratur med högervridna åsikter men som bok är den faktiskt riktigt bra. Vem kunde tro att en bok på 1000 sidor i typsnitt 6 kan vara såpass spännande?

Visst är den!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är den!

Det roliga med Atlas Shrugged är att om man inte skulle veta vem Ayn Rand var skulle man bli extremt förvirrad. "Protagonisten" i boken är en sån klassiskt osympatisk antagonist att det nästan blir en soppa av det hela. Men sen är det faktiskt en bra roman i sig. Jag älskar speciellt att det dystopiska samhället som beskrivs i boken är så pass tidlöst och känns som en blandning av industrialismens guldålder blandat med efterkrigstidens förkrigstidens sociala och ekonomiska depression. Oavsett tekniken som beskrivs så kan man ändå inte sätta fingret på när det möjligen skulle kunna utspela sig.

Är dock bara en tredjedel in i den. Har så mycket annat som upptar min tid just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The curious incident of the dog in the night-time och The Road ska jag snart dra igång med. :D

The curious incident of the dog är en av de bättre böckerna jag läst faktiskt, och den enda boken som jag inte läste i sista sekund inför redovisningen. Utan jag låg istället före alla andra, så bra tyckte jag att boken var. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The curious incident of the dog är en av de bättre böckerna jag läst faktiskt, och den enda boken som jag inte läste i sista sekund inför redovisningen. Utan jag låg istället före alla andra, så bra tyckte jag att boken var. :)

Okej, det är nog den enda boken skolan har tvingat en att läsa som jag ser fram emot. Gött att höra att du gillade den. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jävligt bra val!

Det ska tydligen komma Metro 2034 också. En fristående bok, men liknande.

Okej var ju i bibloteket så sa jag till en kompis om Metro 2033 som jag tänkte läsa han sa den fanns där. Så jag skyndade mig ner för att få den eftersom den finns bara i ett exemplar på skol bibloteket bland nya böcker. Funderar på att ta hem den över helgen och läsa lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor