Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Dina ungar behöver ju inte läsa MaC om de nu tror att de inte kommer klara av det.

Äsch, nu blev det ny sida. Kopierar in det igen.

Det tar emot att behöva kliva in i den här tråden.

Jag försöker hjälpa min syrra med MaC, och det går åt helvete.

Hur löser jag den här uppgiften egentligen? Alla sätt jag har testat har inte alls fungerat.

a-(4/3)*(a-5)=24

Jag blir förbannad när jag inte kan klara av en till synes relativt enkel uppgift, så ni måste hjälpa mig annars kommer jag inte kunna somna inatt. Även fast min syrra har skippat talet och gått vidare och menar på att just det där talet behöver hon inte lära sig så sitter jag här och sliter håret av mig. :D

Du kör ju gånger först. alltså gångrar du in 4/3 i parentesen. 4/3a-20/3

Hela talet nu då: a-(4/3a-20/3)=24

I och med minus före parentesen byts ju tecken

a-4/3a+20/3=24

-1/3a=72/3-20/3

-1/3a=52/3

1/3a=-52/3

a=-52

Edit: Hehe spidermän :)

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dina ungar behöver ju inte läsa MaC om de nu tror att de inte kommer klara av det.

Äsch, nu blev det ny sida. Kopierar in det igen.

Det tar emot att behöva kliva in i den här tråden.

Jag försöker hjälpa min syrra med MaC, och det går åt helvete.

Hur löser jag den här uppgiften egentligen? Alla sätt jag har testat har inte alls fungerat.

a-(4/3)*(a-5)=24

Jag blir förbannad när jag inte kan klara av en till synes relativt enkel uppgift, så ni måste hjälpa mig annars kommer jag inte kunna somna inatt. Även fast min syrra har skippat talet och gått vidare och menar på att just det där talet behöver hon inte lära sig så sitter jag här och sliter håret av mig. :)

Fråga ifall något är oklart. Det är även möjligt att det blev fel någonstans, jag hatar att lösa matteuppgifter utan papper och penna.

a-(4/3)*(a-5)=24

a-(4/3a-20/3)=24

a-4/3a+20/3=24

-1/3a=52/3

a=-52

Edit: Kobbe kan dö.

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kör ju gånger först. alltså gångrar du in 4/3 i parentesen. 4/3a-20/3

Hela talet nu då: a-(4/3a-20/3)=24

I och med minus före parentesen byts ju tecken

a-4/3a+20/3=24

-1/3a=72/3-20/3

-1/3a=52/3

1/3a=-52/3

a=-52

Edit: Hehe spidermän :)

Fråga ifall något är oklart. Det är även möjligt att det blev fel någonstans, jag hatar att lösa matteuppgifter utan papper och penna.

a-(4/3)*(a-5)=24

a-(4/3a-20/3)=24

a-4/3a+20/3=24

-1/3a=52/3

a=-52

Edit: Kobbe kan dö.

Mjo, sådär har jag också gjort. Men facit säger -92.

Kanske är fel i facit då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, sådär har jag också gjort. Men facit säger -92.

Kanske är fel i facit då?

Haha, vet vad de har gjort för fel, gjorde samma sak nämligen :) Man glömmer att -4/3*-5 blir 20/3 och skriver istället -20/3, då blir svaret -92. Testa stoppa in a=-52 i första ekvationen så ser du att det är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, vet vad de har gjort för fel, gjorde samma sak nämligen :D Man glömmer att -4/3*-5 blir 20/3 och skriver istället -20/3, då blir svaret -92. Testa stoppa in a=-52 i första ekvationen så ser du att det är rätt.

Njae, Kobbe och Spajdermän gjorde rätt, jag hade däremot kopierat fel från syrrans bok. Jag satt och räknade med (a-5) när det skulle vara (a+5), inte så konstigt att jag hamnade fel hela tiden.

Har man (a+5) så blir det rätt och man hamnar på -92 istället för -52.

Haha, jag hatar när man skriver av uppgiften och tar fel på ett tecken, sedan sitter man med sitt block i en evighet och det går ju inte att få rätt hur man än gör eftersom man räknar med fel tal. Dessvärre gjorde jag ofta det misstaget även när jag gick i gymnasiet.

Tack så mycket Kobbe och Spajdermän för att ni räknade rätt med fel uppgift.

Tack Hew för att du fick mig att inse att jag skrivit av fel från boken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...
Jag förstår ingenting, vad är GeVc för något? Och om något är upphöjt till negativt så innebär det ju 1 / (GeVc)^2

eV är energi angiven i elektronvolt. Då E=mc^2 så blir ju m=E/c^2=Ec^-2.

Och angående frågan är det väl bara göra om elektronvolt till joule så får man massan i kg?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Körde fast på två frågor här nu som kanske nån söt gtasajtare kan hjälpa mig med :)

1. Vilken utrustning använder sig av IP-adressen?

2. Vilken utrustning använder sig av MAC-adressen?

enkla frågor men tror jag fått hjärn mens eller nått kommer ingen vart me nått, fattar inte ens frågorna? :mellow:

Redigerad av eminem33
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Körde fast på två frågor här nu som kanske nån söt gtasajtare kan hjälpa mig med :)

enkla frågor men tror jag fått hjärn mens eller nått kommer ingen vart me nått, fattar inte ens frågorna? :mellow:

2. Skulle jag tro att dem menar en trådlös router till exempel.

MAC-adressen är fast och finns hos alla datorer med någon sorts nätverkskort för att identifiera en dator, så den får tillgång till nätverket.

Men jag är inte 100% säkert, så du bör nog fråga Curly, Alle eller någon mer insatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår ingenting, vad är GeVc för något?

Som Hew sa är elektronvolt (eV) en energienhet. Denna görs simpelt om till massa genom att dividera med ljushastigheten i kvadrat. Man får samma kvanta men en annan enhet. GeV betyder helt enkelt gigaelektronvolt, kanske lite dumt av mig att inte förklara.

Och om något är upphöjt till negativt så innebär det ju 1 / (GeVc)^2

Nja, det blir snarare GeV*(1/c^2)=GeV/c^2

----

Jag tror jag löste det förresten, säg gärna till om jag har gjort fel.

((90*10^9)*(1,6*10^-19[elementary charge]))/(3*10^8[ljushastigheten])^2

=1,6*10^-26kg

Oj, det blev förresten jättelite :mellow: ännu mindre än jag trodde.

Kuk. jag får fråga någon i skolan imorgon...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som Hew sa är elektronvolt (eV) en energienhet. Denna görs simpelt om till massa genom att dividera med ljushastigheten i kvadrat. Man får samma kvanta men en annan enhet. GeV betyder helt enkelt gigaelektronvolt, kanske lite dumt av mig att inte förklara.

Nja, det blir snarare GeV*(1/c^2)=GeV/c^2

----

Jag tror jag löste det förresten, säg gärna till om jag har gjort fel.

((90*10^9)*(1,6*10^-19[elementary charge]))/(3*10^8[ljushastigheten])^2

=1,6*10^-26kg

Oj, det blev förresten jättelite :mellow: ännu mindre än jag trodde.

Kuk. jag får fråga någon i skolan imorgon...

Okej, jag visste inte vad det betydde eller hur du hade skrivit det. Men jag får det till 1.6*10-25

Har ingen aning om det är rimligt, men energi lär ju inte väga så mycket....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

kan det vara så här hon menar ?

Router använder upp till lager 3, dvs. IP-adress.

Switch använder bara upp till lager 2, dvs. MAC-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag visste inte vad det betydde eller hur du hade skrivit det. Men jag får det till 1.6*10-25

Har ingen aning om det är rimligt, men energi lär ju inte väga så mycket....

My bad, hade tryckt in fel. Det blir som du säger.

Svaret är dessutom rimligt, det handlar om partiklar och eftersom en proton väger ungefär 10^-27 kg så borde det stämma. Jag är sepe.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon gullig gtasajtare har tråkit och vill ha nått o göra så kan ni få göra en grej åt mig :D

På dokomentet jag bidogar så kan ni få sätta in

• Försättsblad (en förstasida) med titel gjord i WordArt, samt en passande bild infogad

• Sidnumrering i sidfoten – Inget nummer på försättsbladet

• Sidhuvud med namn och datum – Inget sidhuvud på försättsbladet

• Byt teckensnitt – dvs. det ska inte vara Times New Roman

• 1 cm indrag på första raden i varje stycke

• Första tecknet i första stycket ska vara anfang

• Infoga två bilder på valfritt ställe i texten – ändra figursättningen så bilden kan ligga i ett stycke, tex. tätt, rektangulärt eller bakom text

förväntar mig inte att nån ska göra de men om nån har tråkit får ni gärna göra det åt mig :)

Worduppgift__1_.doc

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon gullig gtasajtare har tråkit och vill ha nått o göra så kan ni få göra en grej åt mig :D

• Försättsblad (en förstasida) med titel gjord i WordArt, samt en passande bild infogad

• Infoga två bilder på valfritt ställe i texten – ändra figursättningen så bilden kan ligga i ett stycke, tex. tätt, rektangulärt eller bakom text

förväntar mig inte att nån ska göra de men om nån har tråkit får ni gärna göra det åt mig :)

Number of downloads lär förbli 0 :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite skillnad på att fråga om hjälp med ett mattetal och be någon göra allting. Gör dina egna läxor

Länk till kommentar
Dela på andra sidor