Jump to content

Regeringen Chockhöjer Arbetsgivaravgifterna.

Mikolan
 Share

Recommended Posts

Den nya regeringen som gick till val på att arbetsgivaravgifterna skulle sänkas chockhöjer nu istället avgifterna. Något som drabbar så gott som alla Sveriges företag.

Framför allt drabbas de 857.256 småföretag som har noll till nio anställda av ökade lönekostnader.

[...]

Regeringens förändringar innebär att schablonavdraget på fem procent för lönekostnader upp till 740.000 tas bort, vilket resulterar i att arbetsgivaravgifterna för cirka fyra av företagens anställda höjs, från 28 procent till 33 procent. Regeringens beslut att höja arbetsgivaravgiften får full effekt först 2008 och belastar då företagen med en extra kostnad på cirka 40.000 kronor.

De bolag som inte haft någon anställda men som anställer sin första person, har under första året fått en reducering av arbetsgivaravgiften med två tredjedelar och därmed endast betalat tio procent i avgifter. Nu tas även denna rabatt bort och dessa bolags arbetsgivaravgifter höjs från tio till 33 procent.

Var det inte företagen som skulle ha råd att nyanställa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du qouta en artikel så för fan se till och få med hela.

Detta hittade även jag:

Endast tjänstesektorn och företag som anställer långtidsarbetslösa och ungdomar får sänkta arbetsgivaravgifter, enligt regeringens beslut.

Detta var ju något av det som prioriterades högst bland vallöftena.

Sen att dom inte sänker övrig arbetsgivaravgift är sin sak.

Men hur många gånger gick inte "dom röda" till val med otroliga löften om både det ena och det andra som aldrig infriades?

Man måste ta allt med en nypa salt och sortera det som anses trovärdigt och det som anses mindre trovärdigt.

Kommer även att ändra topics beskrivning. Detta är inget "stolpskott av Reinfeldt & CO".. Detta är bara en vanlig sak i dagens demokrati.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta hittade även jag:

Men hur många gånger gick inte "dom röda" till val med otroliga löften om både det ena och det andra som aldrig infriades?

Man måste ta allt med en nypa salt och sortera det som anses trovärdigt och det som anses mindre trovärdigt.

Kommer även att ändra topics beskrivning. Detta är inget "stolpskott av Reinfeldt & CO".. Detta är bara en vanlig sak i dagens demokrati.

Flera gånger då jag var i debatt med moderata / liberala politiker under sommaren fick man höra hur det var så jättesvårt att nyantsälla idag på grund av all byråkrati och alla avgifter. Ett roligt exempel som gavs allt för ofta var just "En egan företagaren som ville anstälal men inte vågade" som inte hade råd att nyanställa, och det skulle minsann arbetarepartiet moderaterna se till att ordna upp. Förstår inte hur en höjning utav arbetsgivaravgiften för just dessa företagare som vill anställa passar in i bilden?

Jag rättfärdigar inte på något sätt sossarnas eller vp's politik som dem fört tidigare, har varit kritisk även till den vid många tillfällen. Men att vänsterpolitiker skulle ha kastat valspäck rättfärdigar väl inte högern att göra samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Flera gånger då jag var i debatt med moderata / liberala politiker under sommaren fick man höra hur det var så jättesvårt att nyantsälla idag på grund av all byråkrati och alla avgifter. Ett roligt exempel som gavs allt för ofta var just "En egan företagaren som ville anstälal men inte vågade" som inte hade råd att nyanställa, och det skulle minsann arbetarepartiet moderaterna se till att ordna upp. Förstår inte hur en höjning utav arbetsgivaravgiften för just dessa företagare som vill anställa passar in i bilden?

Jag rättfärdigar inte på något sätt sossarnas eller vp's politik som dem fört tidigare, har varit kritisk även till den vid många tillfällen. Men att vänsterpolitiker skulle ha kastat valspäck rättfärdigar väl inte högern att göra samma sak?

Den största vikten låg inte på att sänka arbetsgivaravgiften i sig, utan på att få in ungdomar och arbetslösa in bland företagen.

Det var detta som det mesta handlade om, då man nu sänker arbetgivaravgiften för detta är kanon!

Nej, det rättfärdigar inte det. Och det har jag inte sagt heller. Men kan ska inte skylla på dom bara för att dom "är en ny regering", sånt här har alltid förekommit och då ska man inte kasta massa skit på just dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den största vikten låg inte på att sänka arbetsgivaravgiften i sig, utan på att få in ungdomar och arbetslösa in bland företagen.

Det var detta som det mesta handlade om, då man nu sänker arbetgivaravgiften för detta är kanon!

Nej, det rättfärdigar inte det. Och det har jag inte sagt heller. Men kan ska inte skylla på dom bara för att dom "är en ny regering", sånt här har alltid förekommit och då ska man inte kasta massa skit på just dessa.

Det är ju lagom kanon för småföretagen.

Kasta skit på just dessa? Det brukar vara väldigt populärt med gigantiska gödsel- regn över Göran, förstår då rakt inte vad du talar om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att unga och arbetslösa bör få en hjälpande hand in på arbetsmarknaden håller jag med om, men att höja arbetsgivaravgiften till skyarna för resten när man sagt emot det i debatter är inte rätt, det skapar otrygghet bland företagen.

Och det är ju precis det du gör, typ "Visst det är väl ganska dåligt men se bara på vänstern, de gjorde ju precis samma sak."

Redigerad av Mikolan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju lagom kanon för småföretagen.

Kasta skit på just dessa? Det brukar vara väldigt populärt med gigantiska gödsel- regn över Göran, förstår då rakt inte vad du talar om.

Jo men om vi jämför dåvarande regering med nuvarande kan vi snabbt konstatera att det är inte många regeringar som har fått utstå så mycket negativ kritik på så kort tid som den nuvarande har fått ta emot.

Ungefär så menar jag, inget annat.

Det är inte lätt att komma till makten när en vänsterregering har haft makten så pass lång tid.

Glöm inte att det är Svenska Folket som har röstat fram denna regering.

Att unga och arbetslösa bör få en hjälpande hand in på arbetsmarknaden håller jag med om, men att höja arbetsgivaravgiften till skyarna för resten när man sagt emot det i debatter är inte rätt, det skapar otrygghet bland företagen.

Och det är ju precis det du gör, typ "Visst det är väl ganska dåligt men se bara på vänstern, de gjorde ju precis samma sak."

Och var fan sa jag att dom gjorde precis samma sak? Jävla hue.

Jag säger bara att denna regering är inte ensamma om att inte infria sina vallöften, långt ifrån.

En annan sak också, varför i hela fridens namn har jag bara läst detta på Di.se?

Tycker det är konstigt att jag te.x inte läst något om det på aftonbladet.se då dom mer än gärna smutskastar den nya regeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och var fan sa jag att dom gjorde precis samma sak? Jävla hue.

Jag säger bara att denna regering är inte ensamma om att inte infria sina vallöften, långt ifrån.

se fet text:

Detta hittade även jag:

En annan sak också, varför i hela fridens namn har jag bara läst detta på Di.se?

Tycker det är konstigt att jag te.x inte läst något om det på aftonbladet.se då dom mer än gärna smutskastar den nya regeringen.

Den som söker den finner:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=6...ousRenderType=6

http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?s=pa&a=17977

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=309653

http://tv4.se/nyheter/505935.html

Tog mig cirka 2 min att samla dessa länkar. Och aftonblaskan är alltid sega.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Citera mig för fan inte rakt av för något jag inte har sagt.

Du citera; "Visst det är väl ganska dåligt men se bara på vänstern, de gjorde ju precis samma sak.".

Det sa jag Aldrig..

Jag sa att dom röda och gav vallöften dom inte lyckades hålla under sin tid.

Det behöver inte betyda något om nån jävla arbetsgivaravgift...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Citera mig för fan inte rakt av för något jag inte har sagt.

Du citera; "Visst det är väl ganska dåligt men se bara på vänstern, de gjorde ju precis samma sak.".

Det sa jag Aldrig..

Jag sa att dom röda och gav vallöften dom inte lyckades hålla under sin tid.

Det behöver inte betyda något om nån jävla arbetsgivaravgift...

Sorry, uttryckte mig fel, menade att dem gjorde samma sak när dem bröt vallöften, inte om arbetsgivaravgiften :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor