Vice. Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Joo, men du tror inte det har med att göra att i Sverige är vi typ 9 miljoner invånare, men i USA däremot är dom, för bara någon dag sen faktiskt, 300 miljoner människor. Kan ju inte gemföra USA med Sverige. Du får ju ta Europa mot USA. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nord Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Kan ju inte gemföra USA med Sverige. Du får ju ta Europa mot USA. Nej, tycker inte jag. Jag qouta ett inlägg ifrån Ceone, där han beskrev deras situtation, USA är ett land. Sverige likaså, därför jämförde jag USA med Sverige, för hade vi haft 300 miljoner invånare, hade vi nog också haft fler helikoptrar. Sen är faktiskt Europa inget land, så jag tycker inte man ska jämföra det så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Sen är faktiskt Europa inget land, så jag tycker inte man ska jämföra det så. Förvisso är USA mer enat som ett land, men det är fortfarande en union. Ett samanbete mellan olika stater, precis som Europa. Fast du har rätt, jag var lite överdriven där. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 23 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2006 Jag har läst att timkostnaden för en privathelikopter är ca 7000 kr, varför så mycket mer med polishelikopter? Engångskostnader måste ju vara dyrare pga deras avancerade utrustning, men timkostnaden begriper jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 23 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2006 Jag har läst att timkostnaden för en privathelikopter är ca 7000 kr, varför så mycket mer med polishelikopter? Engångskostnader måste ju vara dyrare pga deras avancerade utrustning, men timkostnaden begriper jag inte. En polishelikopter är väl många gånger dyrare än en privat, med all utrustning ock skit. Sen kostar väl resurser en hel del också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 23 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2006 En polishelikopter är väl många gånger dyrare än en privat, med all utrustning ock skit. Sen kostar väl resurser en hel del också. Jomen det var timkostnaden jag ifrågasatte. Varför är den så mycket dyrare per timme? Utrustning är ju dyrt, men bensinen är väl inte dyrare för polisen heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 23 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2006 Jomen det var timkostnaden jag ifrågasatte. Varför är den så mycket dyrare per timme? Utrustning är ju dyrt, men bensinen är väl inte dyrare för polisen heller. Tvärt om, polisen brukar ha rabatt. Polisen har vad jag vet i alla fall rabatt på shell med deras bilar och mcs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 23 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2006 Jomen det var timkostnaden jag ifrågasatte. Varför är den så mycket dyrare per timme? Utrustning är ju dyrt, men bensinen är väl inte dyrare för polisen heller. Utrustningen är dyr, ja. I de där 15 000/timman (eller vad det var) så är ju självklart all utrustning inräknad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FoxtroT Skrivet 23 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2006 Fan va tuff, går ju inte direkt jämföra med de man ser här i stan inte Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 23 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2006 Tvärt om, polisen brukar ha rabatt. Polisen har vad jag vet i alla fall rabatt på shell med deras bilar och mcs.Exakt, de har ju köptvång så nåt annat vore ju märkligt. Utrustningen är dyr, ja. I de där 15 000/timman (eller vad det var) så är ju självklart all utrustning inräknad.Men hur kan det vara timkostnad på något som inte förbrukas? Sliter elen som går genom apparaterna på apparaterna, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 23 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2006 Såg nu sist i förra veckan en sån här polsi motorcykel vid vår skola. Bara bra tycker jag, då kan de stoppa alla fartdårar+ de på mopder som leker att det är coola för att de har kört ifrån polisen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Officer Hernandez Skrivet 24 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 oktober, 2006 Såg nu sist i förra veckan en sån här polsi motorcykel vid vår skola. Bara bra tycker jag, då kan de stoppa alla fartdårar+ de på mopder som leker att det är coola för att de har kört ifrån polisen. Håller med... De stör mig något så otroligt. De går bara runt och skryter... "Ja, jag har minsann kört ifrån snuten!" "jag snörde hjälmen, for in i skogen och blev av med snutj*veln!" ... bla bla bla... Tröttnar de aldrig med sitt överdrivna tjat om att köra ifrån polisen? Vi ska minsann vara glada att vi har en så bra polisstyrka som vi har i Sverige. Trots att de är så underbemannade så tycker jag de sköter sig exemplariskt! Tacka vet jag Moderaternas idé att utöka kåren med.. var det 3200 poliser till? Jag har själv, som vissa förmodligen lagt märke till med nick och lite annat, ett brinnande polisintresse och jag är mycket positivt inställd till de nya motorcyklarna. Allt från mig! Slut, kom! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
oscarw_89 Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Jag gillar den hyfsat nya helikoptern som patrolerar runt över hela Göteborg.. ser den nästan varge dag.. Den har en jätte bra kamera som kan zooma in och ta kort på bilnummer och sådant.. Desutom är den mycket tyst.. den har inbyggd sjärtpropeller. http://www.polisen.se/inter/mediacache/434...pter_300dpi.jpg Tror det e den^^ ser ut att vara där min buss åker på morgonen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Jomen det var timkostnaden jag ifrågasatte. Varför är den så mycket dyrare per timme? Utrustning är ju dyrt, men bensinen är väl inte dyrare för polisen heller. Timkostnaden har väl inte bara med bränslet att göra?! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Timkostnaden har väl inte bara med bränslet att göra?! Istället för det där kan du ju utveckla och säga vad det är mer som kostar per timme. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Åh, en sån där ska jag be min pappa att köpa till mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Istället för det där kan du ju utveckla och säga vad det är mer som kostar per timme. Det var inget påstående. Men iaf, en avancerad snickare tar väl mer per timmen än vad en mindre avancerad gör. Tänkte att det mycket väl kunde vara så med polisens helikoptrar också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Den jäkligt stora skillnaden är att en polishelikopter inte tar betalt. Vem skulle tjäna på att helikoptern är dyr per timme? Bolaget som tillverkar den får ju bara en engångskostnad, plus kanske reservdelar. Service sköter de själva, eller nån annan firma. Resten är det skattebetalrna som står för, så jag begriper inte parallellen med en avancerad snickare. Den enda kostnaden som jag kan se är tidsrelaterad är mängden bränsle som går åt. Najs helikopter! Skulle bli jagad av den där med äran i behåll, kan jag säga. Futuristisk, respektingivande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 25 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 Jag gillar den hyfsat nya helikoptern som patrolerar runt över hela Göteborg.. ser den nästan varge dag.. Den har en jätte bra kamera som kan zooma in och ta kort på bilnummer och sådant.. Desutom är den mycket tyst.. den har inbyggd sjärtpropeller. http://www.polisen.se/inter/mediacache/434...pter_300dpi.jpg Tror det e den^^ ser ut att vara där min buss åker på morgonen.. Ser ingen skillnad på den där och polisens andra Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 25 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2006 (redigerad) Ser ingen skillnad på den där och polisens andra Jämför den bilden med den här: Hittade den efter lite googling på en sida där de hade ett fint syftningsfel: Kramkalas ...pappa till 7-åringen vars fru varit vilse sluter upp och bär sonen ... Btw: Hur lång tid tar det för en helikopter att starta och flyga iväg, från nyckelvridning till lyft? Och att stanna rotorbladen? Har haft lite diskussion med brorsan om detta. Redigerad 25 oktober, 2006 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts