SlewME Skrivet 3 december, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 december, 2006 (redigerad) 704 bilder uppladdade på totalt 108MB. Tar vi 1000 nästa vecka? Varav säkert 100 av bilderna är Niks. Redigerad 3 december, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 3 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 december, 2006 704 bilder uppladdade på totalt 108MB. Tar vi 1000 nästa vecka? Härligt, vi får fira när 1000-gränsen spräcks. Varav säkert 100 av bilderna är Niks. Hahahahaha . Ja, och 78 av hans bilder är bilar från san andreas Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 3 december, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 december, 2006 Härligt, vi får fira när 1000-gränsen spräcks. Hahahahaha . Ja, och 78 av hans bilder är bilar från san andreas Haha, du vet vad jag snackar om Sedan är 30st bilder på katter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 3 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 december, 2006 Tror ni att han vistas här på forumet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 9 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2006 Beffo is down! I repeat, Beffo is down! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 9 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2006 Beffo is down! I repeat, Beffo is down! Are you slow or what? over Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 9 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2006 Are you slow or what? over Kanske, men ingen annan hade ju skrivit nåt så Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 9 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2006 Nuu. Mina bilder. :'( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 10 december, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 december, 2006 Beffo uppe igen. Har skrivit om problemet på Beffo Community. Hänvisar dit om någon är intresserad. Som sagt, nya servrar vid årskiftet. Hållt ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 10 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2006 Beffo uppe igen. Har skrivit om problemet på Beffo Community. Hänvisar dit om någon är intresserad. Som sagt, nya servrar vid årskiftet. Hållt ut. Jag kom in på beffo upload några få gånger inatt, två gånger kanske. Då fanns det inga bilder någonstans Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 10 december, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 december, 2006 Jag kom in på beffo upload några få gånger inatt, två gånger kanske. Då fanns det inga bilder någonstans Trodde du att Beffo var hackat då ? Av någon anledning så lägger IIS(webbservern) ner helatiden. Vet inte vad felet beror på, ska försöka att lösa det tillsvidare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 10 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2006 Trodde du att Beffo var hackat då ? Av någon anledning så lägger IIS(webbservern) ner helatiden. Vet inte vad felet beror på, ska försöka att lösa det tillsvidare. Nej, jag förstod ju att det var något lurigt eftersom sidan varit nere ett tag. Men jag tyckte det såg lite mysko ut Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 10 december, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 december, 2006 (redigerad) För att göra allt mer begripligt för er dödliga. Loggfilerna för servern är extremt stora och servern tar emot extrema mängder data helatiden. För att visa vilken sida som tar mest av servern så skickar jag med en logg. 2006-12-10 00:02:40 83.250.160.** 80 GET /upload/pic~/7myecof980.png - 403 Mozilla/5.0+(Macintosh;+U;+Intel+Mac+OS+X;+sv-SE;+rv:1.8.1)+Gecko/20061010+Firefox/2.0 pass=***;+user=Jonas;+inlogg=ya;+ASPSESSIONI* http://www.gtasajten.com/forum/index.php?s...66&st=10740 2006-12-10 00:02:40 83.250.160.** 80 GET /upload/pic~/8lminvgck3.jpg - 403 Mozilla/5.0+(Macintosh;+U;+Intel+Mac+OS+X;+sv-SE;+rv:1.8.1)+Gecko/20061010+Firefox/2.0 pass=***;+user=Jonas;+inlogg=ya;+ASPSESSIONI* http://www.gtasajten.com/forum/index.php?s...66&st=10740 2006-12-10 00:02:40 81.233.205.** 80 GET /upload - 403 Mozilla/5.0+(Windows;+U;+Windows+NT+5.1;+sv-SE;+rv:1.8.1)+Gecko/20061010+Firefox/2.0 user=b3njo;+inlogg=ya;+pass=*** - 2006-12-10 00:02:41 83.227.102.** 80 GET /upload/pic~/f258nddc85.PNG - 403 2006-12-10 00:02:46 213.114.218.** 80 GET /upload/pic~/7myecof980.png - 403 Mozilla/5.0+(Windows;+U;+Windows+NT+5.1;+sv-SE;+rv:1.8.1)+Gecko/20061010+Firefox/2.0 - http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=40773 Om man läser av loggen korrekt så ser man ganska snabbt att det är /upload/ som är igång och jobbar helatiden, /upload/ är alltså Beffo Upload. gtasajten.com är referer och brevid GET står vilken bild som laddades från GTAsajten. Servern måste alltså hantera både sessioner, bilder och förfrågningar. Detta är krävande för denna server som används i nuläget och den klarar inte av trafiken, därför uppstår problem. Hoppas att jag har bringat lite klarhet i vad som är problemet, det är alltså den mängden förfrågningar och bilder som laddas helatiden. Varje gång ni besöker en tråd där en Beffo Upload-bild finns i så suger det på servern, detta gäller både bilder, signaturer, avatarer osv. Givetvis ska detta inte vara problem men servern klarar helt enkelt inte av såhär mycket förfrågningar - resultatet blir en krasch i IIS och jag måste starta om IIS manuellt. Redigerad 10 december, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 11 december, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 december, 2006 Eftersom att jag är så otålig så "beordrade" jag teknikerna i hallen där servern står att åtgärda problemet med "lagget". För mig ser det ut som att servern flyter på väldigt bra just nu. Detta gick totalt på 256kr för mig. Men det var det värt - allt för att ni ska bli nöjda. Enjoy. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 11 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 december, 2006 Bästa sättet att få stopp på lagget vore väl att byta till en snabbare webbserver? IIS är ju skräp. Om sidan nödvändigtvis måste vara asp får du väl leva med IIS antar jag men annars är ju Apache mycket bättre (eller ännu bättre, Lighttpd om du kör Linux). Dina uppgraderingar känns lite som att hela tiden trimma en superbil fast det bara går att få i första växeln, det är inte där problemet ligger. Du kan ju byta ut dom mest använda sidorna mot PHP till exempel. Bildvisningssidan är ju bara lite databaskoppling och ladda en bildadress? Gör den i PHP på en apacheserver så klarar den mer belastning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 11 december, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 december, 2006 (redigerad) Bästa sättet att få stopp på lagget vore väl att byta till en snabbare webbserver? IIS är ju skräp. Om sidan nödvändigtvis måste vara asp får du väl leva med IIS antar jag men annars är ju Apache mycket bättre (eller ännu bättre, Lighttpd om du kör Linux). Dina uppgraderingar känns lite som att hela tiden trimma en superbil fast det bara går att få i första växeln, det är inte där problemet ligger. Du kan ju byta ut dom mest använda sidorna mot PHP till exempel. Bildvisningssidan är ju bara lite databaskoppling och ladda en bildadress? Gör den i PHP på en apacheserver så klarar den mer belastning. Allt det du berättade för mig är inget nytt. Precis som jag skrivit i tidigare trådar så kommer ny server till årsskiftet. Denna uppgradering skredda för att ha en stabil server tills dess. IIS är inte så dåligt heller, men ni "anti-microsoft"-folk vill gärna poängtera detta. Ang. min upload-sida. Sidan är inte "bara en databaskoppling". Har ett avancerat system för administratörerna på sidan också, detta ser inte du för att du inte är behörig. Redigerad 11 december, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 11 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 december, 2006 Allt det du berättade för mig är inget nytt. Precis som jag skrivit i tidigare trådar så kommer ny server till årsskiftet. Denna uppgradering skredda för att ha en stabil server tills dess. IIS är inte så dåligt heller, men ni "anti-microsoft"-folk vill gärna poängtera detta. Ang. min upload-sida. Sidan är inte "bara en databaskoppling". Har ett avancerat system för administratörerna på sidan också, detta ser inte du för att du inte är behörig. Dom trådarna måste jag ha missat i så fall. Ny server är kanon. Vad får du pengar ifrån? IIS är inte helt värdelöst men Apache är snabbare, stabilare och öppen källkod. Nu var det ett tag sen det där gjordes men det visar ungefär hur det ligger till. Titta på stapel 2 och 4. Jag menade inte att konvertera om hela sidan till PHP eftersom det antagligen tar lite tid men eftersom till exempelvis bildvisningssidan (pic.asp) bara verkar ladda ett filnamn från databasen så skulle det ju gå att göra just den sidan i php eftersom den får många besökare och databasen inte bryr sig om sidan är i php eller asp. Men det är väl om det blir kris. Skaffar du ny server efter jul klarar den säkert belastningen. Jag är inte alls "anti-Microsoft", jag använder själv Windows men det är ingen idé att blunda för att Linux är snabbare och populärare för servrar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 11 december, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 december, 2006 (redigerad) Dom trådarna måste jag ha missat i så fall. Ny server är kanon. Vad får du pengar ifrån? IIS är inte helt värdelöst men Apache är snabbare, stabilare och öppen källkod. Nu var det ett tag sen det där gjordes men det visar ungefär hur det ligger till. Titta på stapel 2 och 4. Jag menade inte att konvertera om hela sidan till PHP eftersom det antagligen tar lite tid men eftersom till exempelvis bildvisningssidan (pic.asp) bara verkar ladda ett filnamn från databasen så skulle det ju gå att göra just den sidan i php eftersom den får många besökare och databasen inte bryr sig om sidan är i php eller asp. Men det är väl om det blir kris. Skaffar du ny server efter jul klarar den säkert belastningen. Jag är inte alls "anti-Microsoft", jag använder själv Windows men det är ingen idé att blunda för att Linux är snabbare och populärare för servrar. Stapeldiagrammet som du postade visar ju hur IIS driver PHP och inte ASP. Apache klarar ex. inte av att driva ASP lika bra som IIS gör, för att vara lite mer rättvis. ASP blev dessutom aldrig släppt för Apache och andra webbservrar, det blev däremot ASP.net. Redigerad 11 december, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 11 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 december, 2006 Stapeldiagrammet som du postade visar ju hur IIS driver PHP och inte ASP. Apache klarar ex. inte av att driva ASP lika bra som IIS gör, för att vara lite mer rättvis. ASP blev dessutom aldrig släppt för Apache och andra webbservrar, det blev däremot ASP.net. Det går att köra ASP i Apache med ASP::Apache. ASP::Apache är lite snabbare men IIS har stöd för lite Microsoft-grejer som till exempel .net-saker. Beror på vad man behöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 11 december, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 december, 2006 (redigerad) Det går att köra ASP i Apache med ASP::Apache. ASP::Apache är lite snabbare men IIS har stöd för lite Microsoft-grejer som till exempel .net-saker. Beror på vad man behöver. Nej, inte Microsoft asp, för det har aldrig släppts för annat än IIS. De asp som går att köra med Apache är inte alls samma sak som den ASP till IIS. Många grejer fungerar inte för ASP:Apache tror inte att varken REGexp eller Global.asa fungerar för Asp:apache. Redigerad 11 december, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts