Boomer Skrivet 4 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2009 (redigerad) Bra uppmärksammat! 45 ska också upphöjas till 2 x^2+3x^2=45 4x^2=45^2 (allt upphöjs i 2, vänstra ledet förenklas) 4x^2=2025 (högra ledet räknas ut) x^2=506.25 (allt delas på 4) x=22.5 (roten ur) Det där stämde lite mer med vad jag har lyckats räkna ut. Men då blir jag lite förvirrad av facit som säger att svaret är 14,2. Kan det vara felskrivning? Redigerad 4 oktober, 2009 av Boomer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 4 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2009 Det där stämde lite mer med vad jag har lyckats räkna ut. Men då blir jag lite förvirrad av facit som säger att svaret är 14,2. Kan det vara felskrivning? Facit, ja. För 14.2^2+3*14.2^2=806.56 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 4 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2009 (redigerad) Facit, ja. För 14.2^2+3*14.2^2=806.56 What? Nej. Jag räknade och gjorde en bild med uträkningen utav uppgiften om x var 14,2 som facit föreslog och fick hypotenusan till 44,90. Så det är du som räknat fel, tror jag. Ah hade inte läst igenom hela din uträkning. Visst. Du har rätt. Det måste vara fel i facit då, där det står 14,2. De var väl lata och tänkte att man skulle avrunda, eller någonting sådant. Redigerad 4 oktober, 2009 av VickeX Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 4 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2009 Facit, ja. För 14.2^2+3*14.2^2=806.56 Okej, okej! Tack för att ni alla tog er tid att lära en smått IQ-befriad nörd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 4 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2009 (redigerad) Finns de något skolämne jag saknar så är det nog matte (geometri främst) Redigerad 4 oktober, 2009 av FerkurZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 4 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2009 Okej, men om nu "Hypotenusan^2" varför är då inte 45 upphöjt till 2? Samt, vad hände här x=3.35410197? Tänk vad svårt det ska vara att inte slarva, tänkte väl att det var ett konstigt svar. Duktigt uppmärksammat anyways. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 5 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2009 Har ett litet problem här, ska ta ur några "Similes, mataphors and rhymes" från en text men suger verkligen på det och fattar inte vad som är vad och om det verkligen är det. Texten är låttexten till smoke on the water. Om någon skulle kunna nämna något så är ni jättegulliga! We all came out to montreux On the lake geneva shoreline To make records with a mobile We didnt have much time Frank zappa and the mothers Were at the best place around But some stupid with a flare gun Burned the place to the ground Smoke on the water, fire in the sky They burned down the gambling house It died with an awful sound Funky claude was running in and out Pulling kids out the ground When it all was over We had to find another place But swiss time was running out It seemed that we would lose the race Smoke on the water, fire in the sky We ended up at the grand hotel It was empty cold and bare But with the rolling truck stones thing just outside Making our music there With a few red lights and a few old beds We make a place to sweat No matter what we get out of this I know well never forget Smoke on the water, fire in the sky Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 5 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2009 Har ett litet problem här, ska ta ur några "Similes, mataphors and rhymes" från en text men suger verkligen på det och fattar inte vad som är vad och om det verkligen är det. Texten är låttexten till smoke on the water. Om någon skulle kunna nämna något så är ni jättegulliga! Simile är samma sak som en metaphor med skillnaden att man använder ett av orden "like" eller "as". Exempel: "I felt like a banana about to be peeled" Metaphor borde du veta vad det är, du går ju i gymnasiet pojk. Rhymes finns det flera olika när man pratar om lyrik men du kan ju börja med den sortens rim man lärde sig om på lågstadiet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 6 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2009 Ingen här som har skrivit om en modernistisk -ism? Har ett arbete som ska in imorgon och jag har inte börjat, jag vet inte hur jag ska göra, vad jag vill skriva om, vem jag vill skriva om, vilket verk.. Griispaniik Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 6 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2009 Ingen här som har skrivit om en modernistisk -ism? Har ett arbete som ska in imorgon och jag har inte börjat, jag vet inte hur jag ska göra, vad jag vill skriva om, vem jag vill skriva om, vilket verk.. Griispaniik Surrealism: Knyck vad du vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 6 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2009 Surrealism: Knyck vad du vill. Du har förmodligen räddat mitt betyg. Tusen tack! Surrealismen var det jag för bara någon timma sedan bestämde mig för att skriva om, men det är så jääkla klurigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 14 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2009 Någon som har skrivit en sk. "Letter to the editor"? Vi ska skriva om något som är aktuellt, kan vara ett svar på en artikel vi läst eller något man hittar på. Kan ju inte direkt hoppas på att ha lika tur som Felshoe men om ni har några tips/idéer vad man kan skriva om är jag jättetacksam! Även någon artikel som är väldigt "vinklad" där man kan äga skrivaren får ni gärna länka<3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 18 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 oktober, 2009 (redigerad) Jag har antingen gravt missförstått binominalsatsen eller förträngt grunderna, hjälp?! nvm. Redigerad 20 oktober, 2009 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 Någon som har skrivit en sk. "Letter to the editor"? Vi ska skriva om något som är aktuellt, kan vara ett svar på en artikel vi läst eller något man hittar på. Kan ju inte direkt hoppas på att ha lika tur som Felshoe men om ni har några tips/idéer vad man kan skriva om är jag jättetacksam! Även någon artikel som är väldigt "vinklad" där man kan äga skrivaren får ni gärna länka<3 Jag har en Letter to the editor som jag gjorde i tvåan. Diskuterar aktiv dödshjälp, där jag ställer mig på ja-sidan. Tyvärr har jag inte kvar debattartikeln jag svarade på, men om du är intresserad så kan jag skicka den . Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 10 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 november, 2009 (redigerad) Jag skriver i nuläget en uppsats och har formulerat meningen: "Hon tar ett förtröstans språng ut mot omedvetenheten och de lägre samhällsklasserna för att söka lyckan genom erfarenheten att stå på egna ben." Ordbehandlingsprogrammet i fråga (MicrosoftWord) påstår att det borde stå "en förtröstans språng" med motiveringen "t.ex. obestämda artikeln ett, bestämmer ett substantiv med n-genus, t.ex. förtröstans, bör också bestämningsordet a n-genus", detta kan väl ändå inte stämma? Edit: Håller med till 100%! Redigerad 10 november, 2009 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 10 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 november, 2009 Jag skriver i nuläget en uppsats och har formulerat meningen: "Hon tar ett förtröstans språng ut mot omedvetenheten och de lägre samhällsklasserna för att söka lyckan genom erfarenheten att stå på egna ben." Ordbehandlingsprogrammet i fråga (MicrosoftWord) påstår att det borde stå "en förtröstans språng" med motiveringen "t.ex. obestämda artikeln ett, bestämmer ett substantiv med n-genus, t.ex. förtröstans, bör också bestämningsordet a n-genus", detta kan väl ändå inte stämma? Edit: Håller med till 100%! Jävligt krystad mening Hur tar man ett förtröstans språng och vad är omedvetenheten? Erfarenheten att stå på två ben låter inte som en metafor utan som ett barn som lär sig gå... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 10 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 november, 2009 Jävligt krystad mening Hur tar man ett förtröstans språng och vad är omedvetenheten? Erfarenheten att stå på två ben låter inte som en metafor utan som ett barn som lär sig gå... Jag kan hålla med om att den är krystad, men det var inte vad frågan handlade om Det handlar om Nora i Ibsens "Ett dockhem" som i slutet av dramat lämnar sin make för att lära sig att klara sig på egen hand och inte längre vara hans "docka". För övrigt står det "egna ben" och inte "två ben", vilket jag hoppas är en mer accepterad metafor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 15 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2009 Det tar emot att behöva kliva in i den här tråden. Jag försöker hjälpa min syrra med MaC, och det går åt helvete. Hur löser jag den här uppgiften egentligen? Alla sätt jag har testat har inte alls fungerat. a-(4/3)*(a-5)=24 Jag blir förbannad när jag inte kan klara av en till synes relativt enkel uppgift, så ni måste hjälpa mig annars kommer jag inte kunna somna inatt. Även fast min syrra har skippat talet och gått vidare och menar på att just det där talet behöver hon inte lära sig så sitter jag här och sliter håret av mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 15 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2009 a-(4/3)*(a-5)=24 Fy f*n, mina ungar kommer att få allvarliga problem... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 15 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2009 (redigerad) Fy f*n, mina ungar kommer att få allvarliga problem... Dina ungar behöver ju inte läsa MaC om de nu tror att de inte kommer klara av det. Äsch, nu blev det ny sida. Kopierar in det igen. Det tar emot att behöva kliva in i den här tråden. Jag försöker hjälpa min syrra med MaC, och det går åt helvete. Hur löser jag den här uppgiften egentligen? Alla sätt jag har testat har inte alls fungerat. a-(4/3)*(a-5)=24 Jag blir förbannad när jag inte kan klara av en till synes relativt enkel uppgift, så ni måste hjälpa mig annars kommer jag inte kunna somna inatt. Även fast min syrra har skippat talet och gått vidare och menar på att just det där talet behöver hon inte lära sig så sitter jag här och sliter håret av mig. Redigerad 15 november, 2009 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts