Jump to content

Senaste skivköp?

Frenzy
 Share

Recommended Posts

Wow - bra fynd, den kan inte hyllas nog till skyarna!

Jo, riktig överaskning! Förväntade mig något i stil med dansbandssamlingar eller absolute kidz-skivor när jag kollade i lådan. Var en hjälporganisationsloppis med mest äldre damer som kunder vad jag kunde se, så då kanske inte Radiohead står så högt i kurs! =D

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp blev lite den här veckan också.

post-343-1275145268_thumb.jpg

*The Doors - Strange Days

*Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced (har nu äntligen en orginalpressning i mono istället för den småtrista fuskstereo-pressning från 70-talet som funnits i min ägo sedan långt tillbaka)

*John Lennon - John Lennon/Plastic Ono Band (blev lite inspirerad av Eudoros Lennon-köp, var väl på tiden att man skaffade ett av hans viktigaste album)

...samt David Bowie - Fashion och Depeche Mode - Leave in Silence på singel.

Nu blir det inga fler skivinköp förren Hova skivmässa i mitten av juni.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*John Lennon - John Lennon/Plastic Ono Band (blev lite inspirerad av Eudoros Lennon-köp, var väl på tiden att man skaffade ett av hans viktigaste album)

Hah, roligt att det finns fler som uppskattar Lennons verk, själv diggar jag det otroligt mycket! Schysst album för övrigt. Även The Doors och David Bowie-albumen är schyssta. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

...som var igår. Är nöjd med vad jag hittade, men hade faktiskt räknat med att köpa mer än jag gjorde, så kan det va ibland. :naughty:

post-343-1277036447_thumb.jpg

LP:

*Ringo Starr - Goodnight Vienna

*George Harrison - Living in the Material World

*Stephen Stills - "Stephen Stills"

*David Bowie - Scary Monsters (and Super Creeps)

*Elton John - Madman Across the Water

*Ten Years After - A Space in Time

*Nazareth - Rampant

*Deep Purple - Stormbringer

*Elton John - Blue Moves

Singlar:

*The Beatles - Hey Jude

*Jefferson Airplane - White Rabbit

*The Box Tops - Soul Deep

*Rascals - A Beautiful Morning

*Supremes - You Keep Me Hangin' On

*Supremes - Reflections

*Temptations - My Girl

*Elvis Presley - All Shook Up

*Elvis Presley - Rubberneckin'

*David Bowie - Rebel Rebel

och ett bildomslag som jag saknade till Jimi Hendrix-singeln The Wind Cries Mary. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...

Eftersom att Whoopeboy figurerar rätt flitigt i den här tråden passar jag på att fråga här om du - eller någon annan som är bevandrad i ämnet - vet hur man kan gå tillväga om gummiremmen i ens LP-spelare har gått av? Finns det någon tillfällig hushållslösning med gummiband eller liknande som fungerar, om än bara för ett tag? Maskinen i fråga är en Yamaha P-350, om det är relevant.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom att Whoopeboy figurerar rätt flitigt i den här tråden passar jag på att fråga här om du - eller någon annan som är bevandrad i ämnet - vet hur man kan gå tillväga om gummiremmen i ens LP-spelare har gått av? Finns det någon tillfällig hushållslösning med gummiband eller liknande som fungerar, om än bara för ett tag? Maskinen i fråga är en Yamaha P-350, om det är relevant.

Tyvärr har jag inget bra tips att ge här. Har alltid funnits så mycket grammofoner runt om att jag inte behövt pilla på dem själv i väntan på en ny rem. Tror det blir rätt svårt att få till det bra med en gummisnodd, även om jag vet att farsan fixat en bandspelare med en sådan för några år sedan.

Så kan man väl passa på att redovisa dem senaste skivköpen då när man ändå skriver här. Har faktiskt blivit lite cd-köp under de senaste veckorna eftersom jag tröttnade på att sakna flera tegelstenar från 1990-talet.

post-343-1278943709_thumb.jpg

LP:

*Cream - Fresh Cream

*The Band - "The Band"

*Leonard Cohen - Songs from a Room

*Stevie Wonder - Innervisions

*Chicago - Chicago V

*Electric Light Orchestra - Face the Music

*Bad Company - Run With the Pack

Singlar:

*Jonathan Richman & the Young Lovers - Egyptian Reggae

*Billy Preston - That's the Way God Planned It

*Rolling Stones - Angie

*Kate Bush - Wuthering Heights

*Blur - On Your Own

CD:

*Oasis - Definitely Maybe

*Blur - Parklife

*Suede - Coming Up

*Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness

*Nirvana - In Utero

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Oasis - Definitely Maybe

*Nirvana - In Utero

Tummen upp, två sjukt bra album, Live Forever, Up in the Sky, Digsy's Dinner, Married With Children på DB, och typ de fem inledande på IU. Fast va längesen nu, grym skiva iaf. Rape Me är ju fan med på den kom jag på nu! Egentligen bättre än Nevermind.

Själv har jag varit okaraktäristiskt dålig på att köpa skivor senaste tiden, måste bättra mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag inget bra tips att ge här. Har alltid funnits så mycket grammofoner runt om att jag inte behövt pilla på dem själv i väntan på en ny rem. Tror det blir rätt svårt att få till det bra med en gummisnodd, även om jag vet att farsan fixat en bandspelare med en sådan för några år sedan.

Synd, synd. Verkar vara så pass svårt att få tag i så jag ska nog försöka ragga fram en helt ny spelare istället.

Mina senaste skivköp är Let it Roll med George Harrison och Mind Games med John Lennon. Två grymma album, älskar Harrison's soloverk!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju testa Hi-Fi klubben om du har tillgång till en sån butik i din stad, dom har blivit mycket bra på skivspelare på sistone, både på reservdelar och spelare.

Ska själv köpa en ny spelare därifrån, min från 1978 börjar sjunga på sista versen nu, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tummen upp, två sjukt bra album, Live Forever, Up in the Sky, Digsy's Dinner, Married With Children på DB, och typ de fem inledande på IU. Fast va längesen nu, grym skiva iaf. Rape Me är ju fan med på den kom jag på nu! Egentligen bättre än Nevermind.

Själv har jag varit okaraktäristiskt dålig på att köpa skivor senaste tiden, måste bättra mig.

Det hela blir ännu bättre av att båda gick på 30 spänn styck! Men In Utero är verkligen ingen skiva för alla tillfällen. En låt som "tourette's" är inget man spelar när man är på gott humör kanske.

Synd, synd. Verkar vara så pass svårt att få tag i så jag ska nog försöka ragga fram en helt ny spelare istället.

Vet inte hur du har med välsorterade radiohandlare, men far har inte haft så stora problem med att beställa remmar till sina Technics i alla fall, just det märket är väl iof enklare att få tag än Yamaha-grammofoner (visste inte att det företget gjorde skivspelare!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Misterwhoopee: Om du har vägarna förbi Hälsingland (har för mig du har päron någonstans i närheten) måste jag tipsa dig om att besöka Vinylstallet i Alfta. Blev faktiskt förvånad över hur pass välsorterade de var och över det grymma (och stora) utbudet. :lol: Åtminstone 4-5 stora, proppfyllda rum med oerhört många artister, stora som små. De större banden och artisterna bistår givetvis med ett större utbud än de andra. Storknade runt bland de John Lennon och Beatles-vinyler som fanns till förfogande och ska lätt in och köpa upp ett tiotal skivor så fort jag får lön - och en fungerande spelare... :o

De har öppet Mån - Fre nu under sommaren och sedan tror jag de bara har öppet på lördagar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela blir ännu bättre av att båda gick på 30 spänn styck! Men In Utero är verkligen ingen skiva för alla tillfällen. En låt som "tourette's" är inget man spelar när man är på gott humör kanske.
Självklart handlar det om vilket mood man är i, så är det ju hela tiden när jag väljer musik. Nirvana är bra "freak out"-musik, lyssnar på Nirvana när jag känner mig halvgalen. Liksom, ibland är det skitskönt att vråla "RAPE MEEEE!!!" om och om igen.

Kom på att jag bara lyssnar på Oasis på natten, har aldrig slagit på t.ex Cast No Shadow på eftermiddagen. Allltid på natten.

Jag köpte födelsedagspresent åt morsan och kunde inte låta bli att titta in på Najz Prajz bara för att kolla lite, upptäckte då att jag hade typ 700 bara i sedlar, så då kunde jag inte låta bli att köpa The Fratellis - Here We Stand. Har faktiskt inte lyssnat igenom hela än. Det är bra, men inte Costello Music bra (liksom, Chelsea Dagger, For the Girl, Henrietta, Baby Fratelli, Whistle For The Choir, plus nästan alla andra låta, helt sjukt bra skiva).

(The Fratellis däremot är eftermiddagsmusik, men aldrig nattmusik, mest för att det inte skulle uppskattas om jag började nynna "dududududududududududu" högt mitt i natten).

Hmm, det var ju kul att tänka ut vilken tid på dygnet jag lyssnar på ett band. The Strokes är kvällsmusik, peakar runt 19. The Wombats är eftermiddag. The White Stripes var jag helt galen i en period, i över ett halvår, då var det nästan bara TWS som gällde.

Just ja, bor i Kumla, som tragiskt nog inte har en enda skivbutik, så då är det Örebros magra utbud som gäller. Har två tillhåll, Bananamoon och Najz Prajz. Föredrar definitivt Bananamoon. De är billigare och har en mycket mysigare feeling och skönare personal, medan Najz Prajz har högre priser och bra, men inte alls lika friendly personal. På Banana kan man stå och snacka med killen som står i kassan vilken som är White Stripes bästa skiva, men på NP är det inte så. Däremot ska NP ha cred för lite mer välsorterat utbud, vilket såklart är bättre än Bananas då de senare har mest begagnat (men de har större utbud känns det som). Dessutom har NP en tendens att trycka in för mycket skivor på för lite plats, t.ex i vintras när de hade rea, så hade de tryckt in så mycket skivor i en sån där låda att det inte gick att bläddra igenom.

Gymnasiet jag börjar på i höst ligger väldigt nära Bananamoon, känns som att mina visits kommer öka ännu mer...

Om jag inte blir journalist ska jag definitivt jobba i en skivbutik!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Misterwhoopee: Om du har vägarna förbi Hälsingland (har för mig du har päron någonstans i närheten) måste jag tipsa dig om att besöka Vinylstallet i Alfta...

Tack för tipset! Kollade lite på deras hemsida och det såg väl lovande ut. Alfta blir dock en liten omväg för mig på resvägen men om jag har tid över nån dag så...

On topic köpte jag en platta hos en lumpgubbe på Ljusdals marknad idag, Paul McCartney & Wings - Red Rose Speedway.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset! Kollade lite på deras hemsida och det såg väl lovande ut. Alfta blir dock en liten omväg för mig på resvägen men om jag har tid över nån dag så...

On topic köpte jag en platta hos en lumpgubbe på Ljusdals marknad idag, Paul McCartney & Wings - Red Rose Speedway.

Inga problem, deras hemsida är dock väldigt ouppdaterad och de har mycket mer "irl" än vad de anger på hemsidan. Ett exempel är att de online bara visade Imagine med Lennon då man sökte medan de i butik hade ett femtontal skivor. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...