SlewME Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 (redigerad) http://www.polisen.se/inter/mediacache//1539/45419/45423/45439/mc_polis_200.jpg I vår får fartsyndare se upp. Då gränslar många trafikpoliser en helt ny polismotorcykel. Aldrig tidigare har polisens intresse för en ny motorcykel varit så stort. Under ett års tid har Rikspolisstyrelsen, RPS, belagt polismyndigheterna med inköpsstopp för motorcyklar. Anledningen är att hela verksamheten ses över. Översynen är ännu inte klar. Trots detta hävs nu inköpsstoppet tillfälligt och polisen får uppgradera sin motorcykelpark. Samtidigt har RPS låtit utveckla en helt ny polismotorcykel och intresset är rekordstort: – Vi får in fler beställningar än någonsin, säger Joachim Lundmark, teknisk handläggare på RPS. Nytt ljus och ny siren Polisen har i alla år kört BMW. Men nu när även japanska märken kan leverera motorcyklar med ABS-bromsar, har Honda specialbyggt en polismotorcykel. Den har integrerade blåljus i sidobackspeglarna och i pakethållaren, inbyggt stoppljus med lysdioder och en ny siren som ökar i ljudstyrka i takt med farten. – Det här är första gången någon har byggt en polismotorcykel från grunden. Tidigare har man bara hängt på blåljus och den utrustning som polisen behöver på en vanlig motorcykel, säger Joachim Lundmark. Bättre körkomfort Karl-Magnus Niklasson, trafikpolis i Solna, har under två års tid kört en prototyp av den nya polismotorcykeln av modellen Honda ST 1300. Han blir glad när han får höra att det är fritt fram att göra nybeställningar: – Den är mycket bättre än våra gamla motorcyklar. Den har bra körkomfort med bekväm sittställning och hög vindruta som skyddar mot väder och vind. Framför allt blir det tystare bakom den höga rutan och lättare att höra polisradion. Väskorna är väl tilltagna också, jag kan ta med mig hela kontoret. Inför våren 2007 är cirka 40 nya polismotorcyklar beställda. I normalfallet beställer polisen 15 till 20 nya motorcyklar per år. Motorcykelparken ska dock inte utökas, utan polisen byter endast ut de äldsta fordonen. Källa: Polisen.se Bild: http://img120.imageshack.us/img120/9027/hondabf8.jpg Vad tycker du? Är detta en bra investering för att stoppa fartdårar? Min personliga åsikt är att det är en bra inverstering men jag förstår inte varför polismotorcykar ska vara lika stora som en liten smartcar? Gigantiska mc:s. AFA-anhängare och personer med polishat behöver inte svara, tackar Redigerad 22 oktober, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
hubbert Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Jag har suttit på en sån T: En bra investering, fast varför köper dom dubbelt så många som vanligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 (redigerad) Jag har suttit på en sån T: En bra investering, fast varför köper dom dubbelt så många som vanligt? Antagligen har de tröttnat på att Ghostrider och Getaway in stockholm leker med polisen. Bara en tanke. Vill väl få stopp på dessa fartdårar nu, men att göra det med den där mc:n är kostigt. Vad kan den toppa? 230? Hubbert, är det inte denna du tänker på http://www.utryckning-uppsala.se/polis/upp...1805_xcr457.jpg ? Redigerad 22 oktober, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nord Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Bara bra detta, antar att du såg det på polisman sebbe? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Bara bra detta, antar att du såg det på polisman sebbe? Mer eller mindre, dock hämtade jag information och hojjen med polisen på från polisen.se Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 (redigerad) Antagligen har de tröttnat på att Ghostrider och Getaway in stockholm leker med polisen. Bara en tanke. Vill väl få stopp på dessa fartdårar nu, men att göra det med den där mc:n är kostigt. Vad kan den toppa? 230? Hubbert, är det inte denna du tänker på http://www.utryckning-uppsala.se/polis/upp...1805_xcr457.jpg ? Haha,om dom tror att dom kommer ikapp Ghostriders motorcykel så borde dom veta bättre! Men jag tycker iallafall att det är en helt okej investering, iallafall i stan,då man kan köra ikapp bilar mycket lättare och eventuellt ta genvägar (men det får dom antagligen inte), men på landsväg,nä dom skulle nästan aldrig få tag i nån med en bättre motorcykel (och det finns det många av) fast med bilar så ja det tycker jag (det ska ju vara någonting med en Nissan 350 z eller nån liknande sportbil) Så utvärdering av det hela, Ja jag är positiv till detta Edit: Fixade en sak. Edit2: Men nu kom jag på en sak, om det är en som kör skit fort och han fortsätter i kanske 20-15 mil tills polisen..Äh förresten kom på nu. Redigerad 22 oktober, 2006 av chucky.swe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
hubbert Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Antagligen har de tröttnat på att Ghostrider och Getaway in stockholm leker med polisen. Bara en tanke. Vill väl få stopp på dessa fartdårar nu, men att göra det med den där mc:n är kostigt. Vad kan den toppa? 230? Hubbert, är det inte denna du tänker på http://www.utryckning-uppsala.se/polis/upp...1805_xcr457.jpg ? Nej, helt säker på att det är hondan där uppe. Dom ställde ut den och civil-versionen på MC-mässan i Göteborg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Skönt att den fortfarande är mer av en landsvägs cykel, så jag kan komma undan om jag åker in i skogen och härgar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Roxxy Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Antagligen har de tröttnat på att Ghostrider och Getaway in stockholm leker med polisen. Bara en tanke. Vill väl få stopp på dessa fartdårar nu, men att göra det med den där mc:n är kostigt. Vad kan den toppa? 230? Ghostrider kommer lätt undan..vet inte GIS, men han borde nog kunna köra ifrån polisen med sina 500hk kompressormatad BMW M3. De nya MC:n ser så gubb-aktiga ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Ghostrider kommer lätt undan..vet inte GIS, men han borde nog kunna köra ifrån polisen med sina 500hk kompressormatad BMW M3. De nya MC:n ser så gubb-aktiga ut. Men eftersom polisen investerar i så många hojar så kan dom ju sprida ut sig och haffa Ghostrider ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Men eftersom polisen investerar i så många hojar så kan dom ju sprida ut sig och haffa Ghostrider ändå. Nope Det jag inte fattar är varför polisen inte använde hellikopter till dessa ändamål mer? I USA fungerar det ypperligt att använda hellikopter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Nope Det jag inte fattar är varför polisen inte använde hellikopter till dessa ändamål mer? I USA fungerar det ypperligt att använda hellikopter. Det finns inte så många polishelikoptrar (enligt en artikel jag läste för ett tag sen). Om de ska skaffa fler, måste de väl prioritera bort något annat, antar jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nord Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Det finns inte så många polishelikoptrar (enligt en artikel jag läste för ett tag sen). Om de ska skaffa fler, måste de väl prioritera bort något annat, antar jag. Jepp, har för mig att jag läste att det kostar runt en 18500kr i TIMMEN för att ha den flygandes. Det är ju snack om att flytta upp Malmö helikoptern till Göteborg, helt fel resonering enligt min mening. Föresten, kan ju tipsa om en sida för polisintresserade. www.polisman.se Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Antagligen har de tröttnat på att Ghostrider och Getaway in stockholm leker med polisen. Bara en tanke. Vill väl få stopp på dessa fartdårar nu, men att göra det med den där mc:n är kostigt. Vad kan den toppa? 230? Hubbert, är det inte denna du tänker på http://www.utryckning-uppsala.se/polis/upp...1805_xcr457.jpg ? De kommer fortfarande inte ha en chans mot Ghostrider. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Jepp, har för mig att jag läste att det kostar runt en 18500kr i TIMMEN för att ha den flygandes. Det är ju snack om att flytta upp Malmö helikoptern till Göteborg, helt fel resonering enligt min mening. Föresten, kan ju tipsa om en sida för polisintresserade. www.polisman.se Och det är ju inte gratis att ha den ståendes heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 De kommer fortfarande inte ha en chans mot Ghostrider. Precis som jag uttryckt i andra inlägg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Jepp, har för mig att jag läste att det kostar runt en 18500kr i TIMMEN för att ha den flygandes. Det är ju snack om att flytta upp Malmö helikoptern till Göteborg, helt fel resonering enligt min mening. Föresten, kan ju tipsa om en sida för polisintresserade. www.polisman.se Finns för lite "cash" i Sverige. I USA har dom jättemånga sådana där finns tom. nyhetshelikoptrar men det har inte med polisen o göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tomaten Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Ja för det första så är dom inte fina precis inte i färgen iallafall Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Ja för det första så är dom inte fina precis inte i färgen iallafall Tycker att färgen är cool Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nord Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Finns för lite "cash" i Sverige. I USA har dom jättemånga sådana där finns tom. nyhetshelikoptrar men det har inte med polisen o göra. Joo, men du tror inte det har med att göra att i Sverige är vi typ 9 miljoner invånare, men i USA däremot är dom, för bara någon dag sen faktiskt, 300 miljoner människor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts