samuelszon Skrivet 18 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2008 Enda saken som måste vara obruten är mjukvaror. Det blev dock bara en pedal eftersom returfrakten skulle bli rätt dyr. Woho, det här måste ju testas! Vad menar du, har du gjort såhär? Är sjukt sugen på att testa en EH Nano Q Auto Wah. Vad är det som kostar? Frakt till mig och frakt tillbaka till de? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kire21 Skrivet 18 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2008 (redigerad) Har en sån här elgitarr : Multieffekt : Och en ibanez 10 watt förstärkare. När jag spelar t.e.x Smoke On Water så blir det väldigt ljust ljud. Hur får man det att låta mörkare? Redigerad 18 januari, 2008 av kire21 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 18 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2008 Spela på lägre toner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 18 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2008 Woho, det här måste ju testas! Vad menar du, har du gjort såhär? Är sjukt sugen på att testa en EH Nano Q Auto Wah. Vad är det som kostar? Frakt till mig och frakt tillbaka till de? Jag har inte testat, men jag har läst mig till. Frakten från Thomann hem till dig kostar 15 euro oavsett mängd. Frakten från dig tillbaka till Thomann får du sköta på egen hand och du kan räkna ut priset på t.ex. posten.se. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Valle-Ball Skrivet 19 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2008 Hur får man det att låta mörkare? Öka med bas-pluppen, trixa med tone-rattarna eller stäm ner gitarren lite Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Jag fick hem två pedaler igår. Dom var egentligen födelsedagspresent i söndags men Thomann tog lite tid på sig. Om någon är intresserad så skriver jag en liten recension. Electro-Harmonix Stereo Memory Man With Hazarai. http://img231.imageshack.us/img231/8921/188cfce7862662d64a0c079ao3.jpg Det här är två saker i en. Först och främst så är det delay/reverb (lite bereoende på hur man ställer in). Låter bra gör den och inställningarna som finns gör att man kan få precis vilket ljud man vill. Jag har dock inte hunnit leka med den här så jättemycket så jag blir säkert ännu mer nöjd sen. Det avgörande med den här pedalen för mig var loop-funktionen. Rent grundläggande så fungerar det så att man spelar in en slinga (med eller utan delay) som sedan spelas upp om och om igen medan man kan spela över (med eller utan delay) och till och med spela in flera lager. Det är faktiskt väldigt beroendeframkallande. Först spelar man in en liten enkel ackordföljd och sen improviserar man fram något över. Jag satt i minst 15 minuter med samma loop, det är faktiskt riktigt roligt. Det enda jobbiga är att det är lite klurigt att få den att börja och sluta spela in med precis rätt timing (så att den loopar utan hack) men det går om man bara tränar lite. Om man är villig att lägga ner lite tid så är den här helt klart värd pengarna om det är något sådant här man letar efter. ProCo Rat2. http://img168.imageshack.us/img168/3962/367959de8.jpg Detta var ett blindköp egentligen. Jag hade hört mycket bra om den, men aldrig provat själv. Det slutade dock med att jag blev ganska nöjd. Med stallmicken får man ett ganska bra helt vanligt rocksound. Lite beroende på hur man EQar kan man få allt från lite scoopat punk-sound till ett lite ljusare indie rock-aktigt sound. Arctic Monkeys använde den här på första skivan, det är så den låter. Med halsmicken fick jag fram det här underbara Big Muff-aktiga sololjudet som är så underbart silkeslent och härligt. Mums. Det här är dock inget för den som vill ha kontrollerad och len dist, utan lite fuzzigt och spretigt är det. Men sånt gillar vi. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 23 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 januari, 2008 Nu skall jag köpa en egen elgitarr (Har lånats brorsa genom dem 4-5 åren jag spelat ) Så jag tänkte köpa ett paket erbjudande på JAM.SE så nu undrar jag om detta är ett bra "Nybörjar" paket?? http://www.jamshop.se/gitarr-baspaket.html Och titta på första paketet "Elgitarrpaket #4 BurnOut LP-Kit i Black"... Om ni hittar något bättre för under 1500 kr så lägg dit en länk. (Själv tycker jag att gitarren är grymt snygg...) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 23 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 januari, 2008 Nu skall jag köpa en egen elgitarr (Har lånats brorsa genom dem 4-5 åren jag spelat ) Så jag tänkte köpa ett paket erbjudande på JAM.SE så nu undrar jag om detta är ett bra "Nybörjar" paket?? http://www.jamshop.se/gitarr-baspaket.html Och titta på första paketet "Elgitarrpaket #4 BurnOut LP-Kit i Black"... Om ni hittar något bättre för under 1500 kr så lägg dit en länk. (Själv tycker jag att gitarren är grymt snygg...) Det beror på hur seriös du är. Vet du att du kommer att spela även om några år? I så fall vinner du ingenting alls på att köpa nybörjarpaket, du kommer bara tröttna och få köpa nytt om något år eller två och då blir det ju bara dyrare i slutändan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 23 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 januari, 2008 Det beror på hur seriös du är. Vet du att du kommer att spela även om några år? I så fall vinner du ingenting alls på att köpa nybörjarpaket, du kommer bara tröttna och få köpa nytt om något år eller två och då blir det ju bara dyrare i slutändan. Men jag inga pengar för sånt här igentligen!! Allt jag vill är att få en gitarr och en förstärkare som går att spela på för så billiga pengar som möjligt. Jag är inte så jätte satt i detta med gitarr spel men jag ska försöka att fortsätta spela i min framtid. Just nu är jag inte så JÄTTE seriös men som sagt jag vet inte hur det blir i framtiden Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 24 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Electro-Harmonix Stereo Memory Man With Hazarai. Riktigt intressant, är faktiskt sugen på en själv. Vill ha både en reverb och delay-pedal och vill helst ha en DD-3:a och en Holy Grail men känns lite meningslöst med två. Grattis i efterskott btw. Är väldigt sugen på en auto-wah vilket förmodligen blir mitt nästa köp. Har kollat på en EHX Micro Q-tron men vet inte om butikerna i stan (4sound, MB) säljer Electro Harmonix över huvudtaget, har bara sett en Muff. Annars har jag tittat på en EHX Nano Doctor Q Auto Wah. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 31 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2008 Woho, idag blev den här älsklingen min <3 Och när jag ändå är i farten, är det nån som vet en hyffsat lätt men ändå skön metall låt som man kan testa att lira? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Valle-Ball Skrivet 31 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2008 Woho, idag blev den här älsklingen min <3 Och när jag ändå är i farten, är det nån som vet en hyffsat lätt men ändå skön metall låt som man kan testa att lira? Metallica - Masters of puppets kanske? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 31 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2008 (redigerad) Metallica - Masters of puppets kanske? Älskar att spela den låten Finns många bra låtar att spela! Master of puppets, Creeping Death, Four Horsemen, Blackened, Motorbreath alla är lika roliga att spela! Redigerad 31 januari, 2008 av Joe Dirt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Always_Mongo Skrivet 31 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2008 (redigerad) Jag söker efter sköna lugna låtar att spela, såna som skapar sån där riktigt skön och mysig stämning Det behöver inte va någonting lätt. På samma gång ska det inte va nåt i stil med låten "Asturias"(även om det inte alls är en skön låt så var det bara ett exempel... inte är den lugn alls för den delen heller...), det blir waaaay för svårt. Några tips? Redigerad 31 januari, 2008 av Always_Mongo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 31 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2008 (redigerad) Har en sån här elgitarr : Multieffekt : Och en ibanez 10 watt förstärkare. När jag spelar t.e.x Smoke On Water så blir det väldigt ljust ljud. Hur får man det att låta mörkare? Stäm ner gitarren till D eller C... Redigerad 31 januari, 2008 av xstreem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
EET FUK Skrivet 1 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2008 Jag söker efter sköna lugna låtar att spela, såna som skapar sån där riktigt skön och mysig stämning Det behöver inte va någonting lätt. På samma gång ska det inte va nåt i stil med låten "Asturias"(även om det inte alls är en skön låt så var det bara ett exempel... inte är den lugn alls för den delen heller...), det blir waaaay för svårt. Några tips? Fade To Black. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 1 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2008 (redigerad) Jag söker efter sköna lugna låtar att spela, såna som skapar sån där riktigt skön och mysig stämning Det behöver inte va någonting lätt. På samma gång ska det inte va nåt i stil med låten "Asturias"(även om det inte alls är en skön låt så var det bara ett exempel... inte är den lugn alls för den delen heller...), det blir waaaay för svårt. Några tips? November Rain utav Guns N' Roses. Redigerad 1 februari, 2008 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Valle-Ball Skrivet 1 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2008 Jag söker efter sköna lugna låtar att spela, såna som skapar sån där riktigt skön och mysig stämning Det behöver inte va någonting lätt. På samma gång ska det inte va nåt i stil med låten "Asturias"(även om det inte alls är en skön låt så var det bara ett exempel... inte är den lugn alls för den delen heller...), det blir waaaay för svårt. Några tips? John McCartney - Live And Let Die (Guns N' Roses version funkar också) Scorpions - Still Lovin' You (särskilt intro-solot ger en "mysig" stämning med rätt dist) Scorpions - Holiday Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Always_Mongo Skrivet 1 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2008 (redigerad) Fade to black kanns man ju redan, ska kolla upp November Rain när jag orkar... Edit: Valles låtar har jag inte hört... får nog kolla dem. Får väldigt gärna va akustiska låtar : D Redigerad 1 februari, 2008 av Always_Mongo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 1 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2008 Jag söker efter sköna lugna låtar att spela, såna som skapar sån där riktigt skön och mysig stämning Det behöver inte va någonting lätt. På samma gång ska det inte va nåt i stil med låten "Asturias"(även om det inte alls är en skön låt så var det bara ett exempel... inte är den lugn alls för den delen heller...), det blir waaaay för svårt. Några tips? White Lion - When The Children Cry. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts