R2D2 Skrivet 19 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 oktober, 2006 (redigerad) Eftersom mr_tobbe ville ha en guide till Foobar kommer här en liten guide. Har inte varit överdrivet pedagogisk och förutsätter att du är lite van. Ladda hem den här filen: Fin zip-fil. 1. Ladda hem foobar från http://www.foobar2000.org/foobar2000_0.9.4.1.exe. 2. Installera och följ instruktionerna. När den frågar vilka komponenter du vill installera ska det funka om du bara tar det som är ifyllt men vill du leka lite, gör det. Behåll masstagger och lägg till freedb tagger, den kan vara bra att ha senare om du har dåliga taggar. 3. Lägg filerna från mappen plugins i zip-filen i foobar2000-mappen och välj ja när den säger att mappen redan finns. 4. Starta foobar och välj Columns UI som interface när den frågar. 5. Ändra knapparna. Högerklicka på dom och välj customize. Tryck på tools och välj load file. Hitta filen knappar.fcb som finns i mappen du laddade hem. 6. Fixa till resten av toolbaren. Flytta runt alla grejer tills du är nöjd. Högerklicka och välj visualisations>spectrum analyzer för att ta bort den fula animationen. Högerklicka och välj lock toolbars. 7. Gå in på foobar2000>preferences>display>columns ui>layout och gör så att det ser ut som på bilden. 8. Tryck apply och stäng rutan. Högerklicka på alla paneler och kryssa ur "show caption". Byt namn på tabbarna (högerklick>rename tab) till något roligare. Förändra storleken på panelerna så att album art-panelen (längst upp till vänster) är kvadratisk. 9. Håll in shift och högerklicka på båda browser-panelerna, välj något du vill ha, till exempel artist och album. 10. Gå in på flik nummer två. Högerklick>Settings. Fyll i detta i textrutan: $if(%isplaying%,$font(,,nocleartype-bold,)%title%$char(10) $font(,,nocleartype-bold,)Artist: $font(,,nocleartype,)%artist%$char(10) $font(,,nocleartype-bold,)Album: $font(,,nocleartype,)%album%$char(10)$char(10) $padding(0,100) $drawrect(,,,10,brushcolor-null pencolor-0-0-0) $puts(progress,$muldiv(%playback_time_seconds%,$sub(%_width%,4),%length_seconds%)) $ifgreater($get(progress),0, $padding(2,2)$drawrect(,,$get(progress),6,brushcolor-0-0-0 pencolor-null),)) 11. Gå in i preferences>media library, lägg till dina musikmappar och tryck på scan all. 12. Nu ska artister dyka upp i browsern. Om dom inte gör det, starta om foobar. 13. Högerklicka på spellistan (längst ner) och välj settings. Fyll i row height 14, group rows 2. Item Display: $if(%_selected%,$drawrect(,,,,brushcolor-SYSCOL-4 pencolor-null)) $font(,,nocleartype,) $if(%tracknumber%,$tracknumber(). ,00. ) $if(%various%,%artist% - )%title% $align(right,top)%_length% Group Display: $drawrect(0,0,0,0,brushcolor-SYSCOL-1 pencolor-null) $padding(4,0) $align(left,top)$font(,,nocleartype-bold,SYSCOL-13) $if($stricmp(%band%,Various Artists),Various Artists,%artist%) / $font(,,nocleartype-bold,SYSCOL-16)%album% $align(left,bottom)Betyg: $font(Wingdings,,nocleartype,)$repeat(¥,%rating%)$repeat(¡,$sub(5,%rating%)) 14. Gå in i preferences>media library>browser och kryssa i automaticly activate, hide horizontal scrollbar och hide column headers. 15. Nu blir det lite klurigt. Få in så många låtar i spellistan (shift och markera funkar) så att alla inte får plats. Förstora fönstret så att man inte ser halva av något (se bild). Försök att få det helt perfekt, annars kommer foobar att hänga sig om man dubbelklickar på tomma ställen i spellistan. 16. Om du har <MISSING> i någon browser, använd antingen freedb tagger eller tagga manuellt (högerklick>properties) för att rätta till allt. Kan inte hjälpa dig eftersom det är helt olika från fall till fall men fråga på forumet (www.foobar2000.org) om du behöver hjälp. 17. Spela en låt. Om omslag inte syns har du inget i mappen. Använd Album Cover Art Downloader (http://louhi.kempele.fi/~skyostil/projects/albumart/dist/) för att fixa till. Kan (orkar) inte riktigt hjälpa dig där heller men en ledtråd är att alla targets i inställningarna ska vara avaktiverade förutom Windows Media Player (eftersom den sparar folder.jpg). 18. Har du last.fm kan du gå in i preferences, hitta audioscrobbler och fylla i dina uppgifter. 19. För att betygsätta album, markera alla låtar, högerklicka och välj properties. Tryck ctrl-n. Ta RATING på name och en siffra mellan 0 och 5 i value. 20. Klart. Nu ska det se ut ungefär såhär (se bild). Redigerad 9 november, 2006 av R2D2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 19 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 oktober, 2006 Intressant Blir att testa sen (har inte lyckats nå bra med fb2k tidigare :|) Man tackar ödmjukast Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 19 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 oktober, 2006 (redigerad) Ser fint ut. Men jag måste bara fråga: Vad har foobar med Vänsterpartiet att göra? Redigerad 19 oktober, 2006 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 19 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 oktober, 2006 Ser fint ut. Men jag måste bara fråga: Vad har foobar med Vänsterpartiet att göra? Bad SlewME lägga upp den på mitt konto eftersom jag saknar ftp-program. Antar att han döpte den till det för att vi diskuterade roliga vänsternissar eller något sådant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 20 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2006 Allt funkar ganska bra, men jag har aldrig sett skymten av album art, förstår inte hur man ska aktivera den heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 20 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2006 Allt funkar ganska bra, men jag har aldrig sett skymten av album art, förstår inte hur man ska aktivera den heller. Du måste ha en tillhörande bild som heter "folder". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 20 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2006 Allt funkar ganska bra, men jag har aldrig sett skymten av album art, förstår inte hur man ska aktivera den heller. Du måste ha omslaget som folder.jpg/.gif/.png i samma mapp som mp3-filen. Lägg till mig på msn, ge mig adressen via pm eller något. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 21 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2006 (redigerad) Bra program - bra guide. Det är iallafall mitt omdöme efter 5 minuters användande. Lite krångel var det, men det är nog för att jag inte är så haj på såna här saker.. Edit Titt' så fint det blev: http://img216.imageshack.us/img216/5629/foobarstylebj7.th.jpg Ärrtvåripoff for the win. Redigerad 21 oktober, 2006 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
j3ns Skrivet 27 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 oktober, 2006 För mig funka det inte... Och jag fattar inte ricktigt det där med "Behåll masstagger och lägg till freedb tagger, den kan vara bra att ha senare om du har dåliga taggar." men jag ska fråga min kompis imorgon som har gjort det här. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 28 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2006 Tänkte prova men får inte hem den "fina zip-filen". Någon som kan ge mig en annan länk till den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 28 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2006 Bra program - bra guide. Det är iallafall mitt omdöme efter 5 minuters användande. Lite krångel var det, men det är nog för att jag inte är så haj på såna här saker.. Edit Titt' så fint det blev: http://img216.imageshack.us/img216/5629/foobarstylebj7.th.jpg Ärrtvåripoff for the win. Ärrtvåripoff, justja Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 28 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2006 Tänkte prova men får inte hem den "fina zip-filen". Någon som kan ge mig en annan länk till den? http://www.starbase.se/files/filer.zip Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 28 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2006 (redigerad) Ah, winamp kan ju gå och gömma sig Får väl pilla dit ett utseende man gillar senare men jag kommer använda foobar i fortsättningen. Får dock inte bilderna att funka Man tackar... Redigerad 28 oktober, 2006 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
j3ns Skrivet 28 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2006 (redigerad) http://img230.imageshack.us/img230/5822/foobar2000qe1.png Fick det att funka fint nu! Redigerad 28 oktober, 2006 av j3ns Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 28 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2006 Fick det att funka fint nu! Jasså, du fick det att fungera fint? http://img232.imageshack.us/img232/6569/winkfs3.gif Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 28 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2006 Varifrån laddar Foobar ner dessa Album covers? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 28 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2006 Varifrån laddar Foobar ner dessa Album covers? Du laddar ner bilden, lägger den i mappen där låtarna är och döper bilden till folder. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
j3ns Skrivet 28 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2006 (redigerad) Jasså, du fick det att fungera fint? http://img232.imageshack.us/img232/6569/winkfs3.gif Okej, okej, Det var Mr.Dumbom här som fixa det åt mig! Redigerad 28 oktober, 2006 av j3ns Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 3 november, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 november, 2006 Varifrån laddar Foobar ner dessa Album covers? Ursäkta mig att jag drar upp tråden men jag har inte varit här. Lägg till mig på msn så hjälper jag dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DimpZ Skrivet 3 november, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 november, 2006 Ser ut att vara en riktigt bra guide, men jag fastnar på steg 7, jag har inte sådär mycket att välja på i min lista :'( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts