Jump to content

Humortråden!

StellHell
 Share

Recommended Posts

Han är ju bara en liten kärring.

Habanero är långt ifrån (nåja, tredje starkaste ÄTBARA) starkast i världen.

Jag skulle vilja se någon faktist försöka sig på att ens ta i mikrometerstorlek ett smakprov av ren capsaicin. Det har en styrka på 15-16miljoner, jämfört med en Habanero som ligger på 100-350tusen.

Men youtuba Jolikia. Den ligger på runt 1 miljon och är just nu världens starkaste.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han är ju bara en liten kärring.

Habanero är långt ifrån (nåja, tredje starkaste ÄTBARA) starkast i världen.

Jag skulle vilja se någon faktist försöka sig på att ens ta i mikrometerstorlek ett smakprov av ren capsaicin. Det har en styrka på 15-16miljoner, jämfört med en Habanero som ligger på 100-350tusen.

Men youtuba Jolikia. Den ligger på runt 1 miljon och är just nu världens starkaste.

1 miljon vad? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 miljon vad? :rolleyes:

Scoville. Mätningen som från början gick ut på att räkna ut hur många liter vatten som behövs per ml av en substans för att få bort hettan helt. Skalan är fortfarande densamma, men numera mäter man mängd capsaicin i en frukt istället.

Antar att inte alla frivilligt äter starka saker, men dom flesta har nog typ testat jalapeno eller tabasco vilka båda ligger runt 2500-8000.

Det ger en liten inblick i hur jävla starkt det är, 2500 för lite tabasco, medans en Bhut Jolokia ligger på över 1000000.

Så, för 1ml tabasco behöver du 2.5l vatten. För 1ml Bhut Jolokia behöver du över 1000l.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy helvete, lider med honom.

Förra midsommar hade brorsans polare med sig vodka blandat med habanero och det var något så fruktansvärt starkt. Dom hällde upp habanero-shottar, jag hade inte stake att prova, men jag tog en liten droppe på fingret och slickade på och det brännde i säkert en halvtimme. Kan ha vart jag som var en kärring, men helvete. Dom som tog habanero-shots den kvällen däckade nästan direkt efter att dom hade spytt upp allt 2 minuter senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Scoville. Mätningen som från början gick ut på att räkna ut hur många liter vatten som behövs per ml av en substans för att få bort hettan helt. Skalan är fortfarande densamma, men numera mäter man mängd capsaicin i en frukt istället.

Antar att inte alla frivilligt äter starka saker, men dom flesta har nog typ testat jalapeno eller tabasco vilka båda ligger runt 2500-8000.

Det ger en liten inblick i hur jävla starkt det är, 2500 för lite tabasco, medans en Bhut Jolokia ligger på över 1000000.

Så, för 1ml tabasco behöver du 2.5l vatten. För 1ml Bhut Jolokia behöver du över 1000l.

Det känns som att något så starkt som en jalapeno och den där som var starkast i världen inte borde ha någon skillnad. När någonting blir galet starkt så är det bara starkt, liksom. Hur kan det vara skillnad på något som är så starkt, och något som är (visserligen mycket, mycket starkare) så starkt? Det går inte ihop i mitt huvud. Har man nått en viss gräns så går det inte att känna mer, liksom, och käkar man en jalapeno så känns det som att man har nått den där gränsen där man faktiskt inte - oavsett hur mycket starkare någonting är - känner någon skillnad.. :hm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor