Jacker Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 (redigerad) Något som ofta intresserar mig, och många andra, är historier om konspirationer, myter och liknande. Även om jag idag knappt tror dem är det alltid intressant och mysigt att läsa igenom sådanna här historier och ta åt sig av dem. Ibland blir man verkligt skeptisk till vissa saker - lever man under en lögn? Visst, oftast är det bara ren foliehattspropaganda, men det är inte värt att blunda åt allt, såvida det inte är helt åt skogen. Konspirationsteorier är ett så utvecklat och spritt ämne att det faktiskt kan ligga en liten, liten sanningshalt bakom det. [För att hålla tråden på hög nivå undanber jag korta, meningslösa inlägg. Tråden handlar om konspirationer - skriv om just det ämnet, och motivera också varför du just tror på teori X. Och man kan, hör och häpna, disskutera utan personpåhopp, något som tyvärr blivit vanligt i diskussioner på det här forumet... Var också beredd att använda källhanvisningar!] "Vänta...! Nu hänger jag inte med, vad är en 'konspiration'?" Wikipedia har svaret "Var kan jag läsa mer om konspirationer?" Också på Wikipedia, och Engelska Wikipedia har väldigt mycket information. Flashback har ett mycket bra konspirationsforum (se deras konspirationsindex). "Var kan jag hitta källor som styrker mina påståenden?" Välkända och pålitliga nyhetssidor, pålitliga sidor där faktan är skriven av personer som är insatta i ämnet, encyklopodier, Wikipedia. Googla efter det du behöver källa på. Privata sidor är inte speciellt bra källor, såvida dem inte anger egna. - - - Jag återkommer senare med mina egna tankar... Redigerad 25 oktober, 2006 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Teorin om att Kurt Cobain skulle ha blivit mördad: Den har en del poänger men jag tror inte på den till 100%. Teorin om att Bush skulle ligga bakom 9/11: Den har också en del poänger, en hel del snedvridna "fakta" och felberäkningar och jag tror inte att den är särskilt sann. Några grejer är lite skumma dock. Teorin om att Tupac skulle vara vid liv: Ska jag vara ärlig har jag inte hittat ett enda "bevis" som övertygar mig om att han skulle vara vid liv. Då jag jag ändå läst det mesta känns det som. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 (redigerad) Något jag tycker verkar väldigt märkligt är det där stället "Bermuda-triangeln." Vad är det som händer där egentligen, när båtar och flygplan försvinner spårlöst? Jag har en liten aning om att det är som endel säger, att det är något konstigt med magnetfältet där, så att vattenytan inte får någon sån där "spänning" så att båtar sjunker som en sten, Och lika med flygplanen, då dom bara faller ned för luften som en sten. Eller är det ryssarna? Ingen verkar egentligen veta... Och även det där med "Da vinci koden" verkar lite knepigt. Har dom egentligen några hållbara bevis för att det inte är som det beskrivs i boken/filmen? Men själv tror jag inte att det verkligen är så, att Da vinci var chef för "Prauíre de sion" eller vad det nu hette, och att Jesus verkligen hade en dotter... för det skulle vara... otroligt. Redigerad 25 oktober, 2006 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 (redigerad) Och även det där med "Da vinci koden" verkar lite knepigt. Har dom egentligen några hållbara bevis för att det inte är som det beskrivs i boken/filmen? Men själv tror jag inte att det verkligen är så, att Da vinci var chef för "Prauíre de sion" eller vad det nu hette, och att Jesus verkligen hade en dotter... för det skulle vara... otroligt. Dan Brown som har skrivit boken har själv sagt i en intervju i progammet "Bullshit" på kanal 6 att mycket av de som står i boken inte alls är sant. The Priory of Sion, som spelar en central roll i romanen och som påstås datera så långt bak som till 1000-talet, var i själva verket en bluff som iscensattes i mitten av 1900-talet av fransmannen Pierre Plantard. Han gjorde ju en massa efterforskningar och kladdade ihop allt så att det blev ett mästerkerk, hatad och älskad. Läs mer på Wiki. Edit: Fast detta finns det förståss delade tankar om, jag sitter nog här och snackar skit.. Redigerad 25 oktober, 2006 av Sikorka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Dan Brown som har skrivit boken har själv sagt i en intervju i progammet "Bullshit" på kanal 6 att mycket av de som står i boken inte alls är sant. The Priory of Sion, som spelar en central roll i romanen och som påstås datera så långt bak som till 1000-talet, var i själva verket en bluff som iscensattes i mitten av 1900-talet av fransmannen Pierre Plantard. Han gjorde ju en massa efterforskningar och kladdade ihop allt så att det blev ett mästerkerk, hatad och älskad. Läs mer på Wiki. Edit: Fast detta finns det förståss delade tankar om, jag sitter nog här och snackar skit.. Mjo, skulle även jag kunna tänka mig att han smörjde på en hel del när han skrev boken, så att det skulle bli lite mer "intresse" över den. Hm, det där med Priory of Sion trodde faktiskt jag att hade existerat, men här ser man. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Mjo, skulle även jag kunna tänka mig att han smörjde på en hel del när han skrev boken, så att det skulle bli lite mer "intresse" över den. Hm, det där med Priory of Sion trodde faktiskt jag att hade existerat, men här ser man. Kanske kanske kanske det kan ha funnits ändå? Den där Pierre Plantard inte hittade på det där, utan själv hade hittat något som han sen iscensatte för att se hur det kunde gå till. Man kan aldrig veta helt säkert, och själva namnet "The Priory of Sion" låter ju skittufft ändå.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Mjo, skulle även jag kunna tänka mig att han smörjde på en hel del när han skrev boken, så att det skulle bli lite mer "intresse" över den. Hm, det där med Priory of Sion trodde faktiskt jag att hade existerat, men här ser man. The Priory of Sion är påhittat av fransmannen Pierre Plantard, det stämmer. Men(!) det har funnits ett liknande sällskap, vid namnet The Order of Zion. Detta var en grupp som samarbetade med Tempelriddarna men de splittrades senare upp p.g.a att The Order of Zion ville använda Tempelriddarnas makt till egen vinning. Tempelriddarnas uppgift var att skydda det heliga landet och de pilgrimer som kom dit. Order of Zion ville istället att de skulle styra över det heliga landet och bli mäktigare än någonsin, dock vet jag inte vad som har hänt med dom efter att de lämnade Tempelriddarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Kanske kanske kanske det kan ha funnits ändå? Den där Pierre Plantard inte hittade på det där, utan själv hade hittat något som han sen iscensatte för att se hur det kunde gå till. Man kan aldrig veta helt säkert, och själva namnet "The Priory of Sion" låter ju skittufft ändå.. Mjo, det har du rätt i, för enligt boken åtminstonde, gjorde ju sällskapet "The priory of Sion" allt för att hålla sig själv hemliga för allmänheten. Och om det är så, måste det ju vara perfekt att iscensätta det där med Plantar och om att det var han som skapade det nu först vid 1900-talet. Så kanske, kaaanske är det bara en manöver för att få allmänheten att tro att det inte finns. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 (redigerad) USA:s månlandning påstår ju några snubbar vara en konspiration.Varför blev det ingen krater efter dom stack iväg från månen?Varför vajade amerikanska flaggan? Det finns ju ingen luft på månenOm flaggan vajade, vilket då skulle tyda på att det finns luft, varför ska då astronauterna krångla till det med sina hjälmar och dräkter?Finns lite mer...hämtade ovanstående från ett papper vi fick från skolan på månlandningen. EDIT: Det finns ju också en del som säger att fotbolls VM inte var i Stockholm 1958. Redigerad 25 oktober, 2006 av Marky Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 EDIT: Det finns ju också en del som säger att fotbolls VM inte var i Stockholm 1958. Det om något är den mest absurda konspirationen genom tiderna. Förstår inte hur folk äns kan ifråga sätta det, då folk som var där kan intyga med ord och bild att det verkligen ägde rum. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 (redigerad) EDIT: Det finns ju också en del som säger att fotbolls VM inte var i Stockholm 1958. Hela grejen med den konspirationen är att se hur lätt det är att lura folk. Det var en dokumentär om det på SVT och då ssa dom efteråt att det hela var bluff. Husen i bakgrunden som det påstås komma från New York(tror jag det var) är i själva verket konfetti som redigerats. Redigerad 25 oktober, 2006 av aikjonas12 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 EDIT: Det finns ju också en del som säger att fotbolls VM inte var i Stockholm 1958. Haha, det måste vara det löjligaste någonsin. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 25 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Konspiration 58, som den heter, är bluff. Har för mig att det t.o.m. är en parodi på konspirationsteorier. Angående flaggan på månen: För att den skulle synas hölls den upp med en pinne. Svajningarna är metallpinnen som rör på sig, men det ser ut som den svajar just eftersom det inte finns någon luft på månen att stoppa rörelserna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Hela grejen med den konspirationen är att se hur lätt det är att lura folk. Det var en dokumentär om det på SVT och då ssa dom efteråt att det hela var bluff. Husen i bakgrunden som det påstås komma från New York(tror jag det var) är i själva verket konfetti som redigerats. Såg filmen på skolan om Konspiration 58. Hon stängde av filmen precis i slutet så det där missade jag allt (att det var en bluff). Jag trodde redan att det var en bluff, men en del grejer verkar lite övertygande i filmen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Jag tror på det där om att Bush eller vem det var som ligger bakom 9/11. Den dokumentären var väldigt gripande (om det är rätt ord). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 25 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Dessvärre är Loose Change, och nästan alla 9/11- teorier, fyllda med faktafel. Finns inga bevis som säger att den "officiella förklaringen" skulle vara osann. Lite länkar med information samt källor: http://www.flashback.info/showthread.php?t=279694 http://www.lolloosechange.co.nr/ http://911myths.com/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 I da Vinci- Koden finns det ju en hel del häftiga teorier. Själv tror jag inte ett smack på dem, men det är ändå riktigt duktigt ihopsatt av Dan Brown. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Såg i månfags på bullshit där de tog upp detta ämnet, tycker själv att alla konspirationerteorier är heöt absurda- Varför skulle Bush attackera NY? Varför skulle 2pac gömma sig o fejka sin egen död? Varför och så många varför. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Varför skulle 2pac gömma sig o fejka sin egen död? Komma undan sina fiender heter det tydligen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 25 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Varför skulle Bush attackera NY? För att kunna genomdriva lagar som ger honom mer makt (Patriot Act) För att vinna opinion till en invasion av Afghanistan och Irak För egen vinning - Bush familj och dess affärer har tjänat miljontals dollar genom vapenindustrin och oljebolagen Nu är, som sagt, i och för sig inte några av konspirationsteorierna trovärdiga om man jämför med fakta och bevis. Men motiven till att Bush skulle göra en sån sak är fullt trovärdiga. Jag är öppen för teorier ikring 9/11, men så länge det inte kan styrkas med fakta och bevis är det bara att avfärda. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts