Jump to content

Hål i tänderna (tandläkarfrågor)

The_go
 Share

Trivs tandtrollen i din mun?  

87 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 68
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Lagade mitt första hål någonsin får någon vecka sedan.

Använder tandtråd regelbundet.

Har aldrig varit rädd för tandläkaren, och hoppas att jag aldrig kommer bli det heller.

Förresten, när jag var hos tandläkaren en gång så var det en kvinna i 30-årsåldern som var före mig. Hon skulle borra, men var tydligen allt mer än glad för det. Hon skrek och grät och vrålade så det hördes genom hela huset. Det var fan obehagligt, lät som att hon skulle bli mördad eller nåt. :'(

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3-5, under alla min år tror jag.

Sällan (men vet att jag borde göra det oftare, de säger ju det hela tiden :) )

Nej. Har ju gått regelbundet till tandregleringen sen åttan. Det började i sjuan, då de (som jag tyckte) hänsynslöst drog bort mina tre hörntänder så att jag såg ut som en kanin med mina (då) redan överdimensionerade tänder. Speciellt när det var enorma gluggar till vänster och höger om dem. Nu är de perfekta, men jag har gått till tandregleringen i åttan, nian, ettan, tvåan, trean och nu ganska sällan efter studenten. Ca sex år, alltså. Vad jag vet har jag haft varje tandställning som finns att erbjuda, utom nattandställning med knytband bakom. Jämförelse:

Shelley_802668_0.jpg

MEN: När jag gick till min vanliga tandläkare och skule laga ett rätt stort hål, krävdes bedövning. Sprutor i armen är väl okej, men inget man längtar efter. Sprutor i munnen? :) Har aldrig mått så dåligt, fysiskt. Hela sprutan gick in på fem sekunder, och det var en saftig dos. Shit, jag gurglade många gånger under de sekunderna, och den helvetes kärringfan till assistent bara säger "du får säga till om det gör ont". Hur kan man göra det tydligare än "NNNNNGGGG!!! GRHCH! AAAAAHHHH!!"?! Var helt borta en timme efteråt. Minst. När tandläkaren kom var jag helt borta, visste knappt att han var närvarande. Blinkade inte en enda gång vad jag vet under hela ingreppet. När jag är klar får jag en tid i receptionen som jag inte alls uppmärksammar, utan går bara till toaletten och försöker se klart i spegeln. Ingen vacker syn. Sitter kvar en kvart kanske, hade ingen tidsuppfattning.

Går ut, tar hissen ner, sätter mig på en parkbänk och bryter ihop totalt. Har aldrig någonsin mått så dåligt. Hela jag skakar, hela kraniet känns som det lossnat och jag fryser som en tok. Blicken flackar hela tiden och jag sitter där och snyftar, hyperventilerar och drar efter andan samtidigt. Känner syrebrist. En kille i 30-årsåldern går förbi och ser mig i mitt skick, men går förbi. Han öppnar väl sin bil, vad minns väl jag om det, men kommer tillbaka efter en halvminut kanske, och frågar hur jag mår. Åt helvete, vill jag minnas att jag svarar. Förklarar vad som hänt, han menar att jag borde gå tillbaka upp och fråga om det är farligt. Mm, kanske det, eller nåt blir svaret han får. "Klarar du dig nu då? Säkert?" säger han och åker.

Tar mig på nåt jäkla sätt tillbaka till skolan (det var på lunchen) och plockar upp mina grejer innan jag åker hem. En klasskompis säger att jag ser "wasted" ut, och frågar om han också kan få sig en dos. Kul annars, kanske, men inte då. Fick heta Mister Wasted en månad efteråt....

:D:)

Så: Rädd för tandläkare? Nej. Rädd för tandhygienister? Nej. Rädd för tandregleringen? Absolut inte, de är det mest proffensionella yrket jag vet. Har aldrig känt mig i så trygga händer som då. (Ja, alltså, med läkare mm) Tandläkarassistentskräck? Ja, typ. Sprutskräck? Ja, om det är samma jävla asdrägg som håller i den. Hon borde få sparken. Det hade hänt flera gånger, fick jag höra. Jävla amatör. :):P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag har haft 3-5 hål, eller om jag har haft fler än fem. I min familj har alla haft kvar sina mjölktänder skitlänge, och jag var inget undantag. Det ledde till problem eftersom mjölktänder är mycket klenare, och de jag hade kvar då blev trasiga, och karies hoppade då över till de nya tänderna. Använder jag tandtråd är det inga problem, så jag har försökt få in det som en vana nu, men det går väl sisådär med. Hur som helst har jag dragit de flesta trasiga mjölktänderna nu.

Jag röstade fler än fem, ibland och nej. Tandläkarskräck förstår jag mig inte på. Spruta i gommen gör förbannat ont, men då ber jag bara om salva först. Det skulle vara jävligt trevligt att få lite lustgas en gång. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig haft några hål

Tandtråd använder jag ibland, det går typ i vågor. Började för 2 år sen och körde ett tag, sen efter ca 1 år började jag slappa. Har haft flera perioder då jag använder tandtråd och när jag inte gör det, just nu är jag inne i en där jag inte gör det. Fast hittade ett fint munvatten som min morsa kör med, bränns som fan men hjälpa rätt bra, kör med det på mornarna. Även tänkt börja med tandtråd igen.

Är inte rädd för tandis och har aldrig varit.

Kan tilläggas att jag kör med flourtabletter efter måltid också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor