Jump to content

Gitarrtråden.

_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Hej! Nu är det så att jag kör på en sådan här Charvel gitarr:

post-6544-1212277369_thumb.jpg

Men det verkar som om en sträng har fastnat på något sätt längst upp på halsen (har ringat in området). Hur mycket jag än försöker stämma den strängen så går det inte . Det är bara samma ton hela tiden. Nu är min fråga, vad händer om jag tar bort de här "skruvarna"? Förstör jag gitarren då? Är rädd om den, det är ett arv från min morbror som dog förra året.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tjaa, har inte testat den så mycket än utan mer bara kollat att den funkar. MG-serien kanske inte är den bästa men en Marshall är alltid en Marshall :angry:

Jag hade en MG15 (samma stärkare i mindre förpackning) och den var inte riktigt Marshall i mina öron, och ganska sterilt ljud. Men nu har jag inte ens Marshall längre så det kan vara jag som är petig också.

Ingen som vet vad som händer om jag tar bort det där "låset" längst upp på halsen?

Vilket menar du då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som vet vad som händer om jag tar bort det där "låset" längst upp på halsen?

De där skruvarna är till för att låsa fast strängarna så gitarren inte stämmer om sig när man använder svajen. Du kan lugnt skruva upp den utan att något går sönder, men testa att stämma med stämskruvarna nere vid svajen först.

shaller_floyd_rose_trem_1015311_0.jpg

Skruvarna längst till vänster är s.k. "fine tuners", som säkert har ett svenskt namn.

Vill du att jag ska förklara ytterligare så säg till, svajsystem är inte min grej riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Har ett riktigt "vill-ha-begär" på Fender Classic Player 60s Strat - en strata som jag har hört sjukt mycket gott om, som låter suveränt, ser så jävla bra ut. Drömmen är att ha en 60-talare - och nu kan man få de detaljerna som stämskruvarna t.ex.

Dessutom kostar den bara 6500:-. Säger bara för att det är jävligt lågt för en sådan fin gitarr, men det är kanske ändå för mycket för mig just nu. Vart skall man vända sig om man vill ha en gitarr för lägre pris? Gärna beggad. Vendolin erbjuder inte mycket.

fen04strat60s-sb2_1018132_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor