Jump to content

Böcker

Frenzy
 Share

Recommended Posts

Har inte läst någon av dem, faktiskt, men FC har jag sneglat på ett bra tag! Men filmen är bättre, alltså?

Filmen är minst lika bra som boken iallafall, fast det är ju svårt för en film att gå lika djupt i handling och liknande som en bok. Men boken är klart läsvärd, skulle dock rekommendera folk att se filmen först mest för den där blown away-känslan man får av den första gången man ser den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man verkligen påstå att en bok är bättre än film eller vice versa? Är ju helt skillda upplevelser.

Man kan ju jämföra upplevelsen av att se en bok resp. en film, och man kan jämföra tillfredsställelsen man får av att insupa respektive medium. I de båda fallen tycker jag boken står som segrare - det blir liksom en mer långvarig, gedigen njutning man får, och allt målas ändå upp till mångt och mycket på ens egna villkor iochmed arr synen inte är ett sinne som brukas på samma sätt som filmen. Det lämnar mer plats åt fantasin, och det tror jag gör mycket.

Sedan kommer man så mycket närmare karaktärerna i böcker när man har en allvetande berättare som förklarar hur karaktärerna känner, och tänker, på ett sätt film aldrig (typ) kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju jämföra upplevelsen av att se en bok resp. en film, och man kan jämföra tillfredsställelsen man får av att insupa respektive medium. I de båda fallen tycker jag boken står som segrare - det blir liksom en mer långvarig, gedigen njutning man får, och allt målas ändå upp till mångt och mycket på ens egna villkor iochmed arr synen inte är ett sinne som brukas på samma sätt som filmen. Det lämnar mer plats åt fantasin, och det tror jag gör mycket.

Sedan kommer man så mycket närmare karaktärerna i böcker när man har en allvetande berättare som förklarar hur karaktärerna känner, och tänker, på ett sätt film aldrig (typ) kan göra.

Man skulle ju kunna jämföra upplevelsen av att äta en glass och spendera en sommardag på stranden. Ett lite grovt exempel kanske, men är det två skillda upplevelser tycker jag det känns onödigt att jämföra de båda. Det finns ju inte heller något att objektivt jämföra de båda med, att jämföra upplevelser är strikt subjektivt (även om det finns en viss norm för smak).

Visst har böcker, precis som du säger, en viss fördel över film i och med att de kan porträttera tankar på ett helt annat sätt. En film måste ju visa detta med hjälp av handlingar eller inre monolog (vilket ofta gör en film kass). Fast film har ju vissa fördelar över böcker också. Filmmusik är ett exempel, där man tack vare musiken kan måla upp en stämningsfull atmosvär utan att speciellt mycket måste hända i filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste just ut Män som hatar kvinnor. Wow! Vilken pageturner! Måste läst ut den på en vecka (snabbt med tanke på att jag oftast tar mycket längre tid på mig med böcker). Ska absolut låna Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes!

Har bara läst till kapitel 3, men den har onekligen en charm. Första boken jag läst på ungefär 7 år.

Syrran hade lämnat Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden, men har kvar luftslottet som sprängdes så om hon inte får hem den från Oslo innan jag läst klart del 2 blir det att hitta en billig pocket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara läst till kapitel 3, men den har onekligen en charm. Första boken jag läst på ungefär 7 år.

Syrran hade lämnat Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden, men har kvar luftslottet som sprängdes så om hon inte får hem den från Oslo innan jag läst klart del 2 blir det att hitta en billig pocket.

Jag gillar sättet han skriver på, lätt att hänga med. Vill inte spoila, men det är synd att

han inte träffar Salander förrens långt efter halva boken

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle ju kunna jämföra upplevelsen av att äta en glass och spendera en sommardag på stranden. Ett lite grovt exempel kanske, men är det två skillda upplevelser tycker jag det känns onödigt att jämföra de båda. Det finns ju inte heller något att objektivt jämföra de båda med, att jämföra upplevelser är strikt subjektivt (även om det finns en viss norm för smak).

Visst har böcker, precis som du säger, en viss fördel över film i och med att de kan porträttera tankar på ett helt annat sätt. En film måste ju visa detta med hjälp av handlingar eller inre monolog (vilket ofta gör en film kass). Fast film har ju vissa fördelar över böcker också. Filmmusik är ett exempel, där man tack vare musiken kan måla upp en stämningsfull atmosvär utan att speciellt mycket måste hända i filmen.

Grov jämförelse indeed, men jag förstår hur du tänker. Anledningen till att jag tycker att det fortfarande är riktigt att kunna göra jämförelsen mellan en bok och en film, är att de till stor del strävar efter att uppnå samma sak - att förmedla en historia. Och du har rätt, det kanske är onödigt, men svårt att undvika när det är samma historia de förmedlar. Den andra paragrafen har jag inget att invända mot!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Läste också ut Män som hatar kvinnor för några dagar sen, likt Stell så är det den första boken jag läser på länge. Men nu ska jag börja läsa mycket! Blev överdrivet positivt överraskad, har redan påbörjat Flickan som lekte med elden! :wub:

Edit: StavarN^ tittade fram :P

Redigerad av Chilli_13
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår läste jag ut Cormac McCarthy's The Road. Cormac McCarthy är mannen bakom No Country For Old Men som de flesta av er säkerligen känner till. Personligen gillade jag inte No Country For Old Men så överdrivet mycket och det var därför med rätt tvivelaktig inställning jag började läsa The Road. Men jag ändrade mig kvickt efter att ha läst bara tio, - femton sidor. Boken handlar om livet efter katastrofen. En man och hans son vandrar målmedvetet mot kusten genom ett ödelagt landskap fyllt av aska i hopp om ett varmare klimat och att få kontakt andra överlevare.

Boken är bitvis brutal och den mörka stämningen bidrar med en hel del uppspärrade ögon. Folk får sina huvud avskjutna och kannibalism förekommer bland vissa grupper överlevande. Man börjar verkligen känna för den konsekvente fadern och hans son då man får följa dem genom alla med- och motgångar.

Jag sökte efter en bra skildring av livet i en post-akopolyptisk framtid och denna bok var exakt det jag sökte, jag tipsar starkt om den!

Omg, den har jag läst!

Och jag skulle säga att devisen "boken är bättre än filmen" stämmer, till jättemånga procent. Eller alltså, jag har aldrig sett en film som har varit bättre än boken.

Ja faktiskt ja, det brukar vara så ja. Japp.

Mordet på blå tåget av Agatha Christie

Jag är helt betagen av Agatha. GENIOUS!!

Indeed. Tio små negerpojkar är min favoritbok. :yes:

något av Terry Pratchett.

Kom ihåg att läsa Discworld på engelska om möjligt; mycket av Pratchetts skriverier blir lost in translation annars.

---

När jag städade i förra veckan hittade jag en bok som jag fick i julklapp julen 2007 (tror jag*), nämligen kioskvältaren "Låt den rätte komma in". Är den läsvärd? Jag är måttligt intresserad av vampyrer men kombinationen svensk förort, barn och 1980-tal låter ohyggligt ointressant varför jag inte har läst den.

*)edit: Eller var det 2006? Darn, tiden går för fort.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser denna atm. höh.

Innan dess läste jag en trevlig bok som heter The Mind Game, skriven av Hector Macdonald. Handlar om en student @ oxford vars handledare eller nåt är delaktig i ett projekt för att ta fram en liten apparat som ska kunna mäta och känna igen olika typer av känslor. Denna student blir en liten försökskanin för projektet och beger sig med en nyfunnen flickvän på en sponsrad resa till Kenyas kust där han, tror han, ska slappa i 3 veckor och mäta olika typer av välbehagskänslor. Saker och ting ter sig såklart inte så som han tror och boken bjuder på en hel del twists innan den är slut (och jag menar verkligen en hel del). Gillade den iaf.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 4 weeks later...