Jump to content

Svordommar.

Frenzy
 Share

Är svordommar okej att använda?  

79 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 61
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Ja, jag svär ganska mycket, även fast det inte låter så vackert. Vi har så kassa svordomar i Sverige, fan och helvete är väl standard, jämför det med engelska svärord. När jag träffar släkt försöker jag hålla svordomar inom mig, eftersom de aldrig svär. De är rädda för att hamna i helvetet nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag svär ofta, och ser inget fel i det. Det är trots allt ord, likt alla andra.

Självklart reglerar jag mitt språk efter dem i min närhet. Om det till exempel är en lärare som hatar svordomar så håller jag dem inom mig, eftersom det är ganska onödigt att bli ogillad av en lärare (vilket kan leda till sämre betyg).

Svenska svordomar är så jävla töntiga, som "fan", "helvete", "cp" och "jävlar". Brukar säga damn, fuck, jesus christ (med vissa variationer som t.ex j"esus bloody christ on a rotting pogo stick" - jo, jag säger faktiskt det :P ) och what the fuck ganska ofta. Minns att jag har utsött ett och annat "oh for the love of..." då och då.

Jag använder ju främst svärord för att förstärka mina argument och sägelser, det är inte så att jag går omkring och säger "Hej. Vad fan heter du?" då det nöter ut svordomarnas egentliga syfte, för att inte nämna hur förbannat töntigt det låter.

Jag använder inte könsord så mycket, dock när jag är riktigt arg brukar jag använda "kuk" och "fitta".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skriver väl dit det här också, där det igentligen ska vara.

Eftersom tråden handlar om våra påpekanden om att antflaxx svär mycket så svarar jag på samma sätt som i musiktips-tråden.

"Det blir fult när han överdriver sväranden och använder minst ett svärord i varje mening.

Det är helt ok att lägga dit en svordom lite här och var för att förstärka/förtydliga något, men att använda det hela tiden är bara fult, nästan på vippen till löjligt."

w0rd. En svordom ska vara beskrivande, oftast förstärkande. Att slänga in ett "fan", "skit", "helvete" eller "jävla" där det inte behövs tycker jag är totalt onödigt och egentligen oacceptabelt. Det är klart jag tål det men jag skulle inte orka med gtasajten om alla skrev som antflaxx. Inget illa ment, men chill down, vi andra tar anstöt, om än bara lite grann. Det är jobbigt att läsa när folk svär helt onödigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här.

Men däremot så har jag svårt för lite grövre svordomar såsom könsord och liknande. Använder de väldigt, väldigt sällan själv, och ogillar när andra gör det. Det är mest "fan, jävlar, helvete" som gäller för min del.

Utveckla?

Jag ser fan, helvete och jävlar som dom 3 vanligaste svordomarna.

Könsord är som sagt könsord och inte svordomar.

T: Brukar svordomar i text likväl som i tal, väldigt ofta.

Fan, jävlar och helvete används oftast när jag har ont, eller för att förstärka min förklaring för något. ("Aj som fan", "Det gjorde så jävla ont". | "Hon är så jävla ful" "helvete vad snygg hon är")

I vardagen så blir det mest könsord, som jag egentligen inte vet varför jag slänger ur mig. Mest för det är roligt tror jag. "Fitta" toppar absolut den listan, då en dag i skolan kan ordet "fitta" slinka ut 20 gånger, utan problem. Varje litet problem som kommer upp så blir det ett "fitta också" eller "jävla fitta".

Om jag talar till någon (som jag känner) så är det för det mesta gay, bög eller sepe som används. Mest på skoj. "Du är en sån gay", "Jävla gay!", Fan va sepe du är". Oftast följt av ett skratt för att folk ska förstå att det är på "skoj".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, jävlar och helvete används oftast när jag har ont, eller för att förstärka min förklaring för något. ("Aj som fan", "Det gjorde så jävla ont". | "Hon är så jävla ful" "helvete vad snygg hon är")

Precis som du säger så använder jag också dom tre svordomarna för att förstärka saker, t.ex när jag gör illa mig.

Men jag tycker dock inte om att svära av någon anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor