Jump to content

Kroppshjälps-Tråden

Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

• 1 month later...

Jag måste sluta bita mig i munnen. Biter loss tunna bitar av hud vid munnen och kinderna så att det börjar blöda. Fattar inte varför jag gör det och kan inte sluta.

Gjort så hela mitt liv. Någon som känner ingen detta? Hur fan slutar man med något sånt? Blir som en reflex för mig att börja bita där, kanske beror på stress eller något liknande?

Eller är jag vampyr och gillar blodsmaken? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste sluta bita mig i munnen. Biter loss tunna bitar av hud vid munnen och kinderna så att det börjar blöda. Fattar inte varför jag gör det och kan inte sluta.

Gjort så hela mitt liv. Någon som känner ingen detta? Hur fan slutar man med något sånt? Blir som en reflex för mig att börja bita där, kanske beror på stress eller något liknande?

Eller är jag vampyr och gillar blodsmaken? :mellow:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dermatophagia

Ring mig om du hittar en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller är jag vampyr och gillar blodsmaken? :mellow:

Ring mig om du hittar en lösning.

Ooh, jag hade sånt förut, men runt fingernaglarna. Det var så otroligt enerverande att se de där små lösa hudflikarna runt fingernaglarna, att jag inte kunde hålla mig från att sätta sänterna i dem och dra loss dem. Sjukt äckligt när jag tänker tillbaka på det. Men efter några år kände jag att jag fått nog, och det är väl där det måste börja - viljan att sluta. Har man den, får man bara ge sig fanimej på att inte ge efter för sina tvångstankar. Man kan medvetet utsätta sig för dessa typer av 'tics' när man vet att man kan stå emot, bara för att öka ens självförtroende för detta. Vidare kan man sätta upp mål för sig själv - "Jag ska inte bita på fingrarna på en timme/en eftermiddag/en dag", och när man klarat av att inte göra det under en hel dag, ja... Då kan man bestämma sig för att aldrig göra det mer. Men man tar små steg, och till slut lyckas man förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ooh, jag hade sånt förut, men runt fingernaglarna. Det var så otroligt enerverande att se de där små lösa hudflikarna runt fingernaglarna, att jag inte kunde hålla mig från att sätta sänterna i dem och dra loss dem. Sjukt äckligt när jag tänker tillbaka på det. Men efter några år kände jag att jag fått nog, och det är väl där det måste börja - viljan att sluta. Har man den, får man bara ge sig fanimej på att inte ge efter för sina tvångstankar. Man kan medvetet utsätta sig för dessa typer av 'tics' när man vet att man kan stå emot, bara för att öka ens självförtroende för detta. Vidare kan man sätta upp mål för sig själv - "Jag ska inte bita på fingrarna på en timme/en eftermiddag/en dag", och när man klarat av att inte göra det under en hel dag, ja... Då kan man bestämma sig för att aldrig göra det mer. Men man tar små steg, och till slut lyckas man förhoppningsvis.

Har tänkt så ibland att "nu ska jag sluta och se hur länge jag klarar" men efter ett tag glömmer man ju och man börja bita ändå.

Sen är det ganska jobbigt att läpparna och kinderna sitter så nära. Så man hinner ju knappt reagera när man är på väg.

Är det här något jag borde snacka med läkare om? Har ju gjort så här sen jag var liten, kanske inte någon idé?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår vaknade jag och hade jäkligt ont i trampdynan - eller vad man nu ska kalla det - bakom stortån. Det gör ont där inne någonstans och idag kan jag inte belasta foten mycket alls utan haltar fram lite lätt om jag inte vinklar foten när jag går. Jag har funderat på en inflammation men det känns inte så, och det känns inte riktigt som en stukning. Dessutom kan jag inte komma att tänka på någon gång under de senaste dagarna när jag har kunnat stuka den. Hur är det med benbrott i foten? Har hört att det finns jäkligt många små ben ungefär där och att något antingen kan ha hamnat fel eller gått av. Det vore sjukt jobbigt..

Edit: Jag googlade och hittade en sida som förklarar precis vart jag har ont. Ifall det skulle röra sig om en fraktur vet jag inte vad jag ska ta mig till, jag åker ju iväg i övermorgon..

http://www.footphysicians.com/footankleinf...id_Injuries.htm

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle ett ben hamna snett eller brytas bara sådär? Låter mest hypokondriskt.

Kan ju vara nästan vad som helst som gör ont, en nerv som kommit i kläm exempelvis. Se till att vila foten.

Jag är otroligt hypokondrisk av mig, min första tanke var att jag hade brutit foten och skulle få ställa in hela resan. Sedan kom jag att tänka på hur jag kanske hade stuckit mig på någonting och fått blodförgiftning. Haltade ner till läkaren som sa att det var en inflammation, så nu äter jag piller ett tag. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Hej KP.

Jag fick skavsår på min högerhäl vilket ledde till att en 1x1 cm stor hudflik lossnade och bildare ett ytligt sår. Jag körde vanligt plåster i några dagar och bytte ett par gånger om dagen eftersom det bildades massa sårvätska så det blev ganska vidrig snabbt. Sen fick jag ett specialplåster av min gode mor som fungerar som en extra hud (imponerande material f.ö.), först såg allt perfekt ut men sårvätskan fortsatte ju självklart att produceras och nu är det som en vanlig skavsårsblåsa fylld med vätska under det ogenomsläppliga plåstret (precis som en hud). Fråga: är detta bra för läkningsprocessen tror ni eller borde jag ta bort det och hålla såret så torrt som möjligt? Om det hade varit en naturlig sårblåsa, är det alltså bra eller dåligt att spräcka den?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej KP.

Jag fick skavsår på min högerhäl vilket ledde till att en 1x1 cm stor hudflik lossnade och bildare ett ytligt sår. Jag körde vanligt plåster i några dagar och bytte ett par gånger om dagen eftersom det bildades massa sårvätska så det blev ganska vidrig snabbt. Sen fick jag ett specialplåster av min gode mor som fungerar som en extra hud (imponerande material f.ö.), först såg allt perfekt ut men sårvätskan fortsatte ju självklart att produceras och nu är det som en vanlig skavsårsblåsa fylld med vätska under det ogenomsläppliga plåstret (precis som en hud). Fråga: är detta bra för läkningsprocessen tror ni eller borde jag ta bort det och hålla såret så torrt som möjligt? Om det hade varit en naturlig sårblåsa, är det alltså bra eller dåligt att spräcka den?

Misstänker att det är någon form av Compeed-plåster du använder? Har själv använt det nyligen efter att jag fick skavsår av fotbollsskor, det läkte snabbt och det kändes inte att jag hade skavsår. Nu använder jag det ibland innan jag tar på mig fotbollsskorna även fast jag inte har något sår där i förebyggande syfte. Ser inget som bör vara dåligt med läkningsprocessen, för mig fungerade det perfekt under och efter skavsåret :mellow:.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att det är någon form av Compeed-plåster du använder? Har själv använt det nyligen efter att jag fick skavsår av fotbollsskor, det läkte snabbt och det kändes inte att jag hade skavsår. Nu använder jag det ibland innan jag tar på mig fotbollsskorna även fast jag inte har något sår där i förebyggande syfte. Ser inget som bör vara dåligt med läkningsprocessen, för mig fungerade det perfekt under och efter skavsåret :mellow:.

Precis det märket! Okej, jag provar och kör och ser vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sålänge du var ren under plåstret innan du satte på dig det så ska det inte va några problem.

Hade samma tänk som dig när jag hade ett sånt plåster på mig när jag spelade innebandy för en massa år sedan och iom att man har på sig plåstret när man går så blir det extra vätskefyllt och jag tänkte att det är som ett vanligt plåster och drog således av det på kvällen när jag skulle gå och lägga mig.

Detta resulterade i att pga. vätskan hade huden blivit mjukare, inklusive den nya huden som håll på att läkas fram satt fast i plåstret och jag har numera ett stort ärr på hälen eftersom jag mer eller mindre fick ett stort köttigt hål i hälen när plåstret drogs bort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sålänge du var ren under plåstret innan du satte på dig det så ska det inte va några problem.

Hade samma tänk som dig när jag hade ett sånt plåster på mig när jag spelade innebandy för en massa år sedan och iom att man har på sig plåstret när man går så blir det extra vätskefyllt och jag tänkte att det är som ett vanligt plåster och drog således av det på kvällen när jag skulle gå och lägga mig.

Detta resulterade i att pga. vätskan hade huden blivit mjukare, inklusive den nya huden som håll på att läkas fram satt fast i plåstret och jag har numera ett stort ärr på hälen eftersom jag mer eller mindre fick ett stort köttigt hål i hälen när plåstret drogs bort.

x2. Körde på Compeed efter att jag fått fotknölen massakerad av en ishockeyklubba, och drog också av det när jag skulle sova, har ett gigantiskt ärr efter det. Inte att rekommendera.

Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oo tack för att ni informerade om det, hade nämligen tänkt att dra bort det för att tömma innehållet, tvätta och sätta på ett nytt, jag borde kanske avhålla mig från det då. Men jag undrar om det hade varit bättre med ett vanligt plåster från början tills det läkt ihop lite och sen sätta på ett compeed så att det inte slits upp igen. Aja, för sent nu.

Japp, hade noga gjort rent såret och området runtomkring med sprit innan jag satte på det så bakteriefritt ska det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oo tack för att ni informerade om det, hade nämligen tänkt att dra bort det för att tömma innehållet, tvätta och sätta på ett nytt, jag borde kanske avhålla mig från det då. Men jag undrar om det hade varit bättre med ett vanligt plåster från början tills det läkt ihop lite och sen sätta på ett compeed så att det inte slits upp igen. Aja, för sent nu.

Japp, hade noga gjort rent såret och området runtomkring med sprit innan jag satte på det så bakteriefritt ska det vara.

Det blir alltid som en vit bubbla över skavsår, det ser ut som den är helt fylld med vätska eller något i den stilen. Så det är nog inga problem, efter några dagar eller så så kommer den ramla av av sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den spännande följetongen fortsätter...

Plåstret är på god väg att rulla över bristningsgränsen så vad jag planerar att göra är att sätta en tejp på så det klarar natten och sen plockar jag bort det imorgon. Det blir 3 dygn och har förhoppningsvis läkt någorlunda i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den spännande följetongen fortsätter...

Plåstret är på god väg att rulla över bristningsgränsen så vad jag planerar att göra är att sätta en tejp på så det klarar natten och sen plockar jag bort det imorgon. Det blir 3 dygn och har förhoppningsvis läkt någorlunda i alla fall.

När jag använder Compeed under fjälleskapader så släpper det alltid jättelätt pga svett och dylikt. Således har jag kommit underfund med att eltejp är ultimat för att hålla det på plats så länge som möjligt. Du är såklart i en annan situation och vill kanske inte ha det kvar längre än det sitter så jag vet inte riktigt varför jag skriver det här :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 dagars läkande bortslösade. Precis som Stellhell sa så följde allt material som skulle bildat sårskorpan med plåstret upp eftersom det bara var mjukt och kladdigt, såret inte kunde ju inte torka... Nu ser det ut exakt som innan jag satte på det.

Nånting litet läkande verkar i alla fall ha hänt för när jag hällde desinfektionssprit rakt på nu så sved det ingenting. Eller har alla känselceller bara dött...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor