Jump to content

Böcker

Frenzy
 Share

Recommended Posts

Har börjat läsa Junot Díaz's "The Brief Wondrous Life of Oscar Wao" på engelska. Läste om den i tidningen för några veckor sedan då den nyligen översatts till svenska, och tyckte den verkade intressant! Handlar om överviktige dominikanen Oscar, som vad jag förstått ska skriva en sci-fi-bok. Läst två kapitel, och jag älskar hans skrivsätt, det känns fräscht, kaxigt och oortodoxt. Sen är den väldigt rolig också, lite som en latinoversion av Erlend Loe, men med mer attityd.

junot_wao_cover_1099621_0.jpg

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon bra bok som behandlar diskussioner kring genmodifikation?

Kanske inte riktigt vad du söker, men i Aldous Huxleys framtidsdystopi Du Sköna Nya Värld odlas nästan alla människor på jorden fram i provrör efter ett visst antal färdigprogrammerade mallar. Fantastiskt bra bok, oavsett!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte riktigt vad du söker, men i Aldous Huxleys framtidsdystopi Du Sköna Nya Värld odlas nästan alla människor på jorden fram i provrör efter ett visst antal färdigprogrammerade mallar. Fantastiskt bra bok, oavsett!

Ett ypperligt förslag, käre Axel! Jazz, do it fafgot!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...

Hade tråkigt i sommarstugan och tog bilen till den lokala lanthandeln, med syftet att köpa Dan Browns Änglar och Demoner. Jag kände att jag var tvungen att läsa den, dels eftersom jag gillade da Vinci-koden och dels eftersom jag har gjort en recension om den trots att jag bara sett filmen. Dessvärre visade det sig att Axéns lanthandels pocketutbud vad minst sagt smalt, och hade konstigt nog inga Brown-böcker. Så jag lade fingrarna på Jens Lapidus "Snabba cash" eftersom jag har hört att den ska vara så jädrans bra.

Nu har jag kommit 199 sidor in på.. väldigt kort tid faktiskt. Den är bra! Jag stör mig lite på hur den är skriven; det känns som att även delarna som inte behöver vara skrivna med "juggetugg" är det. Men det är ingen big deal.

Nåväl, till saken. Jag söker fler böcker som skildrar överklassen/stekarna/bratsen i Stockholm. Det känns som att det borde finnas en del, känner ni till några? -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...
Var och plockade upp "Världens största politiska skandaler" nyss, mycket intressant, står om IB-affären Watergate, Ebbe Carlsson osv. Finns fler böcker i serien, om mordgåtor, konspirationer, fiaskon och bedrägerier bland annat. Rekommenderas som fan.

Jag köpte Världens största mordgåtor flygplatsens pocketshop innan flyget och jag tyckte att det mesta var rätt vagt och tråkigt. Fast det var bara den boken ju.

Läste ut Pojken som inte fanns under en eftermiddag häromdagen, inte lika hemsk som Pojken som kallades det men bra nära! Nu måste jag se till att hitta sista boken.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte Världens största mordgåtor flygplatsens pocketshop innan flyget och jag tyckte att det mesta var rätt vagt och tråkigt. Fast det var bara den boken ju.

Den är inte min favorit heller, konspirationsboken och bedrägeriboken är mina favoriter. Dom skriver rätt tråkigt ja, då dom inte vill vara partiska, det märks tydligast i mordgåtor då dom inte direkt vill peka ut att nån mördat nån annan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sommarläsning!

Just nu läser jag Coelho's Alkemisten, en bok om en ung fåraherdes sökande efter en skatt. Skönt skriven, lättläst, tar upp en del mer eller mindre existentiella frågor, och får en att tänka till, även om man inte alltid delar det synsätt han målar upp om hur världen hänger ihop. Är tre fjärdedelar igenom, jag gillar den, ska bli intressant att se hur den slutar!

Innan dess läste jag Stig Claessons Män i min ålder, om den åldrade Stockholmsbon tillika författaren Leo Löv som, efter att ha skrivit en novell om en förvirrad älg vilken blev publicerad i en tidning i Ungern, börjar en vänskap med den unga ungerskan Maria, när alla hans jämngamla vänner kolar. Den var okej - intressant skrivsätt, rappt och kul. Men jag förstod inte riktigt poängen med boken, den slutade lite abrupt, och det blev något av ett antiklimax.

Har också högläst Erlend Loes Doppler under några veckor, och den är verkligen så sjukt bra. Läs den, ni som inte läser böcker, och tänker "Äsch, det finns inga bra böcker för mig". Ni kommer skratta, le, och vilja ha mer.

Blev också klar med Arthur C. Clarkes och Stephen Baxters Firstborn, tredje delen i en science-fictionserie om jorden, efter att en utomjordisk kraft gjort den till ett stort lapptäcke av en massa tidsåldrar (första delen: Time's Eye), och att en jord några hundra år i framtiden hotats av en gigantisk solstorm (Andra delen: Sunstorm). Nu är jorden återigen hotad, och det är The Firstborn som skickar iväg en Q-bomb mot jorden. Dun dun duun! A-hem, den var underhållande iallafall, även om den inte nådde upp till Time's Eyes klass.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag så gott som färdig med One Flew Over the Cuckoo's Nest, och förra veckan läste jag ut Till Världskapitalismens Försvar av Johan Norberg. Vanligen brukar det ta rätt länge eftersom jag är så rastlös, men nu passar jag på eftersom jag får betalt för det och jag annars skulle få stirra in i intet tills jag slutat jobba. De saker jag gör på jobbet [hälla upp kaffe och diska kaffekoppar; på ett äldreboende] går så snabbt att jag hinner läsa i alla fall 60 sidor per dag. Gillar't!

Redigerad av Cinekadens
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till Världskapitalismens Försvar av Johan Norberg.

En av mina favoriter!! :(

----

The Road av Cormack McCarthy. ("Vägen" på svenska)

The Road handlar om en far och hans son som vandrar genom ett postapokalyptiskt landskap någonstans i Amerika. En enorm katastrof har inträffat (möjligtvis kärnvapenkrig, miljökatastrof eller asteroid) och merparten av mänskligheten och övriga djurarter har utrotats. De få kvarvarande människorna är till stor del organiserade i kannibalgrupper och jagar och äter andra människor för att överleva. Spädbarn grillas på spett och svagare människor förvaras nakna i källarutrymmen för att förtäras lem för lem och bit för bit. Landskapet och städerna är ödelagda och täckta av aska och grå snö faller ur en molntäckt himmel.

Boken, som inte är särskilt lång, använder ett ganska simpelt språk och är relativt lättläst. Bokens tungsinta och dystra innehåll gör dock att den är ganska psykiskt påfrestande. Det "händer" dock inte särskilt mycket i boken utan det mesta går ut på att skildra relationen mellan fadern och hans son i en värld fylld av total hopplöshet.

Ganska bra bok. Rekommenderar den särskilt till alla som lider av depression.

I höst kommer en filmatisering med Viggo Mortensen i huvudrollen.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor