kicken Skrivet 9 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2009 Jag såg delar av filmen (Sluttexten rullar nu(Jag var tvungen att hämta mamma och pappa, därför jag inte såg hela.)) Riktigt bra film, borde köpa boken. Boken är mycket bättre, precis som alltid. ** Jag själv läser för tillfället en mycket mycket intressant bok med titeln Lagom Mycket Kriminalitet som är skriven av Nils Christie som är professor i kriminologi vid universitetet i Oslo. Jag gillar verkligen hans sätt att skriva och boken innehåller enormt intressant fakta, jämförelser och diskussion. Rekommenderar den starkt för er som gillar den genren. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Jisses, hade helt glömt att det var baserad på en sann berättelse. Sicken tabbe. -- Både Doktor Glas och 1984 är grymma böcker men om du gillar framtidsdystopier rekommenderar jag Aldous Huxleys "Brave new world!" (Du sköna nya värld!). Ska helt klart lägga namnet på minnet och (så småningom iaf) kolla upp den! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Aldous Huxleys "Brave new world!" (Du sköna nya värld!). Åh, helt klart en favoritbok! Läste den i nian för första gången, då jag i stort sett tvingade mig igenom den. Tyckte att den var tråkig och svår. Men när vi skulle skriva ett stort arbete om en bok i tvåan i gymnasiet valde jag den, och... jag vet inte, men den hade blivit så mycket, mycket bättre, och det är bara en så bra och aktuell läsupplevelse rakt igenom. --- Just nu läser jag "En kortfattad historik över nästan allting" av Bill Bryson, och den är... ungefär exakt vad den utger sig för att vara. Han går bokstavligen talat igenom allt mellan himmel och jord (och beyond!) i nutida och urtida perspektiv, och den är oerhört intressant och välskriven, och med lagom mängd humor. Man skulle kunna tro att en faktabok om ALLT är en sövande pjäs, men tvärtom, och man behöver egentligen inga tidigare kunskaper om geologi, biologi eller fysik krävs (men nyfikenhet inom ämnena kommer att väckas). Rekommenderas för alla som någon gång frågat sig varför himlen är blå, varför hav är salta (men inte stora insjöar), eller hur livet började. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Tänkte tipsa om boken Brilliant Orange: The Neurotic Genius of Dutch Football av David Winner. Väldigt intressant bok om Totalfotboll. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eliizar Skrivet 11 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 januari, 2009 Läser "En av Grabbarna" för andra gången, jag säger det funkar... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 11 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 januari, 2009 Läser "En av Grabbarna" för andra gången, jag säger det funkar... What's up med din huligangrej? Är du med i någon firma, skulle du vilja vara eller är du bara intresserad? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eliizar Skrivet 11 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 januari, 2009 Nej jag är ingen huligan, vill inte vara heller, tycker dock att själva kulturen är intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 11 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 januari, 2009 Nej jag är ingen huligan, vill inte vara heller, tycker dock att själva kulturen är intressant. Okej. Jag med. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Oj vilken sucker jag är för... Ptja, "roliga" böcker. Tror jag ska beställa den här. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Okej. Jag med. På vilket sätt är det "intressant"? Bara en massa idioter som är osäkra på sin intelligens och därför utvecklar dysfunktionellt, våldsamt gängbeteende för att överskugga sina shortcomings. Att vara fotbollshuligan måste vara det mest korkade man kan vara. -- Är helt uppslukad av Stig Dagerman nuförtiden. <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 På vilket sätt är det "intressant"? Bara en massa idioter som är osäkra på sin intelligens och därför utvecklar dysfunktionellt, våldsamt gängbeteende för att överskugga sina shortcomings. Att vara fotbollshuligan måste vara det mest korkade man kan vara. De allra flesta jag känner passar verkligen perfekt in på det du beskrev där, bland annat en kille i min klass, och jag kan inte hjälpa att tycka att det är intressant. Är det så farligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 (redigerad) De allra flesta jag känner passar verkligen perfekt in på det du beskrev där, bland annat en kille i min klass, och jag kan inte hjälpa att tycka att det är intressant. Är det så farligt? Absolut inte "farligt" att du tycker det är intressant men det är som att tycka att en sten är intressant. "Huliganismen" i sig är dock farlig. Jag har en god vän som förut var ganska grovt kriminell och "körde" för en firma i Stockholm. Han berättade att det värsta var att han med sitt gäng hade isolerat sig så från allt annat att han hade nästan noll kontakt med verkliga sociala förhållanden att det därför var nästan omöjligt att ta sig ur det när han kände att det var dags. Man kan se samma beteende hos typiska våldsamma invandrargäng. Det är samma sak att de bildar gruppbeteende med folk från samma land/religion för att de känner sig osäkra i Sverige. Redigerad 3 februari, 2009 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Absolut inte "farligt" att du tycker det är intressant men det är som att tycka att en sten är intressant. "Huliganismen" i sig är dock farlig. Jag har en god vän som förut var ganska grovt kriminell och "körde" för en firma i Stockholm. Han berättade att det värsta var att han med sitt gäng hade isolerat sig så från allt annat att han hade nästan noll kontakt med verkliga sociala förhållanden att det därför var nästan omöjligt att ta sig ur det när han kände att det var dags. Man kan se samma beteende hos typiska våldsamma invandrargäng. Det är samma sak att de bildar gruppbeteende med folk från samma land/religion för att de känner sig osäkra i Sverige. Nä, lite taskigt formulerat med "farligt" men jag menade att jag tycker det är ett intressant fenomen, inte att jag på något sätt skulle vilja vara en del av det eller accepterar det, det är ju totalt hjärndött. Parallellen till våldsamma invandrargäng är också kul, just eftersom det av mina erfarenheter att döma är väldigt främlingsfientligt och fördomsfullt i huligankretsar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Har nyligen läst ut Låt den rätte komma in. Jag är inte direkt en bokmal, men efter ha blivit övertalad så gav jag den en chans. Den var över mina förväntningar, nu måste jag bara se filmen också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Oj vilken sucker jag är för... Ptja, "roliga" böcker. Tror jag ska beställa den här. Haha, den är hilarious! En kompis hade den som PDF-fil, tycker du ska köpa den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 18 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2009 (redigerad) Har beställt två böcker nu. Den nya världsfotbollen av Erik Niva Piraterna av Anders Rydell, Sam Sundberg Den första har jag varit sjukt sugen på rätt länge och den andra var mer utav ett impulsköp, skymtade den under Nyheter när jag kollade upp Nivas bok och blev riktigt sugen. Edit: För tillfället läser jag Luftslottet som sprängdes, den avslutande delen i Stieg Larsson Milleniumtrilogi. Gillar verkligen såna här kioskvältare, perfekt att läsa när man sitter på tunnelbanan påväg/till skolan Redigerad 18 februari, 2009 av Hew Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 18 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2009 Jag började läsa Dumma Vita Män på muggen men jag har aldrig gillat Michael Moore så jag la undan den och började läsa Illiaden istället. <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 18 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2009 Jag började läsa Dumma Vita Män på muggen men jag har aldrig gillat Michael Moore så jag la undan den och började läsa Illiaden istället. <3 Den är ju bra! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 18 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2009 Oj vilken sucker jag är för... Ptja, "roliga" böcker. Tror jag ska beställa den här. Hahaha, laddade nyss hem ljudboksutgåvan. Den verkar helskön! Kanske skulle beställa den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 18 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2009 Hahaha, laddade nyss hem ljudboksutgåvan. Den verkar helskön! Kanske skulle beställa den. Ljudboksutgåvan? Det är Barney som läser, hoppas jag? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts