Jump to content

Commodore 64 - Speldatorernas ursprung!

VickeX
 Share

Recommended Posts

Var hos min vän inatt. Vi hittade hans Commodore 64 och hans VIC-20. Och efter lite letande hittade vi alla tillbehör. Vi kopplade in datorn i tvn, och satte igång. Den gick! Efter lite letande på internet hittade vi koden för att hitta VIC-20'n som vi kopplat in. Vi skrev 'Load "$",8 och klickade på return. Den laddade och hittade det. Vi hade förståss satt i en skiva innan. Vi skrev 'List och upp kom listan på vad som fanns på skivan. Vi satte igång ett spel och det funkade! Det var riktigt rolig.

En Commodore 64 är alltså ursprunget till alla nuvarande speldatorer. När den kom var den... Såhär! :P

Alltså helt klockren. Spel med bild och ljud och grafiken. 8-bitars. Wow!

För er som inte viste det är det en Commodore 64 ni ser starta när man startar Vice City.

http://www.computernostalgia.it/2003/image...modore%2064.JPG

http://computermuseum.50megs.com/images/commodore_64.jpg

Snacka på, vad tycker ni om Rockstar North's ide om att starta så.

Osv, har ni spelat på en sådan här? Snacka på. Jag tycker det var asgrymt att se hur det var förr.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt otroligt att man har spel på kasettband! :wub: Hur funkar det? Helt förstummad, jag kan inte begripa det.

Det är liksom plasten, och det lagras i block. Och det är imprincip som i disketter, som i en early Vic-20 fast ännu earlier. Och då var det på band. Är igentligen lika otroligt att man har spel på skivor :o

Orkar inte förklara på ett riktigt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inledde min datorbana på en 128, vilket var en utvecklad modell, höll man nere en knapp när den startade var den dock bakåtkompatibel med C64, då den startade upp som en sådan i stället.

Dock en skymf att kalla det speldator, den dög till mycket annat också...

Här har ni en hemdatornostalgiker, minst sagt... :)

Henkibojj:Det är inte så konstigt, en diskett t.ex. är ju ungefär ett hoppressat kassettband, data lagras magnetiskt på båda två.

Redigerad av Cpt Tuttle
Länk till kommentar
Dela på andra sidor