Sikorka Skrivet 29 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2007 Vad heter det där naturläkemedlet som man proppar i sig när man känner att man håller på att bli förkyld, alltså innan det slår till? Tack för svaren! Det där Esbiritox låter mycket intressant. Se där, du kunde ju svaret själv. Föregående sida btw. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 29 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2007 Jag blir förkyld två gånger om året. En gång på våren och en gång på hösten. Det slår aldrig fel och det kommer varje år. Har varit så ett par år nu. Dock har det förskjutits lite, förut kom det när jullovet började, jag var jämt sjuk på julafton. Nu kommer mitt på hösten. Förut kom det jämt när sommarlovet började, nu kommer det mitt på våren. Så jag är glad att jag får vara frisk på loven och ta ett par dagar varje termin från skolan. Oj, grattis! Se där, du kunde ju svaret själv. Föregående sida btw. Tack. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 Mitt ena öra är lite kontigt och jag undrar om jag borde göra något åt det? När jag håller för nästan och har stängd mun och blåser så ska det kännas i öronen, som att trycket lättar eller något. Det bli som det ska vara på höger öra men på vänster öra bildas det ett högre tryck som först försvinner först efter ca 30 sekunder. någon som har eller har haft denna sympton? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 Mitt ena öra är lite kontigt och jag undrar om jag borde göra något åt det? När jag håller för nästan och har stängd mun och blåser så ska det kännas i öronen, som att trycket lättar eller något. Det bli som det ska vara på höger öra men på vänster öra bildas det ett högre tryck som först försvinner först efter ca 30 sekunder. någon som har eller har haft denna sympton? Du formulerade väldigt dåligt, men det kan vara att du har samlat för mycket vax i ena örat. Har hänt för mig. Fick gå till sjukhuset och "Rensa" örat. Dom sprutar in varmt vatten typ. Sedan blev allt bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 Mitt ena öra är lite kontigt och jag undrar om jag borde göra något åt det? När jag håller för nästan och har stängd mun och blåser så ska det kännas i öronen, som att trycket lättar eller något. Det bli som det ska vara på höger öra men på vänster öra bildas det ett högre tryck som först försvinner först efter ca 30 sekunder. någon som har eller har haft denna sympton? Jag testade att göra så, jag har likadant. Jag minns att en läkare i våras sa till mig att jag hade en vaxpropp i örat, kanske borde göra något åt den nu då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 Jag testade att göra så, jag har likadant. Jag minns att en läkare i våras sa till mig att jag hade en vaxpropp i örat, kanske borde göra något åt den nu då. Borde nog jag också, tror att pappa har haft det förut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 Märkte något helt oväntat nu när jag vägde mig, jag har gått ner 8.3kg sen jag började gymnasiet. Konstigt nog har jag inte ändrat någon utav mina matvanor eller börjat tränat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 Jag testade att göra så, jag har likadant. Jag minns att en läkare i våras sa till mig att jag hade en vaxpropp i örat, kanske borde göra något åt den nu då. En vaxpropp sitter inte hur länge som helst, har den inte försvunnit sedan i våras så är det något som är konstigt. Själv hade jag en vaxpropp igår, hörde ingenting på vänster öra, men det är skitsimpelt att få bort och man kan göra det hemma. Men man måste ha något som man kan spruta ut vatten ur med ganska så rejält tryck, vi har en liten vattenblåsa här hemma. Man fyller den med vatten, sätter den mot hörselgången men utan att täppa till för vattnet måste ju komma ut. Sedan trycker man till allt vad man kan så vattnet sprutar in med full kraft, då ska vaxet följa med ut ur örat. Det ni pratar om, hålla för nästan och blåsa kallas för tryckutjämning. Simpelt förklarat så trycker man ut trumhinnorna en bit ut, detta är viktigt att göra och borde egentligen utövas ganska ofta. Men jag vet med mig att många inte alls vet något om det här och aldrig någonsin gör det. Följdaktligen kan jag väl säga att man aldrig ska dra in häftigt med näsan, t ex när man är snorig, för det får motsatt effekt och drar istället in trumhinnan igen. Varför man ska ha trumhinnan en bit ut är för att ju längre ut den sitter desto bättre hör man, sedan finns det också en liten, liten risk att trumhinnan växer fast om den är långt in under en längre tid, och det är verkligen inte bra! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 Själv hade jag en vaxpropp igår, hörde ingenting på vänster öra, men det är skitsimpelt att få bort och man kan göra det hemma. Men man måste ha något som man kan spruta ut vatten ur med ganska så rejält tryck, vi har en liten vattenblåsa här hemma. Menar du en sån här spruta som typ frisörer använder när de blöter håret? Eller när man stryker, när man "sprayar" på plagget? Annars tror jag att en sådan kan funka, eller? Och är det inte farligt att spruta in vatten allt vad man har i öronen? Finns det ingen risk för att trumhinnan skadas? Nu blev det mycket frågetecken. Tror jag skall testa i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 Menar du en sån här spruta som typ frisörer använder när de blöter håret? Eller när man stryker, när man "sprayar" på plagget? Annars tror jag att en sådan kan funka, eller? Och är det inte farligt att spruta in vatten allt vad man har i öronen? Finns det ingen risk för att trumhinnan skadas? Nu blev det mycket frågetecken. Tror jag skall testa i alla fall. Annars tar du en topps och kör in i örat så den åker ännu längre in alternativt följer med ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 Annars tar du en topps och kör in i örat så den åker ännu längre in alternativt följer med ut. Finns väl absolut ingen anledning till? En tops skall absolut inte köras in i hörselgången. Gör man det packar man på ännu mer vax och man kan skada trummhinnan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 (redigerad) Menar du en sån här spruta som typ frisörer använder när de blöter håret? Eller när man stryker, när man "sprayar" på plagget? Annars tror jag att en sådan kan funka, eller? Nej, det är ju mer spriden mjuk stråle. Det ska vara en packad och ganska hård stråle, jag har försökt hitta bilder men jag lyckas inte. Kommer inte på något bra att googla på, men det borde finnas att köpa på apotek om inte så finns det säkert på valfritt sjukhus där de har öron- näsa- halsmottagning. Och är det inte farligt att spruta in vatten allt vad man har i öronen? Finns det ingen risk för att trumhinnan skadas? Allt vad man har blir det ju inte riktigt eftersom vattnet ska ut genom ett ganska litet hål, men det är ett ganska bra tryck i det. Hursom så ska det inte vara farligt eftersom det är just det som blåsan är till för. Annars tar du en topps och kör in i örat så den åker ännu längre in alternativt följer med ut. Det ska man verkligen inte göra! Vaxet är till för att åka ut ur örat och ta med sig all smuts, hur tror du det blir om du trycker tillbaka alla bakterier och allt skit in i örat igen? Sedan som Samuelszon säger så ska man heller aldrig stoppa in en tops i själva hörselgången. Redigerad 30 december, 2007 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 Nej, det är ju mer spriden mjuk stråle. Det ska vara en packad och ganska hård stråle, jag har försökt hitta bilder men jag lyckas inte. Kommer inte på något bra att googla på, men det borde finnas att köpa på apotek om inte så finns det säkert på valfritt sjukhus där de har öron- näsa- halsmottagning. OK, men man kan ju vrida på munstycket så det blir en rak och koncentrerad stråle. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 (redigerad) OK, men man kan ju vrida på munstycket så det blir en rak och koncentrerad stråle. Jaha du tänker så, men nej. På det viset så kommer det pulserande och alldeles för lite vatten i taget. Det ska komma som en lång och hård stråle, konstant flöde så att säga. Det är ganska svårt att förklara men har man tryckt ur vatten ur en sådan blåsa så vet man skillnaden. Om du kollar på bilden så ser du en orange, rund sak. Så ser den ut, och man trycker ut vattnet med handen. Fanns ingen bättre bild. Medlet som finns på bilden är något ämne som löser upp vaxet så det rinner ut efter ett tag. Men med vatten kommer det ut direkt eftersom man använder trycket till att få ut vaxet. Man skulle tydligen inte använda en sådan utan att kontakta en läkare först, varför stog det inte men det finns säkert någon orsak till det. Edit: Aha, hittade anledningen till att man ska kolla med läkare innan man rensa bort vax med vatten. Anledningen var att man inte ska spola bort vax med vatten om man inte är säker på att trumhinnan är hel, för att om det kommer in vatten i trumhinnan så är risken hög för öroninflammation. Tro mig, det är något jag känner till, min ena trumhinna var inte hel och varje gång jag badade fick jag öroninflammation. Fyra operationer senare så sitter jag här utan besvär men med årliga kontroller av trumhinnan. Redigerad 30 december, 2007 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2007 Det är inte bra, det är avkopplande - såvida du inte hamnar i en haschpsykos och blir trubbad helt och hållet för resten av livet. Men förutom det, absolut ingen negativ effekt, förutom chans till att du vill röka mer - vilken är den positiva saken på saken. Inte att du vill ha mer, utan att inte har någon negativ effekt förutom haschpsykosen. (Gammalt inlägg men jag har inte läst i tråden förens nu) Missbruka inte ordet psykos. Det rör sig om paranoia, ibland rätt grav sådan men cannabis gör inga skador för livet och termen "haschpsykos" är bull. Men att röka på kan ju visst vara väldigt negativt, tex om du gör det istället för att göra vettiga saker. Den här snubben skulle ta det som medicin men det är nog rätt lätt att han börjar göra det varje kväll, istället för att umgås med sin familj, göra sina läxor etc. Till frågan: det kanske inte är så farligt men väldigt olämpligt med tanke på er låga ålder. Men här är lite text om det om du är intresserad (kanske inte den bästa källan men iaf) http://www.hampa.net/anv_lakemedel.htm Epilepsi, ms, ryggsmärtor och muskelryckningar Cannabis verkar välgörande för 60% av alla epileptiker. Det är den bästa behandlingen för många typer av epilepsi, men inte alla, och även för de trauman som kommer efter ett anfall. Cannabisextrakt visar sig vara mer effektivt än Dilantin, vilken är en vanlig medicin mot epilepsi som har svåra bieffekter. I tidskriften Medical World News kunde man år 1971 läsa: "Marijuana... är troligen den starkaste medicinen mot epilepsi som läkarvetenskapen känner till idag." (Mikuriya, Marijuana Medical Papers 1839-1972, sidan xxii.) De epileptiker som brukar cannabis drabbas av mildare anfall än de anfall som epileptiker som brukar konventionella läkemedel upplever. På samma sätt upplever patienter med MS (multipel skleros) en lindring av att inta cannabis, då deras symptom är störningar i nervsystemet, muskelförtvining, ryckningar etc. Spasmer och ansträngda muskler kan också behandlas med cannabis, antingen genom att röka det eller genom att lägga på ett örtpaket eller grötomslag. Unga plantor av hampa som ännu inte har blommat, tillhandahåller CBD (cannabidioliska syror). CBD har många användningsområden som antibiotika, bl.a. i behandlingen av gonorré. En studie som genomfördes i Florida, USA visade också att CBD kunde behandla herpes. För i stort sett alla sjukdomar eller infektioner som går att behandla med Teramycin, får man ett bättre resultat med cannabispreparat, visar en studie som genomfördes i dåvarande Tjeckoslovakien åren 1952-1955. Så sent som 1989 publicerade tjeckerna jordbruksstrategier för att odla hampa rik på cannabidiol. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 31 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 december, 2007 Jaha du tänker så, men nej. På det viset så kommer det pulserande och alldeles för lite vatten i taget. Det ska komma som en lång och hård stråle, konstant flöde så att säga. Det är ganska svårt att förklara men har man tryckt ur vatten ur en sådan blåsa så vet man skillnaden. Om du kollar på bilden så ser du en orange, rund sak. Så ser den ut, och man trycker ut vattnet med handen. Fanns ingen bättre bild. Medlet som finns på bilden är något ämne som löser upp vaxet så det rinner ut efter ett tag. Men med vatten kommer det ut direkt eftersom man använder trycket till att få ut vaxet. Man skulle tydligen inte använda en sådan utan att kontakta en läkare först, varför stog det inte men det finns säkert någon orsak till det. Edit: Aha, hittade anledningen till att man ska kolla med läkare innan man rensa bort vax med vatten. Anledningen var att man inte ska spola bort vax med vatten om man inte är säker på att trumhinnan är hel, för att om det kommer in vatten i trumhinnan så är risken hög för öroninflammation. Tro mig, det är något jag känner till, min ena trumhinna var inte hel och varje gång jag badade fick jag öroninflammation. Fyra operationer senare så sitter jag här utan besvär men med årliga kontroller av trumhinnan. Använder själv Revaxör ibland, och är tämligen säker på att effekten garanterat blir bättre än med bara vatten. Saken är den att man droppar i rätt många droppar, så många som får plats typ, i örat av Revaxörmedlet, och ligger ner med det örat upp mot taket, så att det inte rinner ut såklart, i en halvtimme. Det löser upp vaxproppen och efter det ska man använda steriliserat (kokat) vatten med den lilla blåsan och rensa igenom örat. Mitt problem verkar dock vara mer allvarligt än så eftersom jag efter en rensning alltid får tillbaka samma sak efter ett par veckor igen, funderar på om jag borde gå och höra efter vad det kan vara.. Ibland hör jag nämligen knappt något på ena örat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 31 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 december, 2007 Använder själv Revaxör ibland, och är tämligen säker på att effekten garanterat blir bättre än med bara vatten. Saken är den att man droppar i rätt många droppar, så många som får plats typ, i örat av Revaxörmedlet, och ligger ner med det örat upp mot taket, så att det inte rinner ut såklart, i en halvtimme. Det löser upp vaxproppen och efter det ska man använda steriliserat (kokat) vatten med den lilla blåsan och rensa igenom örat. Det har jag med gått igenom, innan operation och ett tag efter för att hålla vaxet borta av någon anledning. Fast vi fick inte med någon blåsa att spruta in vatten med eftersom min trumhinna absolut inte fick komma i kontakt med vatten. Mitt problem verkar dock vara mer allvarligt än så eftersom jag efter en rensning alltid får tillbaka samma sak efter ett par veckor igen, funderar på om jag borde gå och höra efter vad det kan vara.. Ibland hör jag nämligen knappt något på ena örat. Att det kommer tillbaka efter en vecka låter tyvärr inte som normalt, att gå och kolla det låter smart. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 31 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 december, 2007 Det ni pratar om, hålla för nästan och blåsa kallas för tryckutjämning. Simpelt förklarat så trycker man ut trumhinnorna en bit ut, detta är viktigt att göra och borde egentligen utövas ganska ofta. Men jag vet med mig att många inte alls vet något om det här och aldrig någonsin gör det. Följdaktligen kan jag väl säga att man aldrig ska dra in häftigt med näsan, t ex när man är snorig, för det får motsatt effekt och drar istället in trumhinnan igen. Varför man ska ha trumhinnan en bit ut är för att ju längre ut den sitter desto bättre hör man, sedan finns det också en liten, liten risk att trumhinnan växer fast om den är långt in under en längre tid, och det är verkligen inte bra! Tryckutjämning "trycker" inte ut trumhinnan utan buktar den endast utåt på grund av övertrycket innanför, man hör inte bättre då, utan när trumhinnan är i neutralt läge. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 31 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 december, 2007 Tryckutjämning "trycker" inte ut trumhinnan utan buktar den endast utåt på grund av övertrycket innanför, man hör inte bättre då, utan när trumhinnan är i neutralt läge. Men om den inte rör på sig så måste väl risken att trumhinnan växer fast finnas hela tiden? Eller kan den bukta inåt? Är det då det som är farligt? Min läkare sa alltid att man tröck ut den, sedan talade han hela tiden om att den rörde sig när jag tryckutjämnade, jag kanske bara missuppfattade eller så förklarade han bara på ett väldigt enkelt sätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 31 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 december, 2007 Men om den inte rör på sig så måste väl risken att trumhinnan växer fast finnas hela tiden? Eller kan den bukta inåt? Är det då det som är farligt? Min läkare sa alltid att man tröck ut den, sedan talade han hela tiden om att den rörde sig när jag tryckutjämnade, jag kanske bara missuppfattade eller så förklarade han bara på ett väldigt enkelt sätt. Vad jag vet så sitter den väl fast i sina kanter hela tiden, har aldrig hört talas om att en trumhinna har "växt fast". Om trumhinnan buktar innåt upplevs smärta, vilket man kan märka om man t.ex. dyker, och då tryckutjämnar man för att neutralisera inbuktningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts