Jump to content

Gammalt Arkad- spel

Siana
 Share

Recommended Posts

Jo, på DreamHack blev jag väldigt förtjust i ett spel till arkadmaskinen Astro City från Sega, som fanns där. Jag skulle gärna vilja hitta en emulator med det spelet, men problemet är att jag inte vet vad det heter.

Det stod "Blast City" vid knapparna men jag tvivlar på att spelet hette det eftersom det stod på flera maskiner med olika spel. Spelet gick i alla fall ut på att man hade ett skepp sett uppifrån, och pepprade sönder skurkarna man mötte, plockade powerups och så vidare.

Hjälp, pl0x.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller själv på med gammla spel, men desvärre ringer det ingen klocka.

Svårt med den lilla infon.

Jag hade helt sonika ringt upp DH och frågat vem som ordnade med arkadspelen och sedan höra med dem vilka spel det var.

Krångligt men sådant brukar löna sig.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är snarare Elmia, jag tror att arkadmaskinerna står där hela tiden.

Men, man styr ett skepp, och man ser det uppifrån, och fienderna kommer från toppen... Ungefär såhär.

Det är ett riktigt mösa-mösa- spel, man hammrar på knappen och skjuter hela tiden, man får en massa powerups och skjuter över typ hela skärmen. Så får man mängder med skott tillbaka emot sig som man på ett onaturligt sätt kan väja emellan med en millimeters avstånd.

Om du inte vet vilket spel det är, känner du till något liknande spel? :shifty:

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är snarare Elmia, jag tror att arkadmaskinerna står där hela tiden.

Men, man styr ett skepp, och man ser det uppifrån, och fienderna kommer från toppen... Ungefär såhär.

Som 100 st andra gamla arkadspel? :shifty:

EDIT: Hittade en sak på google, verkar som spelet bara finns i sånna maskiner: http://www.coinopexpress.com/products/mach...t_City_569.html

Redigerad av JSHC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelet heter så enkelt som "SEGA Blast City" och är exlusivt till arkaden Astro City.

GLHF att hitta en rom av det spelet till en SEGA emulator.

T: Testa att dra hem ett liknande spel, nu har jag inte namnet på det men det är till PC. Man är ett skepp, och det är precis som du beskriver det, men skillnaden är att man också skjuter bort kläderna på en tjej som är i bakgrunden. Roligt tidsfördriv. :shifty:

*edit*

Sentimental Shooting hette det visst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För folk som gillar gamla spel kan jag rekommendera www.abandonia.com, de har en salig blandning av gamla klassiker. Allt är lagligt, och om det finns upphovsrättsskyddade titlar så kan man heller inte tanka dem därifrån.

Mina favoriter som jag spelade på vår gamla 386:a omkring 94-98:

Red Baron - fantastisk flygsimulator, grafiken är inte alls att klaga på! :lol:

Lotus 3 - The Ultimate Challenge - Ett racingspel för en/två spelare. Musiken är jättebra, men det finns bara fem låtar och kanske lite tjatiga efter ett tag. Testa lite olika ljudinställningar för att hitta den där adlib-speakern :lol:

Blues Brothers - Riktigt kul spel, man kan köra två spelare här också. :lol:

Cannon Fodder - ojojoj, har ni inte testat detta så borde ni verkligen göra det! Fantastiskt krigsspel, små soldater ska klara sig igenom fienders baser.

Vissa spel kanske kräver en x86-emulator pga dålig kompabilitet med Windows XP eller liknande. Jag har provat DosBox, jag kan inte säga att den är perfekt men den spelar ju spelen, sen skiter jag i emulatorn.

Sorry för ev. offtopic, men vi var ju ändå inne på ämnet :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nämn gärna namnen på dessa 100 arkadspel, jag nöjer mig med vilket som, bara det är roligt.

Sonic Wings 3. Det finns som sagt huuuuuuuuuuuuuur många sådana spel som helst, till och med ett i 3D till PC (som jag förvisso glömt namnet på... tyvärr).

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor