Jump to content

Dirge of Cerberus - Final Fantasy VII

Crusader
 Share

Recommended Posts

Jag köpte det idag och spelar just nu för fullt. :shifty: Riktigt kul faktiskt. Roligare än jag trodde. Visst, det känns aldrig som Final Fantasy VII fören man ser lite andra karaktärer (Känns faktiskt mer som Final fantasy X vid vissa tillfällen) från spelet.

Men en bra story och ibland helt OK musik med (Fast man saknar FF7 musiken) samt såklart bra karaktärer. Dessutom får man lära känna Vincent lite mer vilket man inte fått innan varken i spel eller film. T ex så är Reeve (Cait Sith) och Vincent nära vänner här.

Men en sak fattar jag inte angående Reeve, är han Reeve eller är han Cait Sith? Är han människan eller är han den magiska katten? För den delen förvirrar mig. I FF7 får man veta att Reeve kontrollerar Cait Sith men i det här spelet så kontrolerar Cait Sith Reeve. Jag känner mig som ett frågetecken. Men sedan är jag rätt tidigt i spelet så man får kanske klart över det senare.

Iallafall, riktigt kul spel. :wacko: Och riktigt snygg grafik ibland (Speciellt CGI delen).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ploppar ut sånna när spel hela tiden... och folk som klagar på EA. Fel, fel, fel...

Helatiden??? Nu hänger jag inte med. Menar du Devil May Cry-typ action spel eller menar du Final Fantasy spel eller uppföljare på Final Fantasy spel? Vad menar du?

Jo, jag vet att Reeve skapade Cait Sith. Lite svårt att förklara förvirringen fören man har spelat spelet, utan att spoilra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helatiden??? Nu hänger jag inte med. Menar du Devil May Cry-typ action spel eller menar du Final Fantasy spel eller uppföljare på Final Fantasy spel? Vad menar du?

Jo, jag vet att Reeve skapade Cait Sith. Lite svårt att förklara förvirringen fören man har spelat spelet, utan att spoilra.

Ja Final Fantasy, detta är spel nummer 12?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Final Fantasy, detta är spel nummer 12?

Nej, spel nr 7,2. Det har inget gemensamt med Final Fantasy utom namnet och att det handlar om 1 karaktär från FF7. Är mer som Devil May Cry. Ett Third Person (Av Resident Evil 4 typen) skjutar action spel där man får poäng när man skjuter fiender

Till skillnad från EA, så släpper inte Square-Enix en massa snabba spel som utvecklats under mindre än 1 år. Alla FF spelen utvecklas under en lång tid innan de släpps. Dirge of Cerberus, t ex, utvecklades under 4 år innan det släpptes. Final Fantasy 12 under 6 år. 12 fristående spel + 2 uppföljare samt ett par sidospel på 20 år är inte så farligt.

Inget Final fantasy spel är det samma som det förra (Inte ens de 2 som har uppföljare). Det är som med GTA spelen förutom att Final fantasy spelen inte utspelar sig i samma värld.

Sedan ploppar det inte ut FF spel helatiden. Senast ett riktigt Final Fantasy spel ploppade ut var 2001. Sedan dess har det kommit ett par remakes samt en barnvänligare version till Game Cube och en uppföljare på FF10 och ett MMORPG men inget riktigt Final fantasy spel. Inte fören Final Fantasy XII som precis släpptes i USA och snart kommer hit. Fast FF12 är mer som ett MMORPG fast singelplayer. Påminner mer om World of Warcraft än de tidigare FF spelen.

Iallafall, man borde verkligen inte fnysa åt Dirge of Cerberus bara för det heter Final fantasy. Gillar man Davil may Cry och Resident Evil 4 så är chanserna rätt stora att man gillar det här spelet med för det är den typen av spel, inget RPG över huvudtaget. Man behöver inte ha spelat något Final Fantasy spel innan (Inte ens Final fantasy VII) för storyn är rätt fristående. Visst, man känner igen karaktärer och olika platser om man spelat FF7 men det är ingen fortsättning på det sättet.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Herregud! :wub: Vilken mörk story. Och väldigt episk.

Spoiler:

Jag menar folkmord på en sådan hög nevå. Tusentals människor (Män, kvinnor och barn) som avrättas och matas till Omega Weapon. Jag måste erkänna att jag rätt mycket gapade när de släppte en hel last full med människor ner i en Makokälla och Omega tog dem.

Cool apocalyptisk story det där med att Omega Weapon är gjort för att utrota allt liv.

Rätt intresant med att få veta varför Vincent är klädd som han är och bara visar ansiktet. Att hela hans kropp är svart och monsteraktigt.

Spelet må inte vara ett RPG, men storyn är inte precis svag för det. Gud, vad jag älskar det här spelet. :)

Så jäkla kul är det och storyn är så underbart bra.

Sen är det jäkligt kul att återse en massa platser från FF7 i full 3D. Det är så häftigt att komm a in i ett rum och plötsligt komma på: "Den där väggen hade en hemlig dörr". :) Sedan är scenerna mellan karaktärer också väldigt bra. Speciellt mellan Vincent och Reeve samt Vincent och Yuffie.

Väldigt bra röstskådespelare. men sen använder de ju visseligen röstskådespelare som Steven Blum som har gjort röster till spel i över 20 år.

Tycker att alla FF7 fans ska spela det... heck, alla som älskar spel som Devil May Cry och Resident Evil 4 borde spela det. :P

Fast en sak är väldigt förvirrande. Advent Children utspelar sig mycket i Midgar där det bor folk men enligt Dirge of Cerberus så har ingen bott i Midgar sedan slutet av FF7, för 3 år sedan. Hänger inte riktigt ihop. :blink:

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor