Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Yo dawgs. Har ett Matte E-problem jag skulle bli oerhört tacksam om jag fick hjälp med - jag har en ekvation y, som jag har deriverat, och satt y'(x) = 0 för att få ut extrempunkterna. Men... Well, jag har fastnat på det sista steget, och jag vet inte hur jag ska få X för sig själv. Grymt tacksam för svar!

Edit: Såg att en nolla smugit sig in i mitten av ekvationen - exponenten bör väl vara -0,025x, inte -0,0025x

Edit 2: Oh, såg nu också att ett x i steg tre mystiskt försvann i steg 4.

post-8685-1241879330_thumb.jpg

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yo dawgs. Har ett Matte E-problem jag skulle bli oerhört tacksam om jag fick hjälp med - jag har en ekvation y, som jag har deriverat, och satt y'(x) = 0 för att få ut extrempunkterna. Men... Well, jag har fastnat på det sista steget, och jag vet inte hur jag ska få X för sig själv. Grymt tacksam för svar!

Jag är inte säker, men borde du inte använda Ln?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter dina editeringar får vi alltså:

0 = 5e^(-0,025x) - 0,125xe^(-0,025x)

Bryt ut e^(-0,025x) --->

0 = e^(-0,025x) * (5-0,125x)

Gör två fall, Fall 1:

(5-0,125x) = 0

x = 40

Fall 2:

e^(-0,025x) = 0

ln e^(-0,025x) = ln 0

Men det finns ju som sagt inget värde för ln 0. Slutsatsen blir då att x = 40.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter dina editeringar får vi alltså:

0 = 5e^(-0,025x) - 0,125xe^(-0,025x)

Bryt ut e^(-0,025x) --->

0 = e^(-0,025x) * (5-0,125x)

Gör två fall, Fall 1:

(5-0,125x) = 0

x = 40

Fall 2:

e^(-0,025x) = 0

ln e^(-0,025x) = ln 0

Men det finns ju som sagt inget värde för ln 0. Slutsatsen blir då att x = 40.

Muchos gracias, följde med och förstod! (Och tack Simpa för svar)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen en Matte E-fråga (men folk som är skillade på MaC/D kan den säkert också)

y = 4sin(3x + 3)

y' = ?

Har fått lite tillfälligt hjärnsläpp, och förstår inte hur jag ska tillämpa produktregeln i denna fall. Hjälp uppskattas! <3

Det är väl inte produktregeln? Bara att komma ihåg inre derivatan.

y'= 4cos(3x+3)*3

?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inte produktregeln? Bara att komma ihåg inre derivatan.

y'= 4cos(3x+3)*3

?

Oj, kedjeregeln* menade jag.

Och det du säger stämmer nog - om man jämför med ekvationen nedan, till exempel, så blev det mycket mer logiskt. Tack!

y = sin(4x)

y' = 4cos(4x)

y = sin(4x + 3)

y' = cos(4x + 3) * 4

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur hanterar skolan ett barn som har föräldrar inom jehovas vittnen? Julfiranden osv. brukar falla under "obligatorisk närvaro" som är ett uttryck lärare alltid under min skolgång använt för att peka på hur viktigt det var att man kom. Men om det nu är ett barn som indirekt eller som valt det själv och lever efter JVs tro, hur agerar då skolan?

Har letat runt utan resultat mer än att de inte deltar, men finns det några regler lärarna ska följa osv?

Har ni haft klasskamrater (för det finns väl inga JV-forumiter) som varit anhängare och fått någon typ av särbehandling?

Oviktig note: Sjukt intressant ämne.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur hanterar skolan ett barn som har föräldrar inom jehovas vittnen? Julfiranden osv. brukar falla under "obligatorisk närvaro" som är ett uttryck lärare alltid under min skolgång använt för att peka på hur viktigt det var att man kom. Men om det nu är ett barn som indirekt eller som valt det själv och lever efter JVs tro, hur agerar då skolan?

Har letat runt utan resultat mer än att de inte deltar, men finns det några regler lärarna ska följa osv?

Har ni haft klasskamrater (för det finns väl inga JV-forumiter) som varit anhängare och fått någon typ av särbehandling?

Oviktig note: Sjukt intressant ämne.

En tjej som jag gick tillsammans med på lågstadiet tillhörde (och tillhör fortfarande) JV, när vi gick till kyrkan på avslutningsdagarna var hon hemma för att sedan tillbaka i klassrummet dyka upp tillsammans med hennes mamma och servera glass och kakor.´

Lågstadiet är ju iofs inte så seriöst och hur det går till på gymnasiet vet jag inte... kan inte påstå att de kristna traditionerna utöver Lucia gör sig påminda här omkring, kan för lite om det: Vilka religiösa riktlinjer kan inkräkta på närvaron för en anhängare till Jehovas Vittnen?

Hon hade för övrigt potential till att studera något riktigt akademiskt, vilket "hennes tro" (det är ju inte hon som har valt den) satte stopp för... nu är hon pantad som fan och går handel.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En tjej som jag gick tillsammans med på lågstadiet tillhörde (och tillhör fortfarande) JV, när vi gick till kyrkan på avslutningsdagarna var hon hemma för att sedan tillbaka i klassrummet dyka upp tillsammans med hennes mamma och servera glass och kakor.´

Lågstadiet är ju iofs inte så seriöst och hur det går till på gymnasiet vet jag inte... kan inte påstå att de kristna traditionerna utöver Lucia gör sig påminda här omkring, kan för lite om det: Vilka religiösa riktlinjer kan inkräkta på närvaron för en anhängare till Jehovas Vittnen?

Hon hade för övrigt potential till att studera något riktigt akademiskt, vilket "hennes tro" (det är ju inte hon som har valt den) satte stopp för... nu är hon pantad som fan och går handel.

Tack, det är intrycket jag fått, att det fungerar så. Bara skönt med ett exempel till för att styrka det.

Exempel:

Julen och julsederna härstammar från forntida falska religioner. Detsamma gäller påsksederna, till exempel bruket av påskägg och påskharar. De första kristna firade varken jul eller påsk, och det gör inte heller sanna kristna i våra dagar.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite frågor om kemi.

1. Förklara varför en järnspik rostar.

2. Vad kan man göra för att undvika rost?

Jag antar att ni läser slutspurten i Kemi A och...

1. Redoxreaktioner

2. Klä spiken i ett tunt lager zink (zink har en starkare reduktionsförmåga än järn enligt spänningsserien, finns med i ovanstående länk).

.. dessa svaren är värdelösa, finns säkert någon annan som kan förklara på riktigt för själv avskyr jag läran om grundämnenas och de kemiska föreningarnas uppbyggnad, men tillsvidare i alla fall, om du inte redan visste det. :whistling:

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite snabb hjälp plox då jag knappt har tid över för googlesökning, jag tycker att jag har bra karma i den här tråden så jag hoppas att ni förlåter mig.

Modernism.

Glance through the various isms mentioned. You probably have some idea of what some of them entail. See how many you can directly relate to new (at the time during modernism) theories of psychology.

Ism-erna som nämns är typ impressionism, expressionism, surrealism, symbolism, cubism, realism, naturalism.

Helvete, är det engelska C eller någon samkurs!? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att ni läser slutspurten i Kemi A och...

1. Redoxreaktioner

2. Klä spiken i ett tunt lager zink (zink har en starkare reduktionsförmåga än järn enligt spänningsserien, finns med i ovanstående länk).

.. dessa svaren är värdelösa, finns säkert någon annan som kan förklara på riktigt för själv avskyr jag läran om grundämnenas och de kemiska föreningarnas uppbyggnad, men tillsvidare i alla fall, om du inte redan visste det. :whistling:

Det där räcker gott och väl. Tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite snabb hjälp plox då jag knappt har tid över för googlesökning, jag tycker att jag har bra karma i den här tråden så jag hoppas att ni förlåter mig.

Modernism.

Ism-erna som nämns är typ impressionism, expressionism, surrealism, symbolism, cubism, realism, naturalism.

Helvete, är det engelska C eller någon samkurs!? :whistling:

th_DSC00598_1106505_0.jpg

Ger en lätt förståelse för modernismen i sig i alla fall, om det var något åt det hållet du var ute efter?

Edit:

Eller, du ville förståss veta om varje specifik... var tyvärr inte motiverad nog att läsa in mig så djupt. Sorry.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor