Renard Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Använder Jeff Beck någon speciell manick för att få fram det där mjuka, svängiga ljudet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Hit. Vet. Frakten? 150 spänn? Vill helst ha ett "fysiskt" alternativ också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Bästa priset i Sverige är 6400 så då får du leta rätt på en Mexico-strata istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Bästa priset i Sverige är 6400 så då får du leta rätt på en Mexico-strata istället. .. fast Classic Player 60s är ju också från Mexico .. Fast det går inte an! Tack! Lite orolig är man ju dock, man vill ju inte packa upp paketet så ligger det en knäckt hals där eller nåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Hej! Jag har ett litet problem med min elgitarr som jag införskaffade för några månader sedan! Innan har gitarren fungerat fin fint men nu har det börjat blivit lite "strul" eller hur man ska säga! När jag tar första tonen på ljusa E strängen, dvs på första band, så blir det ett hmmm, hur ska man förklara, ett konstigt ljud, ungefär likadant ljud som när en sträng är totalt urstämd och bara typ "fladdrar", dessutom om jag tar andra tonen, dvs andra band på E strängen, så blir det samma ton som på första fast på ett riktigt sätt! Jag hoppas att jag förklarade på ett bra sätt så ni förstår Jag skulle behöva lite hjälp med detta somsagt. Och om ni inte riktigt förstår så kan jag göra en ljudinspelning sen så ni kan få höra hur det låter! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 .. fast Classic Player 60s är ju också från Mexico .. Fast det går inte an! Tack! Lite orolig är man ju dock, man vill ju inte packa upp paketet så ligger det en knäckt hals där eller nåt. Du har 2 år längre garanti än vanligt så det ska inte vara några problem. Hej! Jag har ett litet problem med min elgitarr som jag införskaffade för några månader sedan! Innan har gitarren fungerat fin fint men nu har det börjat blivit lite "strul" eller hur man ska säga! När jag tar första tonen på ljusa E strängen, dvs på första band, så blir det ett hmmm, hur ska man förklara, ett konstigt ljud, ungefär likadant ljud som när en sträng är totalt urstämd och bara typ "fladdrar", dessutom om jag tar andra tonen, dvs andra band på E strängen, så blir det samma ton som på första fast på ett riktigt sätt! Jag hoppas att jag förklarade på ett bra sätt så ni förstår Jag skulle behöva lite hjälp med detta somsagt. Och om ni inte riktigt förstår så kan jag göra en ljudinspelning sen så ni kan få höra hur det låter! Låter som att du har strängarna så högt att den inte får kontakt med bandet. Kan du ta den till affären och säga åt dom att fixa? Du har ju fortfarande garanti. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Ska nog ha ny gitarr snart, lirar för tillfälet på en J&D Brothers Les Paul, men har lust på en som ät lite mer för rock. Min Les Paul är blues strängad och egentligen mest en blues gitarr. Vill ha en som är lite lättare att shredda på. Nån som har något bra tips? Helst inte över 3.500 :- Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Jag kopplade min gitarr till mitt mixebord som en mikrofon och sen mixerbordet till datorn som en mikrofon och nu kan jag köra amps/effekter rakt in i datorn med line ut genom högtalarna! <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Shredding handlar mer om tekniken än gitarren (bara en dålig snickare skyller på verktygen!) men folk brukar gilla Jackson och andra roliga gitarrer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 (redigerad) Det verkar som om strängarna på min elgitarr stämmer om sig samtidigt som jag sitter och spelar. Tar jag tex ett D på en sträng så är samma ställe på samma sträng några minuter senare ett C. Spökar det? Redigerad 12 juni, 2008 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Shredding handlar mer om tekniken än gitarren (bara en dålig snickare skyller på verktygen!) men folk brukar gilla Jackson och andra roliga gitarrer. http://images4.thomann.de/pics/prod/169680.jpg Mjo, men en Les paul kopia är ju inte bästa shred gitarren! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Mjo, men en Les paul kopia är ju inte bästa shred gitarren! Du står inte på scenen än, dude. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Mjo, men en Les paul kopia är ju inte bästa shred gitarren! Dina fingrar är inte bästa fingrarna heller. Ärligt, du kommer inte att rent magiskt kunna shredda bara för att du köper en gitarr med en hals smal som en tandpetare. Att kunna shredda kommer du när du i flera år har tränat tråkiga 4321-övningar med metronom. Men varför? Att shredda är ungefär det tråkigaste man kan göra rent musikaliskt. Titta bara på Dragonforce t.ex. Alla tycker att wow dom har så duktiga gitarrister. Om man spelar deras solon på 50% hastighet hör man att det bara är slumpade upp- och nergångar av skalor. Bara okreativt och omusikaliskt. Lär dig spela istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Dina fingrar är inte bästa fingrarna heller. Ärligt, du kommer inte att rent magiskt kunna shredda bara för att du köper en gitarr med en hals smal som en tandpetare. Att kunna shredda kommer du när du i flera år har tränat tråkiga 4321-övningar med metronom. Men varför? Att shredda är ungefär det tråkigaste man kan göra rent musikaliskt. Titta bara på Dragonforce t.ex. Alla tycker att wow dom har så duktiga gitarrister. Om man spelar deras solon på 50% hastighet hör man att det bara är slumpade upp- och nergångar av skalor. Bara okreativt och omusikaliskt. Lär dig spela istället. Jamen exakt. Sen om man vill shredda så får man väl lära sig det också men det känns ju ruskigt onödigt att välja sin första gitarr enbart för att den är bra på just det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Alla vet ju att Dragonforce är skitballa. Klart man vill shredda med en gitarr som man kan hugga ihjäl någon med kanten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Jamen exakt. Sen om man vill shredda så får man väl lära sig det också men det känns ju ruskigt onödigt att välja sin första gitarr enbart för att den är bra på just det. Men jag har ju haft ett antal andra gitarrer med då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Men jag har ju haft ett antal andra gitarrer med då. Ahkej. Brydde mig inte direkt om att läsa det du skrev. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 15 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 juni, 2008 (redigerad) Det verkar som om strängarna på min elgitarr stämmer om sig samtidigt som jag sitter och spelar. Tar jag tex ett D på en sträng så är samma ställe på samma sträng några minuter senare ett C. Spökar det? Är det nya strängar??? Det brukar vara så att på dom flesta nya strängar så töjs dom ut och tappar din stämma... Det är bara att fortsätta att stämma gitarren tills strängarna har töjts sig till den spänningen som du vill ha dom i EDIT: En fråga, hur får man fram det där skrikande ljudet som det finns i en del solon? Har lyckats ett fåtal gånger men vet itne hur man gör... Redigerad 15 juni, 2008 av Joe Dirt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 15 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 juni, 2008 Är det nya strängar??? Det brukar vara så att på dom flesta nya strängar så töjs dom ut och tappar din stämma... Det är bara att fortsätta att stämma gitarren tills strängarna har töjts sig till den spänningen som du vill ha dom i EDIT: En fråga, hur får man fram det där skrikande ljudet som det finns i en del solon? Har lyckats ett fåtal gånger men vet itne hur man gör... Menar du undertoner? För att få till en sån måste du träffa strängen med både plektrumet och tummen samtidigt. Det är svårt att förklara hur man ska göra om man inte sitter face to face med personen man ska lära ut det till, men jag kan försöka. Vinkla plektrumet (och hela handen) så att du nästan träffar strängen med en vinkel på typ.. 70 grader. Sen gäller det bara att få till den där träffen med plektrum och tummen samtidigt. Jag brukar träffa strängen med en liten bit av hörnet på tumnageln, och då låter det bra. Öva! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 Finns en del bra videos om pinch harmonics, eller "squealies". [youtube-old]5I5O8P-r5Rk[/youtube-old] Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts