VickeX Skrivet 29 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 oktober, 2006 (redigerad) Var hos min vän inatt. Vi hittade hans Commodore 64 och hans VIC-20. Och efter lite letande hittade vi alla tillbehör. Vi kopplade in datorn i tvn, och satte igång. Den gick! Efter lite letande på internet hittade vi koden för att hitta VIC-20'n som vi kopplat in. Vi skrev 'Load "$",8 och klickade på return. Den laddade och hittade det. Vi hade förståss satt i en skiva innan. Vi skrev 'List och upp kom listan på vad som fanns på skivan. Vi satte igång ett spel och det funkade! Det var riktigt rolig. En Commodore 64 är alltså ursprunget till alla nuvarande speldatorer. När den kom var den... Såhär! Alltså helt klockren. Spel med bild och ljud och grafiken. 8-bitars. Wow! För er som inte viste det är det en Commodore 64 ni ser starta när man startar Vice City. http://www.computernostalgia.it/2003/image...modore%2064.JPG http://computermuseum.50megs.com/images/commodore_64.jpg Snacka på, vad tycker ni om Rockstar North's ide om att starta så. Osv, har ni spelat på en sådan här? Snacka på. Jag tycker det var asgrymt att se hur det var förr. Redigerad 29 oktober, 2006 av VickeX Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 29 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 oktober, 2006 Jag har en sådan på vinden eller i källaren. Den åker fram vid LAN ibland Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 29 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 oktober, 2006 Jag har en sådan på vinden eller i källaren. Den åker fram vid LAN ibland Varför? Spelar ni någonting med varandra på den eller spelar ni bara och tittar? ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 29 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 oktober, 2006 En vän har en sån, vi brukade spela hela tiden på den i 9e års åldern Ett västern spel där snabbaste skjutaren vinner och ett krigsspel där det var sånna där gröna leksakssoldater. But now it is broken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 29 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 oktober, 2006 Har en Commodore 64 i mitt rum, som är i nyskick, men köptes när den kom ut 30-tal köpta spel, men runt 200 brända (gammal härlig wärsch, spela över på tomma band i bandspelaren ). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stora_tomtefar Skrivet 29 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 oktober, 2006 Jag vill ha en Commodore 64. Har alltid viljat ha det Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 29 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 oktober, 2006 Har en Commodore 64 i mitt rum, som är i nyskick, men köptes när den kom ut 30-tal köpta spel, men runt 200 brända (gammal härlig wärsch, spela över på tomma band i bandspelaren ). Buder 800 spänn! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 29 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 oktober, 2006 Helt otroligt att man har spel på kasettband! Hur funkar det? Helt förstummad, jag kan inte begripa det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 29 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 oktober, 2006 Helt otroligt att man har spel på kasettband! Hur funkar det? Helt förstummad, jag kan inte begripa det. Det är liksom plasten, och det lagras i block. Och det är imprincip som i disketter, som i en early Vic-20 fast ännu earlier. Och då var det på band. Är igentligen lika otroligt att man har spel på skivor Orkar inte förklara på ett riktigt sätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 30 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 oktober, 2006 Har tyvärr aldrig haft en Commodore, en kompis har en däremot men jag har aldrig fått spela på den. Istället hade vi en Nintendo 8-bitars, den är grym den också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chosen_one Skrivet 30 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 oktober, 2006 Min über c00la morbror har haft en sådan men han bytte dock in den mot en nyare Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 30 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 oktober, 2006 Jag var inte född när dem kom... Men jag har sett reklam för den och Commandore 128 (eller var det 32 :/) i gamla Kalle Anka tidningar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blues Skrivet 30 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 oktober, 2006 Jag vill så gärna ha en sån. Eller åtminståne testa en. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
LunCh Skrivet 31 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2006 Har en sån med fen en 100 tals spel. Fast den är trasig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 31 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2006 Har en sån med fen en 100 tals spel. Fast den är trasig Fen en? Aja men jag kan få skivorna ^^ Eller banden? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
LunCh Skrivet 31 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2006 Hehe nedu jag ska försöka laga den och sedan ska jag spela Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 31 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2006 Hehe nedu jag ska försöka laga den och sedan ska jag spela Noooooooooooooooooo :'( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cpt Tuttle Skrivet 3 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 november, 2006 (redigerad) Inledde min datorbana på en 128, vilket var en utvecklad modell, höll man nere en knapp när den startade var den dock bakåtkompatibel med C64, då den startade upp som en sådan i stället. Dock en skymf att kalla det speldator, den dög till mycket annat också... Här har ni en hemdatornostalgiker, minst sagt... Henkibojj:Det är inte så konstigt, en diskett t.ex. är ju ungefär ett hoppressat kassettband, data lagras magnetiskt på båda två. Redigerad 3 november, 2006 av Cpt Tuttle Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 3 november, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 november, 2006 Jo men det som var så magiskt med den var ju dess genombrott i grafik osv. Att kunna ha både bild och ljud var någonting nytt på den tiden Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 3 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 november, 2006 Jo men det som var så magiskt med den var ju dess genombrott i grafik osv. Att kunna ha både bild och ljud var någonting nytt på den tiden 10 år innan du var påtänkt menar du? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts