Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Det ante mig. Men hur orkade ni lära er då :D?

Sedan jag var bara 5-6 år har matematik och siffror intresserat mig. Dessutom tror jag att jag har ganska enkelt för logiskt tänkande, så under perioder då jag har intresset och viljan går det ganska snabbt att få in det i huvudet.

Åren innan lågstadiet fick mamma skriva av min systers (2 år äldre) matteläxor så att jag också kunde göra de. Inte för att det var speciellt "svårt", men intresset för det har alltid funnits.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte hur ni mattefolk orkar :P. Är det så roligt att sitta och räkna ut sådana där helvetestal? :D

Roligt och roligt, grisar ska inte ha roligt.

Precis som Mathias säger. Det är en riktigt skön känsla när man har kämpat med någonting som man inte förstår sig på och så plötsligt lossnar allting och man kan ge sig på stora och komplicerade tal och känna att man verkligen klarar det.

Anledningen till att man orkar lära sig om man inte har lätt för sig är för att man vet att det känns så härligt när man väl kan det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man har läst mycket matte inser man hur många människor (som inte har läst samma mängd matte) det finns som faktiskt inte alls förstår hur den värld vi lever i är uppbygd. Nu kan jag inte säga att jag förstår otroligt mycket heller och jag överdriver nog en aning, men efter många mattekurser har jag faktiskt börjat se saker och samband på ett helt annat sätt.

Det är svårt att förklara, men matematiken är så mycket mer än vad väldigt många har en aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man har läst mycket matte inser man hur många människor (som inte har läst samma mängd matte) det finns som faktiskt inte alls förstår hur den värld vi lever i är uppbygd. Nu kan jag inte säga att jag förstår otroligt mycket heller och jag överdriver nog en aning, men efter många mattekurser har jag faktiskt börjat se saker och samband på ett helt annat sätt.

Det är svårt att förklara, men matematiken är så mycket mer än vad väldigt många har en aning om.

Lägg till lite fysik och jag håller med fullt ut!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns också mycket mattefolk med urkassa sociala förmågor, något som också är viktigt att ha

Jag har inte påstått att "mattefolk" skulle vara bättre och jag håller med dig fullt ut.

Flera gånger har jag också tänkt "vad fan ska jag kunna det här för?", men i vissa sammanhang ser man hur viktig matten faktiskt är. Alla behöver inte kunna matte, det skulle vara sjukt tråkigt om det vore så. Ett exempel är att jag i flera år lekt i photoshop och tyckt mig kunna rätt mycket, men har ju aldrig förstått vad jag egentligen gjort. Jag vet att många av de som gör de bästa jobben i photoshop inte vet mycket mer om funktionerna än jag gjorde, dom behöver inte kunna mer. Jag kunde använda filter och göra en bild suddig, det är inte förrän på senare tid jag faktiskt förstått hur det går till matematiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag stör mig på är att IQ test oftast bygger på matematiska tal som man ska lösa. All logik har inte med matte att göra. Jag är relativt bra på att tänka logiskt i vardagliga situationer, men bara för att siffror inte går ihop i mitt huvud så ska jag klassas som idiot? Det är ju rätt dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag stör mig på är att IQ test oftast bygger på matematiska tal som man ska lösa. All logik har inte med matte att göra. Jag är relativt bra på att tänka logiskt i vardagliga situationer, men bara för att siffror inte går ihop i mitt huvud så ska jag klassas som idiot? Det är ju rätt dumt.

IQ-test är väl mer logik än matematik? Eller visst, det finns en matematisk del, men den utgör bara ~1/5 av testet, och är inte så fasansfullt svår. Jag menar, det skulle man ju kunna säga är ju också snarare logiskt än matematiskt tänkande. Och oroa dig inte över IQ-test, känns som att du umgås med fel sorts människor om de klassar dig som en idiot på grund av testen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo tack, hittade den med förut. Men den vägrar ge mig rätt svar. Troligvis jag som är helt mongo och skriver fel men yäyä.

Om någon skulle råka ha det som hobby att räkna med talsystem laddar jag upp den här och är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få

TALTEST_2_.doc

Redigerad av Troxie
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan allihopa!

På tisdag har jag ett nationellt prov i Matematik B som jag har pluggat väldigt mycket inför. Jag har redan räknat igenom alla sidor i boken.

Jag vill såklart ha toppbetyg och därför undrar jag:

Kan ni ge några tips? Några speciella typer av uppgifter som säkerligen/brukar komma? Något man ska tänka på?

Vi har i skolan precis avslutat Matematik A där jag fick MVG :)

/ Det är iallafall gött att det snart är över, skolan menar jag. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo tack, hittade den med förut. Men den vägrar ge mig rätt svar. Troligvis jag som är helt mongo och skriver fel men yäyä.

Om någon skulle råka ha det som hobby att räkna med talsystem laddar jag upp den här och är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få

Vad blir dessa tal binärt?

a) 33

Svar: 100001

B ) 63

Svar: 011111

Vad blir dessa tal decimalt?

a) 1101

svar: 13

B ) 100101

svar: 133

Tröttnade när det kom till Hexa. :<

Redigerad av Xazzi