Jump to content

Kroppshjälps-Tråden

Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

Varför är det så ömt ibland när man rakar sig? Det känns som att man använder ett slött rakblad, även fast det inte är så. :hmm:

Känner ni igen er?

Ja.

Om du nu syftar på ansiktet; jag brukar alltid raka mig efter jag har duschat, mycket p.g.a. det du säger. Ska man vara lite "gay" och snacka grooming så brukar jag köra med cleanser innan jag rakar mig; det tar bort smuts och mjukar upp hårstråna. Och en het dusch mjukar upp skägget/whatsoever (som KING brukar likna det vid; okokt respektive kokt spaghetti). En eller två gånger i veckan brukar jag tvätta ansiktet med cleanser och skrubb för en djupare rengöring, och raka mig efter. En bra rakgel (jag föredrar gel framför lödder) och som du säger, ett vasst rakblad är också viktigt.

När jag väl gör det ordentligt och tvättar ansiktet ordentligt innan och mjukar upp huden och rakar mig noga medhårs, då känns det fint. Skulle aldrig klara av att bara slänga på lite lödder och börja vifta med hyveln. Torrakning är no-no för mig med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var i Göteborg förra veckan så köpte jag en "tvål" och en lotion av Biotherm.

Jag har länge haft väldigt fet och oljig hy i pannan så jag snackade med en tjej där och köpte vad hon tyckte jag skulle ha.

Och visst fan fungerade. Är numera helt perfekt i hyn och aldrig fet/oljig.

Men, den som vill vara fin får lida pin.

Betalade 600,- för både "tvålen" och lotionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var i Göteborg förra veckan så köpte jag en "tvål" och en lotion av Biotherm.

Jag har länge haft väldigt fet och oljig hy i pannan så jag snackade med en tjej där och köpte vad hon tyckte jag skulle ha.

Och visst fan fungerade. Är numera helt perfekt i hyn och aldrig fet/oljig.

Men, den som vill vara fin får lida pin.

Betalade 600,- för både "tvålen" och lotionen.

Förra veckan, att det gick så snabbt. (:!!!:)

Har också kört på Biotherms återfuktare ett bra tag. Brukar ha den på somrarna, då den är lite tunnare, och Recipe For Men's på vintrarna då den är lite fetare och passar bättre i det kalla klimatet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förra veckan, att det gick så snabbt. (:!!!:)

Har också kört på Biotherms återfuktare ett bra tag. Brukar ha den på somrarna, då den är lite tunnare, och Recipe For Men's på vintrarna då den är lite fetare och passar bättre i det kalla klimatet.

Ja, så snabbt faktiskt.

Och samtidigt kan jag använda det gamla försäljningsknepet "Jag märkte skillnad direkt".

Alltså, jag märkte skillnad efter första tvätten och "smörjandet".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 5 weeks later...
Om det gör ont i halsen när man sväljer, men inte ont som det kan göra när man är förkyld, vad kan det bero på då?

Det är liksom.. på vänstra sidan halsen. Typ.

Minns att det gjorde ont när jag svalde när en av mina visdomständer höll på att växa ut. Men det är kanske inte en visdomstand som orsakar det för dig. Man märker oftast när en visdomstand är påväg ;) .

Men det är iallafall en sak som det skulle kunna vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Jag är inte säker om det här är rätt ställe att fråga men, nu på kvällarna så börjar jag hosta varje gång jag andas ut eller in någorlunda stora andetag. Det har inte hänt mig förr när jag varit förkyld? Vad kan det vara? :cry:

Har hänt mig ett par gånger också, och det gick över efter ett par dagar. Förmodligen ingenting att oroa sig över, även om det kan vara extremt jobbigt (speciellt när man ska sova). :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 months later...
  • 1 month later...
Torrare luft på vintern and shit yo.

"Torr luft medför uttorkade slemhinnor och torr och narig hud. Detta medför större risk för infektioner, huvudvärk och hudutslag"

Fast det är inomhus som det blir extra torrt på vinter, i mått av relativ fuktighet så det har nog något med kylan att göra. Känns ganska rimligt att man kan få huvudvärk av det, spelar anledningen nån roll?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 months later...

Vad använder man såna där bomulls-pads till? Jag gissar på sminkborttagning (och sminkapplicering?), men är det allt?

Jag stod i duschen och skulle smörja in mig med hudlotion, men slogs av att jag inte visste om man skulle skölja in den efter det att man hade smörjt in sig, eller om man skulle göra det när man väl duschat. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad använder man såna där bomulls-pads till? Jag gissar på sminkborttagning (och sminkapplicering?), men är det allt?

Jag stod i duschen och skulle smörja in mig med hudlotion, men slogs av att jag inte visste om man skulle skölja in den efter det att man hade smörjt in sig, eller om man skulle göra det när man väl duschat. Vad göra?

Vet inte om jag gravt missförstår frågan för som jag tolkar den känns den rätt konstig men hudlotion (hudkräm?) använder man på torr hud, efter dusch. Den ska inte sköljas av.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ge ett tips till er som tvättar ansiktet och så. Själv använder jag apotekets ACO ansiktsrengöring och deras peeling kräm.

Och som ansiktsvatten har jag A breath of fresh air. Som går att köpa på Lush. Funkar faktiskt väldigt bra + att ansiktsvattnet är bra om man sitter mycket framför datorn :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag gravt missförstår frågan för som jag tolkar den känns den rätt konstig men hudlotion (hudkräm?) använder man på torr hud, efter dusch. Den ska inte sköljas av.

Hah nej, du tolkade den rätt. Det har hänt att jag känt mig 'klibbig' efter att ha smörjt in mig med lotion/hudkräm direkt på torr hud, så jag tänkte att man kanske skulle smörja in, låta den verka ett litet tag, och sedan skölja av den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hah nej, du tolkade den rätt. Det har hänt att jag känt mig 'klibbig' efter att ha smörjt in mig med lotion/hudkräm direkt på torr hud, så jag tänkte att man kanske skulle smörja in, låta den verka ett litet tag, och sedan skölja av den.

Haha, okej. Jag kanske inte är bra på att laga mat eller tvätta, men när jag flyttar hemifrån vet jag i alla fall hur man använder hudkräm!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett par års iakttagelser av min flickvän så verkar det som att dess enda, riktiga användningsområde brukar vara sminkborttagning. Oftast appliceras någon sorts sminkborttagningsmedel på 'paden' innan man gnuggar bort sminket med den. Jag har aldrig sett henne använda dem till något annat iaf. :o

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor