darkjak Skrivet 21 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2006 Fattar inte... Varför VILL ni fortsätta med snus? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 21 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2006 Allt pga att borgarna vann. jävla borgare Även om du var ironisk så håller jag med. Fattar inte... Varför VILL ni fortsätta med snus? Därför att det är gott och skönt helt enkelt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 21 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2006 Bönder= jordbrukare. Bondar= obildade ungar som oftast bor på landet och passar bättre in på den gamla stereotypen för jordbrukare än vad faktiskt jordbrukarna gör. Jag vill helt enkellt inte att ett enda öre av mina skattepengar ska gå till självvållad skada! Det värsta är ju att de som får cancer ofta fortsätter snusa ändå, trots att de egentligen borde ha lärt sig en läxa. Då en normal person (eller spritmissbrukare) råkar ut för en olycka på fyllan och skadar sig själv eller någon annan, då lägger han ner med spriten. Men rökare och snusare bara fortsätter, trots att ungarna fått astma genom passiv rökning, och trots att man själv börjar få tandlossning av snuseländet! Det finns många på min pluton som snusar, och deras tänder ser inte alls fräscha ut. Dessutom har de nedsatt blodcirkulation, vilket ökar chansen för förfrysningsskador under fältveckan i januari! Dessutom är det urvidrigt då man ser snus överallt. På gymnasiet minns jag, att det fanns snus överallt. Snusarna tar prillan ut munnen, och öser den i väggen, där den allt som oftast klistras fast. Prillorna hamnar på väggar, golv, toastolar, you name it. Man måste anställa någon som tar bort skiten, det kostar också. Ordet bondar finns inte. Du tänkter på ordet bonnraggare, eller blöjraggare, eller liknande. Ord som inte heller finns egentligen, bara ett ord på ungdomar som oftast kommer från mindre samhällen eller landsbygden, som är ganska ofräsha. Surt att säga det till dig, men skatt betalar alla. Du kan inte bestämma vad du vill skatta för eller inte. Kan du ge mig en siffra på hur många som snusar som får cancer, låt säga per år. Du kommer se en väldigt liten del, och sen är det av just den lilla delen en väldigt liten del, och otroligt korkad del som skulle fortsätta snusa om dom visste att dom har cancer. Oj vad fel du har igen. Alkoholism är så mycket större än du tror, och det är inte många som inser att dom är alkoholister, och imbillar sig att sitt spritmissbruk är normalt. Betydligt mindre än du tror som slutar upp med alkoholen för dom skadar sig själv eller någon annan på fyllan. Dom tar fyllar som en ursäkt att dom får göra så. Tandlossning, igen ber jag dig att uppge en källa med statestik på hur många snusare som har fått tandlossning. Oh nej! Dom har större chans för frostskador. Well, du bestämmer själv om du vill snusa och om du vill göra lumpen. Och alla gör tester, så jag tror dom som snusar har fått berätta det, och jag är ganska säker på att dom som har gjort testerna har konstaterat att snusarna som kommer med in i lumpen klarar av det. Igen, folk som smutsar ner samhället pga. att dom snusar minskar inte för att skatten höjs. Det är deras personlighet som måste ändras, och inte priset på snus. Dom som kommer att drabbas är dom med mindre inkomst, eller som inte snusar så ofta. Och till sist, din sista fråga, Varför VILL vi fortsätta snusa? Frågan går inte förklara pga att du själv aldrig snusat eller har varit beroende av något. Dels så vill man fortsätta pga. nikotinet. Eftersom snus innehåller mer nikotin än cigaretter är det således svårare att sluta snusa än att sluta röka. Och nikotin i sig ger väl egentligen inte så mycket för dagen, det är mer när du väl har börjat så får du abstinensbesvär när du inte får i dig nikotin då du väl har lärt in kroppen att den ska ta in si och så mycket nikotin. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 21 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2006 Surt att säga det till dig, men skatt betalar alla. Du kan inte bestämma vad du vill skatta för eller inte.Sjyst. Då ser jag till att endast betala sex kronor litern för bensin i fortsättningen. Visst, vägarna måste fixas, och mina utsläpp måste omhändertas, men fan, det delar jag med cyklisterna och fotgängarna. Kan du ge mig en siffra på hur många som snusar som får cancer, låt säga per år. Du kommer se en väldigt liten del, och sen är det av just den lilla delen en väldigt liten del, och otroligt korkad del som skulle fortsätta snusa om dom visste att dom har cancer. Dina siffror är lika goda som mina. Tandlossning, igen ber jag dig att uppge en källa med statestik på hur många snusare som har fått tandlossning.1) StatIstik heter det 2) Fråga din tandläkare om vad snus gör med tänderna. Igen, folk som smutsar ner samhället pga. att dom snusar minskar inte för att skatten höjs. Det är deras personlighet som måste ändras, och inte priset på snus. Dom som kommer att drabbas är dom med mindre inkomst, eller som inte snusar så ofta. Jag har inte sagt att de smutsar ner mindre. Jag säger att de på så vis betalar den skada de själva orsakar! Och till sist, din sista fråga, Varför VILL vi fortsätta snusa? Frågan går inte förklara pga att du själv aldrig snusat eller har varit beroende av något. Dels så vill man fortsätta pga. nikotinet. Eftersom snus innehåller mer nikotin än cigaretter är det således svårare att sluta snusa än att sluta röka. Och nikotin i sig ger väl egentligen inte så mycket för dagen, det är mer när du väl har börjat så får du abstinensbesvär när du inte får i dig nikotin då du väl har lärt in kroppen att den ska ta in si och så mycket nikotin. Det förklarar fortfarande inte varför man VILL snusa. Att vara beroende och att vilja är inte samma sak. Varför börjar man? Varför är det så många som inte ens bryr sig om att försöka sluta? Varför är det så många som verkligen VILL fortsätta? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 21 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2006 Ordet bondar finns inte. Du tänkter på ordet bonnraggare, eller blöjraggare, eller liknande. Ord som inte heller finns egentligen, bara ett ord på ungdomar som oftast kommer från mindre samhällen eller landsbygden, som är ganska ofräsha. Buhähö, finns mängder av dem i den lilla byn jag bor! Jag hatar dem! De åker runt på sina Hondor eller med sina epatraktorer, med finnar i hela ansiktet, smutsiga jeans och täckjackor och gula, avskyvärda tänder. Hälsorisker. När det gäller rökning finns ett klart och vetenskapligt bevisat samband mellan cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Detta finns inte när det gäller snus och det finns inte något som pekar på att det påverkar hälsan i någon större omfattning. Många idrottsmän och -kvinnor använder snus istället för rökning eftersom snus inte påverkar lungkapaciteten negativt. Nikotinet har i och för sig en kärlkrympande effekt, och framkallar åderförkalkning. Dock visar en studie från 2004 på 10 000 norrmän att snusare löper 67 % högre risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln, en cancerform där endast 2 % av de drabbade överlever 5 år efter diagnos. En liknande studie genomfördes i Sverige i slutet av 2005 av Folkhälsoinstitutet. Detta påstående sågas dock av ledande cancerforskare, då förekomsten av cancer i bukspottkörteln är mycket ovanlig i Sverige som har 1,5 miljoner snusare, jämfört med länder där snus inte förekommer. Muncancer har också påvisats i nyligen gjorda studier, dock med liten förhöjd risk. Det har även påvisats samband mellan idrottskador och snus. Risken att drabbas av idrottsskador ökar enligt vissa studier med upp till 50 % hos svenska snusare. Det är viktigt att förstå att snus inte är ofarligt, tobak innehåller många giftiga ämnen och det finns ingen anledning att tro att de inte påverkar kroppen bara för att man inte röker tobaken. Rökning är betydligt farligare än snus - tror man. Det är extremt många studier som pågått om rökning under väldigt lång tid vilka har gjort att man kunnat påvisa samband mellan rökning och död i förtid. På snus har inte dessa studier genomförts, så därför finns det ingen anledning att tro att man går säker bara för att man snusar istället för att röka. Storsnusare löper 60 procent större risk att drabbas av fetma och förhöjda blodfetter enligt en studie av 16 500 personer i Västerbotten som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Scandinavian Journal of Public Health 2006 (Svenska Dagbladet 060824). Trots att forskarna tog hänsyn till skillnader som kön, ålder, fysisk aktivitet och utbildningsnivå visade studien en kraftigt förhöjd risk för så kallat metabolt syndrom för de som snusat minst fyra dosor snus per vecka Hygienpåverkningar. Långvarigt snusbruk ger missfärgade tänder. En rökare luktar mycket starkt från sina kläder och andedräkt vilket inte en snusare gör. Utseendemässigt kan det hos en del väcka anstöt när en snusare skrattar om snusläppen inte döljer prillan. Rinningar från snus är dock vanligast i samband med alkoholförtäring eller hög ålder. Det är oftast portionssnus som rinner då den inte är knådad på samma sätt som lössnus är. Portionssnusen börjar ofta rinna efter bara några minuter då snuset blandats med saliv, medan om man knådat en lössnus håller den sig ofta längre. Denna form av snus är dock svårare och lite mer ohygienisk att "lägga ut" då det ofta kan finnas kvar rester på tänder och tandkött. Fördelen med portionssnus är att man tar samma mängd varje gång. Med lössnus är det lätt att successivt öka storleken på de "prillor" man "bakar". Källa: Wikipedia. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
antflaxx Skrivet 21 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2006 Fattar inte... Varför VILL ni fortsätta med snus? För att det är gott,skönt och en del av manligheten känner jag. Åtminstone om man bor i Sverige. Om man bor i t.ex Usa så har man ju inte snus. Men jag tycker det hör till en svensk man i alla fall. Samma här.. Jag som just börjat med lös efter att hållt upp med det i några månader. :'( Jag förstår inte vad just lössnus har gjort Sverige för ont? Det som är så gott! :'( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 För att det är gott,skönt och en del av manligheten känner jag. Jaså jaha. Okej. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 22 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2006 Buhähö, finns mängder av dem i den lilla byn jag bor! Jag hatar dem! De åker runt på sina Hondor eller med sina epatraktorer, med finnar i hela ansiktet, smutsiga jeans och täckjackor och gula, avskyvärda tänder. Hälsorisker. Hygienpåverkningar. Källa: Wikipedia. Tack, visste dock redan allt detta, men tycker att Darkjak kan ta och läsa igenom det ett par gånger, innan han slänger ur sig sina påståenden. Och jag vet, och känner själv en stor drös med "bonnraggare". jag sympatiserar inte med dom, men en lite för dålig image har dom än hur dom verkligen beter sig. Finns dock riktiga sluskar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kalan Skrivet 23 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2006 (redigerad) Jag snusar bara då jag blir bjuden, så det påverkar mig väl inte så mycket. Redigerad 23 oktober, 2006 av Kalan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 23 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2006 För att det är gott,skönt och en del av manligheten känner jag. Åtminstone om man bor i Sverige. Om man bor i t.ex Usa så har man ju inte snus. Men jag tycker det hör till en svensk man i alla fall. Jag förstår inte vad just lössnus har gjort Sverige för ont? Det som är så gott! :'( Hahaha En del av mnligheten, stackars människa.. fyfan- Jag fortsätter som vanligt = snusar inte Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 23 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2006 För att det är gott,skönt och en del av manligheten känner jag. Åtminstone om man bor i Sverige. Om man bor i t.ex Usa så har man ju inte snus. Men jag tycker det hör till en svensk man i alla fall. Haa! Manligheten. De flesta svenska män snusar inte. "Fjortisheten" skulle jag stava det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts