Jump to content

Julen

VickeX
 Share

Julfrågor!  

94 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jovisst, låt oss varje dag bjuda in hela släkten, laga julskinka och prinskorvar och annat festligt dyrt, göra julgodis, se till att alla ALLTID kan vara där utan att ha jobb eller andra förpliktelser i vägen - hälften av barnen i familjen har flyttat ut, men det gör inget! De måste ändå ha tid att mysa med familjen varje dag hela året!

Nej just det. Det går inte. Det är därför TRADITIONER finns, något som man kan se fram emot, något som man kan planera så att alla kan, något som sker tillräckligt sällan så att man har råd och tid. Varför försöker folk desperat få traditioner till något negativt?

Från jultema-tråden.

Verkligen inte varje dag men nånting i den stilen. Nu är min farsas sida av släkten en bunt jerks men min morsas sida brukar göra det hela tiden, kanske inte exakt alla är där för vissa har förpliktelser och vissa bor inte i landet men annars är det ingenting omöjligt.

Jag tycker ändå att julen är lite sjuk.

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men på en lite mer seriös front så tycker jag att det enda viktiga men julen är man äten speciellt god mat vilken man annars gör varje dag iaf och därför är det okej. Och om allt egentligen handlar om att mysa med familjen så behöver man väll inte en speciell dag på året för detta right!?

Man behöver inte en speciell dag, men det passar ju jääävligt bra att ta en dag då stor del av släkten, i vårt fall hela, är ledig och samlad i samma stad.

Jag träffar de släktingar som står mig närmast mycket utan att det är någon speciell dag eller högtid. Det är dock både dyrt, som Siana nämnde, och svårt att samla hela släkten för en sådan brakfest som julen innebär hur många gånger/år som helst.

Så länge man inte köper julklappar för pengar man inte har, känner att man hellre skulle vara någon annanstans eller på annat sätt tar sig vatten över huvudet förstår jag inte den negativa inställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte en speciell dag, men det passar ju jääävligt bra att ta en dag då stor del av släkten, i vårt fall hela, är ledig och samlad i samma stad.

Jag träffar de släktingar som står mig närmast mycket utan att det är någon speciell dag eller högtid. Det är dock både dyrt, som Siana nämnde, och svårt att samla hela släkten för en sådan brakfest som julen innebär hur många gånger/år som helst.

Så länge man inte köper julklappar för pengar man inte har, känner att man hellre skulle vara någon annanstans eller på annat sätt tar sig vatten över huvudet förstår jag inte den negativa inställningen.

Jo visst men som ja tidigare sa, på julafton gör folk exakt samma saker och annu värre så delar folk ju upp dagen i olika perioder när man ska äta, öppna klappar och kalle anka osv. Det tycker jag är hel skumt.

Det här året har jag inte varit på någon släktträff eftersom den släkten som betyder nått bor i spanien men ofta brukar dem göra det och dem brukar vara 50+ personer så det är inte direkt omöjligt.

Jag gillar inte julen och anser det vara helt onödigt att fira den men det är bara jag i guess, kanske om jag kände igen den där känslan andra får runt jul skulle jag också kanske tycka annorlunda men it is what it is.

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Firar knappt jul nå mer, morsan har aldrig haft något speciellt intresse för det, och pappa bryr sig inte heller för det mesta.

Åker hem till dom 2 och tar emot och lämnar julklappar, äter något, sen åker jag hem. Klart på en timme.

@Sniper: Har snöat närmare 4 dm här och halt.. Konstigt, varma bilar, minusgrader och snö. Orka vara chockad när man bor i Sverige, bor du i Egypten kanske du kan bli lite chockad. Och nej, jag bor inte i Norrland, alldeles i gränsen.

Redigerad av kletis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Firar knappt jul nå mer, morsan har aldrig haft något speciellt intresse för det, och pappa bryr sig inte heller för det mesta.

Åker hem till dom 2 och tar emot och lämnar julklappar, äter något, sen åker jag hem. Klart på en timme.

@Sniper: Har snöat närmare 4 dm här och halt.. Konstigt, varma bilar, minusgrader och snö. Orka vara chockad när man bor i Sverige, bor du i Egypten kanske du kan bli lite chockad. Och nej, jag bor inte i Norrland, alldeles i gränsen.

Med tanke på hur vädret vart tidigare detta år och under föregående år så är det relativt förvånande att vädret är som det är, eller rättare sagt, var som det var. Att det helt plötsligt snöar ~2-3dm tillhör inte det vanliga i Stockholm i alla fall, även om det kanske gör det på grånsen till Norrland. :D

--

Självklart man ser Kalle imorgon! Jag skulle nog se det på SVT Play (finns det..?) om jag var utomlands.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor