Jump to content

Humortråden!

StellHell
 Share

Recommended Posts

Mina lärare tycker att jag är helt blåst som nästan litar fullt ut på Wiki.

Om du nästan litar fullt ut på Wikipedia kan jag förstå hur dina lärare tänker. Wikipedia ska snarare användas som ett uppslagsverk, och en inkörsport till ytterligare källor, än en definitiv kunskapsdatabas. Särskilt svenska wikipedia. Ha ett kritiskt förhållningssätt till allt du läser!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nästan litar fullt ut på Wikipedia kan jag förstå hur dina lärare tänker. Wikipedia ska snarare användas som ett uppslagsverk, och en inkörsport till ytterligare källor, än en definitiv kunskapsdatabas. Särskilt svenska wikipedia. Ha ett kritiskt förhållningssätt till allt du läser!

Svenska wiki kan jag hålla med om, men den engelska brukar vara väldigt korrekt. Med tanke på att det är en ständig peer review som pågår och att stället är modererat av admins etc tycker jag att man trycker ned wikipedia lite väl mycket i gyttjan, alternativt litar alldeles för mycket på gamla böcker från 80-talet (90-talet är faktiskt också ofta alldeles för gammal information) som ju "var korrekta då och alltså korrekta än idag".

Nya skolböcker är nog rätt bra däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska wiki kan jag hålla med om, men den engelska brukar vara väldigt korrekt. Med tanke på att det är en ständig peer review som pågår och att stället är modererat av admins etc tycker jag att man trycker ned wikipedia lite väl mycket i gyttjan, alternativt litar alldeles för mycket på gamla böcker från 80-talet (90-talet är faktiskt också ofta alldeles för gammal information) som ju "var korrekta då och alltså korrekta än idag".

Jag håller med, jag stödjer Wikipedia till fullo. Donerade tillochmed en slant häromveckan till projektet. Jag säger bara att man ska ha ett kritiskt förhållningssätt till allt man läser, och inte lita på något utan att ställa sig själv frågorna "Stämmer det här, är det här sant? Hur vet jag det?".

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, håller med, klart man inte ska lite fullt ut på Wikipedia men har man ingen skolbok vart ska man då leta? Vad säger att andra källor ska vara korrekta egentligen? Ibland finns det ju bara information på Wikipedia fast då får man ju oftast ta hjälp av någon engelsk sida istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

A fleeing Taliban, desperate for water, was plodding through the Afghan desert when he saw something far off in the distance. Hoping to find water, he hurried toward the oasis, only to find a little old Jewish man at a small stand, selling ties..

The Taliban asked, "Do you have water?"

The Jewish man replied, "I have no water. Would you like to buy a tie? They are only £5."

The Taliban shouted,

"Idiot! I do not need an over-priced tie. I need water! I should kill you, but I must find water first!

"OK," said the old Jewish man, "It does not matter that you do not want to buy a tie and that you hate me. I will show you that I am bigger than that.

If you continue over that hill to the east for about two miles, you will find a lovely restaurant. It has all the ice cold water you need. Shalom."

Cursing, the Taliban staggered away over the hill.

Several hours later he staggered back, almost dead & said

"Your f****ing brother won't let me in without a tie!"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart som tusan att jag snackar om den engelska och inte den svenska. Den svenska har oftast riktigt kasst med text dessutom.

Jag använder inte den FULLT ut heller, som jag sa. Jag använder den mer som på det sättet du beskriver, ett uppslagsverk.

Och Wikipedia är ju egentligen ett jäkla bra uppslagsverk, trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor