Jump to content

Böcker

Frenzy
 Share

Recommended Posts

Den är ju bra!

Alltså.. för det första är boken sjukt inaktuell då den mest behandlar Bush-eran som nu är förbi och det mesta han säger kände jag redan till.. och det jag inte kände till (som alla specifika tal som poppar upp överallt) hänvisar inte till någon som helst källa. Att skriva att "The New York Post skrev att det var såhär" är inte källhandvisning. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Läste nyligen ut Lång väg hem av Ishmael Beah, och fan, vad den grep tag om mig. Författaren är före detta barnsoldat, född i ett Sierra Leone präglat av krig, där armén slåss mot rebellstyrkan RUF (i vilken ledarna för den förresten nyligen fick what's coming to them i FN-tribunalen). Ishmael, som förlorat hela sin familj, tvångsrekryteras av armén, där han blir en soldat under deras kommando, blott typ tretton år. Han matas med knark och utvecklar ett starkt beroende, att döda blir hans vardag, och armén blir hans nya familj.

Fantastiskt väl berättad, oerhört gripande, och även om det är jobbigt att läsa om det, är det samtidigt svårt att låta bli.

lwg_book_ltbkgrd_1091974_0.jpg

http://www.alongwaygone.com/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en hög nya böcker mina föräldrar har inhadlat åt mig men jag har ingen aning om var jag ska börja. Någon som läst någon av följande och kan dela med sig av ett omdöme?

John Irving - Ciderhusreglerna

Klas Östergren - Fantomerna

Nick Hornb - About a boy

Marina Lewycka - Two Caravanas

Haruki Murakami - Fågeln som vrider upp världen

John Burdett - Bangkok 8

Torbjörn Flygt - Underdog

Peter Wyden - Stella

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väldigt länge sedan jag läste Om en pojke men jag minns att jag tyckte jättemycket om den. Väldigt Nick Hornby-ig och bjöd på några riktiga gapskratt.

Alright, jag har ju sett filmen och skrev en uppsats om boken åt en klasskamrat men den verkar urbota tråkig så jag stryker den från listan.

Hittade en essä-samling av Stig Dagerman längst ner i högen, får bli den tills vidare!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag läst igenom "Lucky Jim" av Kingsley Amis, eftersom man tydligen ska ha gjort det innan man gör Cambridge Certificate for Advanced English-testet som jag ska göra på lördag.

Läs den inte om ni inte måste. Har aldrig förr varit med om maken till segt orbajs. Kanske skulle vara lite skönare att läsa om den var på svenska, jag hade nog uppskattat den mer om jag hade kunnat hänga med bättre i de inte sällan förekommande 10-11 rader långa meningarna. Den var inte bara seg språkmässigt, utan hela paketet var ett enda stort sömnpiller. Det hände INGENTING som fick mig att bli intresserad. Faktum är att jag i princip skummade igenom hela boken, kanske läste lite mer noggrant på vissa ställen.

Det är inte med minsta överdrift jag säger att man lika gärna kan läsa igenom wikipedia-referatet av boken, för där står allt som händer, och du slipper läsa igenom 250 sidor irrelevant tjafs.

Ge mig sex-sju timmar av mitt liv tillbaka. mad0260_1046272_5.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vilken sucker jag är för... Ptja, "roliga" böcker. Tror jag ska beställa den här.

Läste den för några dar sen, trots att jag inte är bekant med tv-serien, och måste säga att det var en ganska rolig bok. Jag står beredd att skriva under många artiklar. :)

---

Jag läser inte mycket skönlitteratur, gissningsvis består bara ca 10% av min totala bokkonsumtion av genren i fråga, men häromveckan var ett litet undantag när jag läste ut deckaren "Skumtimmen" av Johan Theorin.

En dimmig sensommardag i början av sjuttiotalet på norra Öland försvinner en liten pojke utan några som helst spår. I dagar letar familjen, polisen och frivilliga efter honom. Tjugo år senare får pojkens mor Julia ett oväntat telefonsamtal från sin far, den åldrige sjökaptenen Gerlof Davidsson. Han ber henne komma till Öland för att hjälpa honom med efterforskningar kring dottersonens försvinnande.

Julia återvänder till sin barndomsö och tillsammans börjar de söka i det förflutna. Först nu får hon höra talas om en mytomspunnen ölänning, Nils Kant, som en gång satte skräck i en hel bygd. Han är död och begraven sedan länge, långt innan Julias pojke försvann. Ändå sägs han ibland vandra på det öländska alvaret i skymningen. I skumtimmen.

Jag tycker att det var en ganska bra bok, om än inte riktigt så spännande som jag hade hoppats på. Det bästa med boken var miljöbeskrivningarna och de mysiga karaktärerna. Ni som har lite lokalkännedom om Öland med omnejd får säkerligen ett ännu större utbyte av boken. Rekommenderas.

--

Nu håller jag bl.a. på med 'God Wants You Dead' av herrar Hastings & Rosenberg

Warning! This book contains dangerous ideas! Please use all proper caution and safety equipment while reading. We cannot be held responsible for damage to your mind, or the contents thereof.

God espouses the highest ideals to which we can aspire. The gospels teach peace, love, and understanding. Yet, differences in how a spiritual being who embodies these divine qualities is worshiped are regularly used as excuses for war, hatred, and prejudice. Governments promise us peace and prosperity, yet send us off to die in foreign wars funded by taking a large portion of the wealth we create. Politicians talk about the virtues of liberty while passing new laws to control our actions. Corporations ask for our loyalty but pay us as little as possible for our hard work. Suicide bombers blow themselves up in holy wars. Brainwashed cultists live in poverty, while working hard to make their gurus rich. The deeply religious resist medical treatment on the grounds that it is interferes with God’s will. People everywhere are sacrificing their lives, liberty, and property to Higher Powers.

Do you want to know why? Read this book! But be aware that you might not like the answers. And don't say that we didn't try to warn you...

Återkommer eventuellt med kommentar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nyss läst klart Bram Stoker's Dracula på engelska och nu läser jag Liftarens Guide till Galaxen, alla böckerna i en och samma pocket :) Önskar dock att den varit på engelska, men man kan inte få allt :lol:

Kan passa på att säga att Anton LaVey och hans syn på satanism är oroväckande. Hela han var det, men läskig och dum som han var så var han iallafall en stark visionär :D

Ska även försöka få tag på Mein Kampf (antar att författaren inte behöver nämnas?). Min syster har läst den och sagt att den var riktigt intressant, vilket jag kan tänka mig :doh:

Och nej, jag är inte nazist eller liknande. Jag är lååååååååångt ifrån! :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh! Blev precis klar med Erlend Loes "Gör Vad Du Vill", och har svårt att sluta le, den var så bra. Han är en sjukt bra författare; läs något av hans verk om ni inte redan gjort det! Naiv. Super, t ex. Förlåt, villospår, nästan. GVDV, alltså. Superhärlig bok, är skriven som en dagbok, och handlar om den artonåriga norskan Julie som efter att hennes föräldrar och bror dött i en flygkrasch i Afrika deppar ner sig, och bestämmer sig för att sluta sitt liv. Jag vet, premisserna är sjukt deppiga, men jag skrattade högt flera gånger när jag läste boken, och då satt jag på bussar och pendeltåg. Läs den, femtio kronor för en pocket är ingenting!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh! Blev precis klar med Erlend Loes "Gör Vad Du Vill", och har svårt att sluta le, den var så bra.

Han är verkligen sjukt rolig. Doppler är också att rekommendera.

Imorse läste jag ut Standard Operating Procedure som är precis den sortens bok som jag är en sucker för - skildring av verkliga händelser uppbyggt på massvis av intervjuer med de inblandade som sedan berättas som någon slags reportageberättelse. Den handlade om Abu Ghraib-fängelset i Irak, övergreppen amerikanerna begick där, anledningar och ansvar. Den var väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig sugen att läsa något av Stig Claesson, Slas. Men när jag ser hans bibliografi vet jag inte riktigt var jag ska börja. Kronologiskt? Har han någon 'genombrottsroman' man borde börja med? Annan bra inkörsport?

Nu har jag inte läst Slas själv, men mor min har läst flera av hans böcker och 'Vem älskar Yngve Frej?' ses väl som hans "magnum opus". 'Om vänskap funnes' ska också vara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att läsa Spelet av Neil Strauss, riktigt bra bok! Vet någon när uppföljaren, Utmaningen, kommer som pocket?

Har förresten beställt The Bro Code, How To Do Just About Everything och Zombie Survival Guide. Hoppas på mycket nöje. :D

Redigerad av Adriian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor