Jump to content

Böcker

Frenzy
 Share

Recommended Posts

Så här ser jag det:

Teist: Jag tror på en gudom. (Läs: Jag "vet" att det finns en gudom). = stark teism (du glömmer "svag")

Ateist: Jag tror inte på en gudom. (Läs Jag "vet" att det inte finns en gudom). = stark ateism. (du glömmer "svag")

Agnostiker: Jag kan inte "veta" om det finns/inte finns en gudom. - Jag anser att du inte kan jämföra Agnosticism med (a)teism efttersom det inte har samma eller en relaterande betydelse.

Det som vi är oense om är väl det här. Du glömmer stark och svag (a)teist.

Iaf, nu vet jag hur du tänker, accepterar det, men håller inte med. :doh:

aaaaahhh mat - brb. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fuck ye *highfive*

På engelska? Hur många sidor är den på? Blev besviken när jag fick reda på att den (iaf den svenska) bara var på 100 nånting sidor..

Engelska ja. Har köpt en väldigt liten pocketversion som innehåller både den och Call of the Wild. WF är på 195 sidor medan CoTW är på 80, så jag har en del fin läsning framför mig :doh:

Edit: När jag köpte boken hittade jag Skriet från vildmarken, men den ser ju rentav ut som en barnbok i mina ögon. Bestämde mig för att köpa den på engelska främst av den orsaken, faktiskt. Den svenska kändes stor och klumpig och kostade 200+ kr. Fick den engelska med White Fang included för 40 kr. Win!

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fuck yeah. Fick den igår :doh:

Funderar på att köra fler "roliga" böcker, har siktet inställt på denna

"Based on his article of the same name, "My Tank Is Fight!" is a witty examination of 20 real inventions from World War II that never saw the light of day"

Vilka fler böcker finns det som är värda att skaffa?

Denna har jag haft ögonen på ett tag - verkar vara skriven i samma anda som ZSG.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser ut de sista sidorna ikväll. Måste säga att jag är verkligen nöjd över mitt köp av Hanteringen av Odöda. Dock, den som är ute efter en slags "full launch zombie attack"-bok så är den är boken ingenting för dig. Boken lägger mer vikt på relationerna mellan de olika karaktärerna i boken. Omöjlig kärlek, starka familjeband och trovärdiga nyhetsinslag är det du kommer få uppleva medans du läser boken.

Jag förväntade mig att zombiesarna skulle vara lite mer..ptja..mer zombie till beteendet. Den erfarenheten av zombies jag har är levande döda som går omkring på gatorna och äter folk. I den här boken är de mest vilsna själar som spärras in och avskiljs från allmänheten.

Hur som haver, jag rekommenderar den här boken till den som gillade Låt den rätte komma in. Den är inte riktigt i samma stil, men det är ju bara bra, tycker jag.

EDIT: Den är rätt sorglig i slutet :whistling:

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Igår läste jag ut Cormac McCarthy's The Road. Cormac McCarthy är mannen bakom No Country For Old Men som de flesta av er säkerligen känner till. Personligen gillade jag inte No Country For Old Men så överdrivet mycket och det var därför med rätt tvivelaktig inställning jag började läsa The Road. Men jag ändrade mig kvickt efter att ha läst bara tio, - femton sidor. Boken handlar om livet efter katastrofen. En man och hans son vandrar målmedvetet mot kusten genom ett ödelagt landskap fyllt av aska i hopp om ett varmare klimat och att få kontakt andra överlevare.

Boken är bitvis brutal och den mörka stämningen bidrar med en hel del uppspärrade ögon. Folk får sina huvud avskjutna och kannibalism förekommer bland vissa grupper överlevande. Man börjar verkligen känna för den konsekvente fadern och hans son då man får följa dem genom alla med- och motgångar.

Jag sökte efter en bra skildring av livet i en post-akopolyptisk framtid och denna bok var exakt det jag sökte, jag tipsar starkt om den!

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår läste jag ut Cormac McCarthy's The Road. Cormac McCarthy är mannen bakom No Country For Old Men som de flesta av er säkerligen känner till. Personligen gillade jag inte No Country For Old Men så överdrivet mycket och det var därför med rätt tvivelaktig inställning jag började läsa The Road. Men jag ändrade mig kvickt efter att ha läst bara tio, - femton sidor. Boken handlar om livet efter katastrofen. En man och hans son vandrar målmedvetet mot kusten genom ett ödelagt landskap fyllt av aska i hopp om ett varmare klimat och att få kontakt andra överlevare.

Boken är bitvis brutal och den mörka stämningen bidrar med en hel del uppspärrade ögon. Folk får sina huvud avskjutna och kannibalism förekommer bland vissa grupper överlevande. Man börjar verkligen känna för den konsekvente fadern och hans son då man får följa dem genom alla med- och motgångar.

Jag sökte efter en bra skildring av livet i en post-akopolyptisk framtid och denna bok var exakt det jag sökte, jag tipsar starkt om den!

Jag hoppas bara att filmversionen inte slaktar den.

OnT: Högläser Agatha Christies odödliga "Mordet på Orientexpressen". Om det finns någon som inte testat att högläsa för varandra rekommenderar jag det varmt. Att högläsa vartannat kapitel för varandra ger en helt ny dimension till historien!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...
Har någon läst Atonement (svenska: Försoning) av Ian McEwan? Funderar på att läsa den i Engelska B, men det känns som att den kan vara lika tråkig som den kan vara fantastisk. Omdömen?

Hm, nej. Men filmen var sjukt bra. Och jag skulle säga att devisen "boken är bättre än filmen" stämmer, till jättemånga procent. Eller alltså, jag har aldrig sett en film som har varit bättre än boken. Så jag tycker du ska läsa den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste ut boken Milda Makter av Arto Paasilinna.

Jag gillade den. Den var underhållande och finurlig.

Kunde bli lite seg ibland, men för det mesta så hade man ett leende på läpparna!

"Gud är trött på människorna och hur världen utvecklat sig. Det var inte så här han tänkt sig att det skulle bli. Ett sabbatsår, en välbehövlig semester, skulle vara på sin plats. Men vem ska träda in i hans ställe? Sankte Per och ängeln Gabriel vill inte axla ansvaret. Det bästa vore om en helt vanlig människa, en from sådan, kunde bli Guds vikarie.

Tornkransförare Birger Ryynänen trivs rätt bra med livet. Han gillar sitt självständiga arbete högt uppe i luften och fördriver tiden med att läsa böcker. På senare år har han även försökt samtala med Gud. Så en dag blir hans böner hörda. Någon knackar på hans kranhytt och det visar sig vara ingen mindre än ärkeängeln Gabriel. Han kommer med budskapet att Ryynänen utsetts till att bli nästa Gud. Birger Ryynänens himlavandring tar sin början." - CDON.com

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor