Jump to content

Rubiks Kub

Siana
 Share

Recommended Posts

Via ett svenskarbete fick jag labbarna på en Rubiks Kub idag. En kompis hade en redovisning med den och det visade sig att han faktiskt var rätt bra på den. Jag har väldigt dåliga erfarenheter av Rubiks Kub och när jag testade gick det precis lika dåligt som det alltid gjort. Men så visade det sig att det finns ordentliga metoder till hur man kan lösa kuben, och när jag väl var igång med det var det skitroligt! Jag fick låna min klasskamrats kub, imorgon inhandlar jag förhoppningsvis en egen.

Kuben är perfekt för sega bussresor, och man blir faktiskt rätt bra fort. Jag klarar cirka två tredjedelar av kuben utan problem efter en dag.

Så, var har jag lärt mig att hantera kuben? Jo, Svekub.se. En fantastiskt användbar svensk sida som på ett smidigt sätt förklarar hur man går till väga för att lösa det bärbara pusslet. Det finns även praktiska Java- uppspelningar på sidan om man skulle behöva visuell hjälp.

Jag var enormt fördomsfull mot Rubiks Kub en längre tid, och säkert är många på forumet det också. Men ge den en andra chans, jag kommer inte ge upp förrän jag klarar kuben på fyrtio sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 72
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Haha vafan! Jag har aldrig hört talas om någon som kan känna på färger :P , fast han kanske hade tränat in "det perfekta sättet att vrida kuben" och lärt sig det utantill? :ermm:

Var något på tv där det var en snubbe som löste 4 kuber med förbundna ögon. Han fick 30sekunder eller något liknande att titta på dom innan han började. Snabbt gick det med. =)

Var väll så norrmanen gjorde också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha vafan! Jag har aldrig hört talas om någon som kan känna på färger :P , fast han kanske hade tränat in "det perfekta sättet att vrida kuben" och lärt sig det utantill? :ermm:

Nej, han studerade kuben innan. :D

Var något på tv där det var en snubbe som löste 4 kuber med förbundna ögon. Han fick 30sekunder eller något liknande att titta på dom innan han började. Snabbt gick det med. =)

Var väll så norrmanen gjorde också.

Det tror jag inte så mycket på. Världsrekordet på antal lösta kuber med förbundna ögon är tre, och då studerade han dem i tre timmar innan. Antagligen hade den där killen vridit kuberna själv, så han visste precis hur han skulle göra.

Höll på med den där grejen när jag var yngre. Till slut blev jag så sur att jag tog en kniv och skrapade bort alla färgklistermärken och klistrade dit dem i rätt ordning igen.

Bha, det är fortfarande ett trauma jag inte kan komma över. Den där kuben är min nemesis.

Hehe, så frustrerad blev jag också. Men kolla på SveKub, skitlätt när man väl kan. I alla fall en sida borde man kunna klara utan problem. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag inte så mycket på. Världsrekordet på antal lösta kuber med förbundna ögon är tre, och då studerade han dem i tre timmar innan. Antagligen hade den där killen vridit kuberna själv, så han visste precis hur han skulle göra.

Don't judge me!

Var längesen, kanske var 3 kuber. Måste hitta klippet nu.

Såg det på Guinness World Records programmet som gick för några år sen kom jag på nu.

Men helvete hittar inte ett skit, ger fan upp. bah.

siana är elak..

Redigerad av aKi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Don't judge me!

Var längesen, kanske var 3 kuber. Måste hitta klippet nu.

Såg det på Guinness World Records programmet som gick för några år sen kom jag på nu.

Men helvete hittar inte ett skit, ger fan upp. bah.

siana är elak..

Jupp, Guiness. Han klarade 3 kuber, men han studerade dem i 3 timmar.

Jag är ruskigt elak. Bend over, and I'll go get the freakin läderpiska.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[O][T]' date=Oct 20 2006, 16:03' post='785608]

Har en arbetskamrat som sålde dessa på det glada 80-talet på marknader & dylikt, han är en mästare på dessa kubar! Han har en samling med de mest konstigaste rubriks kuber oxå (vet ej om de kallas samma, då det finns massor av olika former på dem, typ trianglar osv.)

Själv var jag aldrig bra på dessa, blev till att ta bort klisterlapparna och flytta till bättre lämpat ställe ^_^

BOT

Ah, du menar rubiks triangel? Mjo, de är kluriga.

Fy, BOT är en fuskare. :wub:

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det inte att köpa på Teknigmagasinet? Isådanna fall ska jag nog ta och köpa mnig en sådan.

Snorkel - Dyk - Skrik - Maddrass

Jo, det finns det, det var precis därifrån jag tänkte köpa min idag. När jag sedan förstod att den kostade överdrivna 129:- så lade jag den idén på hyllan. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det finns det, det var precis därifrån jag tänkte köpa min idag. När jag sedan förstod att den kostade överdrivna 129:- så lade jag den idén på hyllan. ^_^

:'(

Vart kan man få tag i någon. lite billigare då? Jagvill inte punga ut med mina dyrbara pengar på något som jag kommer slänga in i vägen efter två minuter.

Gå - Apa - Elektron - Alkemist

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor