Jump to content

Julen

VickeX
 Share

Julfrågor!  

94 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Well hello there mr Scrooge!

Barn och barn - jag ser julen främst som en familjehögtid. Det får mig oundvikligt att tänka på alla människor som inte har någon familj och jag vet i varje fall en gubbe som inte kommer att ha det lätt den här julen. Det är en av mina föräldrars grannar där hemma, 2001 drunkade hans son, 2004 dog frun och i mars i år dog hans dotter 52 år gammal, hon somnade bara in. :) Själv är han 80 år, har hälsan i behåll, är klar i skallen, arbetar i trädgården, lagar cyklar och håller på. Det här blir hans första jul i ensamhet, han har några barnbarn men de bor alla i andra länder. Iofs kommer många av grannarna att besöka honom på julafton eftersom alla känner till hans situation och han är omtyckt i grannskapet, dessutom har vi har tänkt bjuda in honom på lite julmat på juldagen, så jag hoppas att det blir åtminstone en klen tröst för honom. :ermm:

Bra idé, Umberto! <3333 :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well hello there mr Scrooge!

Barn och barn - jag ser julen främst som en familjehögtid. Det får mig oundvikligt att tänka på alla människor som inte har någon familj och jag vet i varje fall en gubbe som inte kommer att ha det lätt den här julen. Det är en av mina föräldrars grannar där hemma, 2001 drunkade hans son, 2004 dog frun och i mars i år dog hans dotter 52 år gammal, hon somnade bara in. :) Själv är han 80 år, har hälsan i behåll, är klar i skallen, arbetar i trädgården, lagar cyklar och håller på. Det här blir hans första jul i ensamhet, han har några barnbarn men de bor alla i andra länder. Iofs kommer många av grannarna att besöka honom på julafton eftersom alla känner till hans situation och han är omtyckt i grannskapet, dessutom har vi har tänkt bjuda in honom på lite julmat på juldagen, så jag hoppas att det blir åtminstone en klen tröst för honom. :cry:

Usch :ermm:.

Min pappa jobbar just nu med en 16åring som förmodligen inte kommer överleva julen. Han fick cancer för två år sedan, och nu har han börjat gå mot sina sista timmar. Han flagnar hud, han börjar bli gul och tappar tänder, och går på dropp. Han fick åka till Liseberg för ett par dagar sedan, och när han kom hem var han så utmattad att han var medvetslös, även om de inte vistades mer än en timma där. Stackare :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Usch :) .

Min pappa jobbar just nu med en 16åring som förmodligen inte kommer överleva julen. Han fick cancer för två år sedan, och nu har han börjat gå mot sina sista timmar. Han flagnar hud, han börjar bli gul och tappar tänder, och går på dropp. Han fick åka till Liseberg för ett par dagar sedan, och när han kom hem var han så utmattad att han var medvetslös, även om de inte vistades mer än en timma där. Stackare :cry:

Usch, man blir tårögd av att läsa sånt... :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nå, grabbar. Kör ni med tomte i år?

Kidsen brukar lista ut att tomten är en försupen far runt 6-7år eller något sånt, right?

1995: Jag är 7 år, har fattat att det är farsan som är tomten. Min syster är gravid.

1996: Vi har tomte för syrrans dotter.

1997: Brorsan har fått en pojk.

1998: Brorsan och syrran får varsin dotter.

<98-03> tomte för dessa barn.

2004: Min andra syster får en son. Tomten får sadla om.

2005: Tomte för honom.

2006: Min andra syster får en dotter. Igen, dags för tomte.

Så, vi kommer ha tomte fram tills 2011. Tror dock att min yngsta syster kommer ha skaffat barn innan dess, och kanske t.o.m. jag, så vi kommer nog ha tomte ett bra tag framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kidsen brukar lista ut att tomten är en försupen far runt 6-7år eller något sånt, right?

1995: Jag är 7 år, har fattat att det är farsan som är tomten. Min syster är gravid.

Så, vi kommer ha tomte fram tills 2011. Tror dock att min yngsta syster kommer ha skaffat barn innan dess, och kanske t.o.m. jag, så vi kommer nog ha tomte ett bra tag framöver.

Vi har tomte, jag är yngst. :) Men jag är tomte, också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vi har ingen tomte på mammas sida då alla barn är över 10 år, vi slutade med det för cirka.. tre år sedan kanske. Alltså då den yngsta var runt sju år.

På pappas sida har det hittills bara varit jag och syrran, så vi har inte haft jultomte på flera år. Men förra året och i år samt minst fem år till fram kommer vi nog ha tomte eftersom min farbror har en liten knatte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stackare. :P

Inte för att du skulle tycka synd om mig, men jag har lite utan en liknande situation. Min mor och far skilde sig, och far flyttade ihop med någonting som kan jämnföras med ett monster. Efter kanske ett år, om ens det så blev jag och min bror less och slutade åka dit. Sedan göra min far aldrig någonting för mig eller min bror. Han ringer aldrig. Jag har inte fått någon present som han lovade mig till min födelsedag den åttonde mars. Men å andra sidan har jag världens bästa farmor och annan släkt på den sidan, och mors sida också. Så det är väl så.

Vi kör utan tomte sedan ett par år tillbaka. Men, som jag förstått er. Slutar ni med tomte direkt när någon inte tror på honom längre?

Vi hade tomte flera år efter att jag fick reda på att det var min far/morfar som var tomten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att du skulle tycka synd om mig, men jag har lite utan en liknande situation. Min mor och far skilde sig, och far flyttade ihop med någonting som kan jämnföras med ett monster. Efter kanske ett år, om ens det så blev jag och min bror less och slutade åka dit. Sedan göra min far aldrig någonting för mig eller min bror. Han ringer aldrig. Jag har inte fått någon present som han lovade mig till min födelsedag den åttonde mars. Men å andra sidan har jag världens bästa farmor och annan släkt på den sidan, och mors sida också. Så det är väl så.

Vi kör utan tomte sedan ett par år tillbaka. Men, som jag förstått er. Slutar ni med tomte direkt när någon inte tror på honom längre?

Vi hade tomte flera år efter att jag fick reda på att det var min far/morfar som var tomten.

Dude, han har sin mor och sin farmor. Ingen mer, han har aldrig haft möjligheten att ens på chansen att få se när tomten kommer till han.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor