eXotic Skrivet 31 januari, 2012 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2012 Hur? Om man går bakifrån (Det vill säga att hundarna lägger bitar i hundskålen (Eller spyr om man föredrar det.)) så blir formeln: (n + 1)*2 Där n är bitarna som ligger i hundskålen sedan föregående hund. (Den startar alltså på 0.) Jag kanske orkar förklara i ord imorgon när jag inte håller på att somna framför tangentbordet. Om man ska gå åt rätt håll så blir det däremot svårare, och jag har ärligt talat inte lyckats klura ut den. Det är säkert något kusligt lätt misstag jag gör. (X/2)-1 är standardformen. Men så ska den ju köras fyra gånger och sättas med = 0 för att få fram X, och där failar jag hårt. Får se om jag kan lösa det imorgon från det hållet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Djingis Skrivet 1 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2012 Om man går bakifrån (Det vill säga att hundarna lägger bitar i hundskålen (Eller spyr om man föredrar det.)) så blir formeln: (n + 1)*2 Där n är bitarna som ligger i hundskålen sedan föregående hund. (Den startar alltså på 0.) Jag kanske orkar förklara i ord imorgon när jag inte håller på att somna framför tangentbordet. Om man ska gå åt rätt håll så blir det däremot svårare, och jag har ärligt talat inte lyckats klura ut den. Det är säkert något kusligt lätt misstag jag gör. (X/2)-1 är standardformen. Men så ska den ju köras fyra gånger och sättas med = 0 för att få fram X, och där failar jag hårt. Får se om jag kan lösa det imorgon från det hållet. Det blir 30! Sista hunden äter en, men han hade redan ätit hälften så då var det två stycken bitar innan han började äta. Näst sista åt en, då fanns det tre stycken och han hade ätit hälften = 6 stycken fanns då innan. Sen fortsätter det, 7 > 14 > 15 > 30 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 1 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2012 (redigerad) Det blir 30! Sista hunden äter en, men han hade redan ätit hälften så då var det två stycken bitar innan han började äta. Näst sista åt en, då fanns det tre stycken och han hade ätit hälften = 6 stycken fanns då innan. Sen fortsätter det, 7 > 14 > 15 > 30 Ja precis, det var så jag tänkte. Bara att jag formulerade mig i matematiska formler istället. Hade helt ärligt glömt bort det här, så det var därför jag inte skrev en förklaring i ord som jag sa att jag kanske skulle göra idag. Har heller inte löst hur formeln ska se ut. Finns det någon som vet vad jag missar? Edit: Eller har jag blivit programmeringsskadad? Jag tänker hela tiden på att det skulle fungera sjukt bra om man kunde få fram svaret via en for-loop. Men det är ju inte direkt något man använder när man räknar. Redigerad 1 februari, 2012 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 1 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2012 Okej, det här är ingen läxa i sig, men frågan passar bäst här. Jag hatar matematik. Aldrig varit bra på det och aldrig ansträngt mig så mycket för att lära mig. Det straffar mig nu märker jag. Några av er kanske läst att jag pluggar till taxikort. Det har gått bra hittills och idag var jag upp på körskolan för att göra en övning på datorn där, lite för att plugga inför teoriprovet senare. Provade en övning på kartdelen idag. Självklart var det bara räknefrågor. Det är sjukt enkla saker egentligen, men jag får fasiken inte in sättet att räkna. Det är mest "hur lång tid tar det att köra 320 km om du håller en medelhastighet på 80 km/h". Det där är ju egentligen inga problem, 320/80=4 timmar. Eller "vad är medelhastigheten om du kör 375 km på 5 timmar?" 375/5=75 km/h. Eller "vilken är sträckan om medelhastigheten är 80 km/h och du har kört i 3,5 timmar?" 80*3,5=280 km. När det är jämna tal är det inga problem, men det är dessa jäkla decimaler! "Eftersom 1 timme har 60 minuter (och inte 100) är 3,50 h INTE 3 timmar och 50 minuter, utan 3 timmar och 30 minuter." står det i boken, och jo... Det låter logiskt, men låt säga att jag får frågan "Hur lång tid tar det att köra 15 km om du håller en medelhastighet av 65 km/h?" 15/65=0,23... Så. Är någon av er bra på att förklara steg för steg och på ett lätt sätt? Haha, känns som att man är tillbaka i första klass. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 1 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2012 (redigerad) När det är jämna tal är det inga problem, men det är dessa jäkla decimaler! "Eftersom 1 timme har 60 minuter (och inte 100) är 3,50 h INTE 3 timmar och 50 minuter, utan 3 timmar och 30 minuter." står det i boken, och jo... Det låter logiskt, men låt säga att jag får frågan "Hur lång tid tar det att köra 15 km om du håller en medelhastighet av 65 km/h?" 15/65=0,23... Så. Är någon av er bra på att förklara steg för steg och på ett lätt sätt? Haha, känns som att man är tillbaka i första klass. Det är 0.23 delar av en hel timme. 0.25 hade ju varit en kvart ty 0.25*60=15minuter. Men i det här fallet då 0.23*60=13.8 minuter. Om man nu ska svara i sekunder så får man räkna ut den decimalen också. 13 minuter + 0.8 minuter. Hur många sekunder är 0.8 minuter? 0.8*60=48 Svar: 13 minuter och 48 sekunder. Redigerad 1 februari, 2012 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 1 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2012 (redigerad) Okej, det här är ingen läxa i sig, men frågan passar bäst här. Jag hatar matematik. Aldrig varit bra på det och aldrig ansträngt mig så mycket för att lära mig. Det straffar mig nu märker jag. Några av er kanske läst att jag pluggar till taxikort. Det har gått bra hittills och idag var jag upp på körskolan för att göra en övning på datorn där, lite för att plugga inför teoriprovet senare. Provade en övning på kartdelen idag. Självklart var det bara räknefrågor. Det är sjukt enkla saker egentligen, men jag får fasiken inte in sättet att räkna. Det är mest "hur lång tid tar det att köra 320 km om du håller en medelhastighet på 80 km/h". Det där är ju egentligen inga problem, 320/80=4 timmar. Eller "vad är medelhastigheten om du kör 375 km på 5 timmar?" 375/5=75 km/h. Eller "vilken är sträckan om medelhastigheten är 80 km/h och du har kört i 3,5 timmar?" 80*3,5=280 km. När det är jämna tal är det inga problem, men det är dessa jäkla decimaler! "Eftersom 1 timme har 60 minuter (och inte 100) är 3,50 h INTE 3 timmar och 50 minuter, utan 3 timmar och 30 minuter." står det i boken, och jo... Det låter logiskt, men låt säga att jag får frågan "Hur lång tid tar det att köra 15 km om du håller en medelhastighet av 65 km/h?" 15/65=0,23... Så. Är någon av er bra på att förklara steg för steg och på ett lätt sätt? Haha, känns som att man är tillbaka i första klass. Använder ni miniräknare? Aj jäklar, såg inte att Dude hade svarat. Tänkte ge samma förklaring men tänkte att det är rätt saftiga uträkningar att köra i huvudet. Redigerad 1 februari, 2012 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 1 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2012 Det är 0.23 delar av en hel timme. 0.25 hade ju varit en kvart ty 0.25*60=15minuter. Men i det här fallet då 0.23*60=13.8 minuter. Om man nu ska svara i sekunder så får man räkna ut den decimalen också. 13 minuter + 0.8 minuter. Hur många sekunder är 0.8 minuter? 0.8*60=48 Svar: 13 minuter och 48 sekunder. Ah! Såg ju inte så farligt ut. Får köra några övningar så det sätter sig. Tack! Minns att det var flera frågor jag satt som ett stort frågetecken också, så jag har en känsla av att jag kommer skriva och fråga flera gånger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 1 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2012 (redigerad) Använder ni miniräknare? Aj jäklar, såg inte att Dude hade svarat. Tänkte ge samma förklaring men tänkte att det är rätt saftiga uträkningar att köra i huvudet. Jag hoppas i alla fall att vi får använda miniräknare på teoriprovet i alla fall, annars är jag körd. Använde miniräknare idag, men då var det bara jag där. Får se om det här blir en fuskedit nu! Edit: Blev det ju såklart inte... Redigerad 1 februari, 2012 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 1 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2012 Jag hoppas i alla fall att vi får använda miniräknare på teoriprovet i alla fall, annars är jag körd. Använde miniräknare idag, men då var det bara jag där. Får se om det här blir en fuskedit nu! Edit: Blev det ju såklart inte... Ja det får vi hoppas, tycker som sagt att det är lite väl saftiga uträkningar att ta i huvudet. Merge-funktionen är borttagen sedan en tid tillbaka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 1 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2012 Ja det får vi hoppas, tycker som sagt att det är lite väl saftiga uträkningar att ta i huvudet. Merge-funktionen är borttagen sedan en tid tillbaka. Funkar väl bättre om man avrundar lite till enklare tal och sen tar "lite mindre än xxx/lite mer än xxx", men miniräknare är ju att föredra. Ahh, det hade jag missat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 3 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2012 Okej, tror jag börjar få grepp om att räkna ut medelhastigheten och tider lite bättre nu. Räknar man med sträckor på över 10 mil (100 km) så är det inte så farligt, men kortare sträckor då? "Vad är medelhastigheten om du kör 15 km på 6 min" till exempel? 15/6=2,5. Man måste ju köra betydligt fortare än 2.5 km/h om man ska ta sig 15 km på 6 min. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 3 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2012 (redigerad) Okej, tror jag börjar få grepp om att räkna ut medelhastigheten och tider lite bättre nu. Räknar man med sträckor på över 10 mil (100 km) så är det inte så farligt, men kortare sträckor då? "Vad är medelhastigheten om du kör 15 km på 6 min" till exempel? 15/6=2,5. Man måste ju köra betydligt fortare än 2.5 km/h om man ska ta sig 15 km på 6 min. Du får tänka efter på vad det är för enheter du delar med. I det här fallet har du åkt 15 km på 6 min. Alltså blir det km/min. Ta svaret gånger 60 så blir det km/h Redigerad 3 februari, 2012 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 3 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2012 Du får tänka efter på vad det är för enheter du delar med. I det här fallet har du åkt 15 km på 6 min. Alltså blir det km/min. Ta svaret gånger 60 så blir det km/h Stort tack! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 9 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 9 april, 2012 (redigerad) Har lite brainfreeze, om jag utan räknare ska bestämma radianen för arctan av 1/sqrt(3) = sqrt(3)/3 = pi/6 (= 30 grader), hur ska jag tänka i omvandlingen av det i fet stil? Gah: (1(sqrt(3)))/(sqrt(9)) = sqrt(3)/3 Redigerad 9 april, 2012 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 9 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 9 april, 2012 (redigerad) 1/sqrt(3)=(1/sqrt(3))*(sqrt(3)/sqrt(3))=sqrt(3)/sqrt(9)=sqrt(3)/3 Derp... Tog mig inte tiden att läsa din edit.. Redigerad 9 april, 2012 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 9 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 9 april, 2012 (redigerad) 1/sqrt(3)=(1/sqrt(3))*(sqrt(3)/sqrt(3))=sqrt(3)/sqrt(9)=sqrt(3)/3 Derp... Tog mig inte tiden att läsa din edit.. Nä nu jävlar, orkar inte med fler avbrott i pluggandet: Hur kommer det sig att sin(3pi/2)=-1 när sin(pi/2)=1??? edit. Blöh, ett himla spammande här. Sin avser y-axeln, och när den har roterat 3*90grader är det -1. Redigerad 9 april, 2012 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 10 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 10 april, 2012 (redigerad) Nä nu jävlar, orkar inte med fler avbrott i pluggandet: Hur kommer det sig att sin(3pi/2)=-1 när sin(pi/2)=1??? edit. Blöh, ett himla spammande här. Sin avser y-axeln, och när den har roterat 3*90grader är det -1. Precis. Sin är en udda funktion, dvs sin(x)=-sin(-x) Edit: och sin(3pi/2) är givetvis lika med sin(-pi/2), se enhetscirkeln. Redigerad 11 april, 2012 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 25 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2012 Haha det här trodde jag aldrig... Fråga: Vilken budget har kriminalvården? Har googlat mig snurrig, men hittar inget konkret. Antagligen för att jag inte är van att säga sådan här information och ahr svårt att hitta det när det inte står glasklart: "Så här många Mkr får de". Hjälp. =) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 25 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2012 (redigerad) Haha det här trodde jag aldrig... Fråga: Vilken budget har kriminalvården? Har googlat mig snurrig, men hittar inget konkret. Antagligen för att jag inte är van att säga sådan här information och ahr svårt att hitta det när det inte står glasklart: "Så här många Mkr får de". Hjälp. =) http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Statsbudget-for-2012_GZ01FiU10/ 1:6 - Kriminalvården - 7 529 804 ...kan det vara något? Redigerad 25 april, 2012 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 26 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2012 http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Statsbudget-for-2012_GZ01FiU10/ 1:6 - Kriminalvården - 7 529 804 ...kan det vara något? Fick också fram det men antingen är det fel, eller så läser jag det fel. I min bok str det att anslaget -08 var 6,4 miljarder. -2010, 7 529 804:- =/ 7 miljoner hade inte ens räckt till lönerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.